Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Gaskon

CMD, Cummins Mercrusier 4,2L (MS och ES)

Rekommendera Poster

Tänkte följa upp på en annan tråd. Det gäller flödesmätning igen. Det finns många lösningar som kan plocka ut data från olika fabrikat till NMEA. Fråga är dock var den skulle koppas in på ECM. Någon som lyckats med ett sådant meck? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag letar efter service manualen till CMD QSD 4.2 ES 350

"Service Manual #47" (SN 88401000 and above). Är det någon som har en digital kopia att länka?

Det är alltså inte handboken (operation and maintenance) jag söker utan verkstadsmanualen.

 

jag har hittat många varianter på suspekta ebok sidor. men inte lyckats få fram hela manualen som är närmare 900 sidor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är den vita motorn det?

Jag har en annars på motorn som hela gruppen är skapad för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-05 vid 15:27 skrev Gaskon:

Det är den vita motorn det?

Jag har en annars på motorn som hela gruppen är skapad för.

Ja den är vit. Är det en annan än den tråden är skapad för? Jag tar den gärna ändå. Bättre  än inget alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/5/2021 at 1:49 PM, ekson said:

Hej Jag letar efter service manualen till CMD QSD 4.2 ES 350

"Service Manual #47" (SN 88401000 and above). Är det någon som har en digital kopia att länka?

Det är alltså inte handboken (operation and maintenance) jag söker utan verkstadsmanualen.

 

jag har hittat många varianter på suspekta ebok sidor. men inte lyckats få fram hela manualen som är närmare 900 sidor. 

Jag har #22. Den var för stor för att ladda upp här dessutom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2013-06-02 vid 13:03 skrev Gaskon:

Skapar en tråd för denna motorn och även för nyare CMD 4.2 motorer. Finns hur mycket som helst information om Volvo Penta. Men saknar ofta information kring denna motorn. Tänkte att man kan få och ge lite tips och synpunkter här i denna tråden. Men det är upp till er andra om det ska bli en bra tråd. Har själv en Aquador 28C med en Cummins Mercrusier 4,2L ES 320 Hk årsmodell 2006 med Bravo 3 drev som jag köpte i höstas. Har hittils fungerat felfritt 🙂 Har själv gjort servicen på motorn i höstas och tänker även fortsätta med det i framtiden. Är tidigare ganska van att skruva med motorer fast då mest mc motorer. Under vintern har jag tuggat manualen på motorn och drevet, tyvärr har jag bara en engelsk manual både på motorn och drevet, finns den på svenska? Inte på nätet, ialla fall om jag inte är helt oduglig på att googla 🙂

Det är i grunden en motor från Italienska VM som säljs till Mercruiser,Cummins,BMW mm 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/5/2014 at 9:37 PM, Flippermannen said:

Hej,

 

jag har bytt de båda bränslefiltren i min 4,2ES och fyllde upp förfiltret med diesel. Jag lyckas dock inte fylla finfiltret genom handpumpen som sitter monterad vid finfiltret på motorn. Jag lyckas bara pumpa med det runda handtaget 1-2 cm upp och ner. På Volvo Pentan som vi hade i förra båten fick man dra runt motorn något varv med tändningen för att det skulle vara möjligt att pumpa. Det hade tydligen att göra med i vilket läge motorn stannat. Jag har nu försökt detta med CMD:n, men lyckas inte få till någon större pumprörelse på handpumpen.

 

Finns det något specialknep som inte finns omnämnt i instruktionsboken? 

 

/Niklas

Efter service brukar jag lossa lite på spridarna så att det sprutar lite försiktigt. Handpumpen räcker sällan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/13/2014 at 8:24 AM, Capitan said:

 

2600-2800 varv är alldeles för dåligt och jag har svårt att tro att någon skulle byta propellrar så man tappar ca 1000 varv

4.2:an skall kunna varva ur på 3800. Kommer du inte dit behöver propellrarna bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/2/2017 at 10:24 PM, Walle1969 said:

Hej,

Vilken bra tråd. Är det liv i den fortfarande? Jag har en Nordic Oceancraft 33 fot med en mercruiser 4.2 es 320. Allt ifrån 2006. 

Mitt problem är att min motor blir varm när jag varvar över 3,400 varv. 

Vid 3,400 rpm gör jag c:a 22-23 knop. Jag skulle vilja gå lite fortare, gärna 25 knop. Det känns som att båten skulle gå bättre och billigare i vattnet då. Enlig spec ska max varvtal vara 3,800rpm.

När jag varvar 3,500 så stiger både vatten- och olje temp. tillslut kickar det här smart systemet in och drar ner effekten med påföljd att hastigheten sjunker. Jag har inte pressat motorn utan dragit av med vilket leder till att tempen sjunker. Jag kan direkt varva upp till 3,400 rpm och köra vidare i mina 22-23 knop. 

 

Är det någon som känner igen det felet eller har en aning om vad det kan bero på?

 

Tacksam för svar,

mvh

/Walle

Hej Walle.

Jag blåser liv i tråden. Har fått en del erfarenheter. Jag har en Chaprall 345 med två CMD QSD 4.2 EI 250. Den ena motorn går upp i temperatur när jag anstränger den. Jag brukar Marsha i 28 knop. Lite baktung, så jag behöver ligga där. Men i lite sjö så märker jag att ena motorn går upp i temp, och då får jag lägga motorn som går varm i ett stabilt varv och pumpa med den andra motorn i vågorna. Lite bökigt faktiskt. Någon som har input här. Har hört om att genomföringen till Bravo 3 är lite i smalaste lagret. Men jag har svårt att tro att dom gjort fel på Mercruiser. Har någon testat systemens? Görs det bara på Penta, eller har någon testat det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/5/2021 at 1:49 PM, ekson said:

Hej Jag letar efter service manualen till CMD QSD 4.2 ES 350

"Service Manual #47" (SN 88401000 and above). Är det någon som har en digital kopia att länka?

Det är alltså inte handboken (operation and maintenance) jag söker utan verkstadsmanualen.

 

jag har hittat många varianter på suspekta ebok sidor. men inte lyckats få fram hela manualen som är närmare 900 sidor. 

Här är en länk till #22. 
Den använde jag när jag plockade isär min CMD QSD 4.2 EI 250 förra året. Kanske hjälper lite.

https://www.dropbox.com/s/fc4k4b1x2ynz9t9/Mercruiser Service Manual Number 22.pdf?dl=0

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev HKihlman:

Här är en länk till #22. 
Den använde jag när jag plockade isär min CMD QSD 4.2 EI 250 förra året. Kanske hjälper lite.

https://www.dropbox.com/s/fc4k4b1x2ynz9t9/Mercruiser Service Manual Number 22.pdf?dl=0

Tack! Det verkar vara mycket som är lika. Jag behöver byta packningar mellan intercoolern och avgaslimpan och den här manualen hjälper mycket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...