Gå till innehåll
lördag 28 september 2024
lp75

Bränsleekonomi Verado

Rekommendera Poster

Vid vilket varvtal uppnår man bästa bränsleekonomin på en Verado 4cyl.

Om man vill marscha ca20knop.

Min båt gör nu 20knop vid 4200rpm men orkar bara varva 5400rpm och toppar 27knop(2vuxna + 2barn). Ljudnivån vid 20knop är ju relativt låg...så vill ju inte öka varven där.

Ger ett slip på ca20%, är det mycket för min båt?

Funderar nu på en uppgradering till 200hk så man får den att varva ut.

Alternativet är ju byta propeller, men om den marchar på rätt varvtal så är det ju bättre uppgradera. 

Om det bara är laddtrycket som skiljer modellerna så borde ju 200hk vara rejält törstig i marchfart relativt andra 200 hk motorer utan överladdning. Då soppaförbrukningen brukar skena med höga laddtryck. Fast kanske inte stämmer när man kör på lägre varvtal men högre tryck.

Kommer nog för det mesta ligga runt 20knop, men vore ju bra kunna köra 30knop när man vill spara lite tid.

MV-Marin 6600 med 135 hk Verado, prop Enertia 48-898992 16P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osäker på din båt/motorkombo. Men en 135 hk på en 6,6 meters båt är inte jättemycket.

En första grej du kan testa är att inte trimma ut så mkt. Dvs prova att köra med motorn på insidan av mittentrim (Veradon har indikator va?).

På vår yamarin 64dc är det stor skillnad om vi marchar med motorn för utställd. Då börjar propellern kavitera och motorn får kass bränsleekonomi. Ställer man in litet i det läget hörs plötsligt en markant varvtalsminskning när propellern greppar. Och bränslekeonomi förbättras rejält (ja vi har distans per liter mätare på Yamman).

Prova det. Skulle du gå upp på en 200 hk verado på en 6,6 meters båt borde du landa runt knappa litern i förbrukning.

Kan tänka att du ligger på 1,1-1,3 idag med 135 hk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag gick den på 1,4(igår körde jag på 1,2-1,3), kan nog ha kört lite för mycket uttrimmat, men testade och förbrukningen ändrades inte nämnvärt. Möjligen varven.

Databoxen är nu utmonterad, läggs på posten imorgon :)

Propellern har en liten deformation på ena bladet, skall ta och fixa den så den blir 100% rak. Har bankat till och slipat av hacket som var på den....men är inte helt 100 än.

Hur mycket slip är normalt på en 6,6m kabinbåt (ca1400kg inkl motor)?

Finns ju propellrar med bättre grepp.





 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min yamarin 64 dc är 6,2 m och väger också ca 1400 med motor. Motorn är en Yamma 200 hk fyrtakt.

Den drar 0,9 liter per distans i 27 knop. 

Då varvar den 3500 rpm. Propellern är en fläskig 3 bladig rostfri propp som heter Mirage Plus 21tum. Inte en aning om slippen i den farten, men det går säkert att räkna ut om man orkar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att du själv fixar proppen efter en 'bånk' ....

Ajabaja .....den måste ballanseras också !

 

Nästa sak ...när du vill få bättre verkingsgrad i marshfart är en fyrbladig propp inte att förakta .

Egen erfarenhet säger ..Thurbo 2+2 ..från Drev.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer. Lämna proppen till propverkstad. Du kommer få vibrationer annars. 

Eller satsa på 4-bladig. Även stora 3-bladiga kan fungera, typ apollos största. En del har också fått bra resultat med Ballistic 3-blad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo blir nog lämna in propellern, om den blir lämplig efter uppgradering.

Var en grad på den som jag slipade till och bankade till, materialet som är borta kan inte väga mer än 1gram. Så tvivlar på att jag får några vibrationer av det. Den har dock en liten, liten krökning längs ut som kanske måste värmas för att få 100%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick lite uppgifter från två andra med samma båt och motor.

Deras gör ca 30-32knop. Vet dock inte vilken propeller dom har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har införskaffat ny båt med en mercury verado 200 och tänkte jag kände flika in i denna tråd.

Har bara kört ca 3 timmar hittills men förbrukningen i marschfart 23-27 knop ligger på ca 1,1/nm. Båten väger 1300 kg plus motor.

Är det så att förbrukningen går ner något efter hand?

Enligt körfakta ska den ligga på 0,95 i marschfart.

 

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu går min betydligt bättre. Bränsletrycksregulatorns referenstrycksslang var tät. Så nu får den full effekt, har även uppgraderat till 200hk. Nu gör den 36knop i motvind och varvar ut 6400rpm. Ligger på 1,25 l/nm.

Skall testa lite fler proppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, osäker på din båt/motor kombo, men på min båt får jag dålig förbrukning om jag ställer ut motorn för mkt. Det märks inte på gången, men syns på förbrukningen. Nu är min motor iofs hissad 1 hål från standard, så den har nog viss tendens att suga in luft i proppen.

Men med propellern rak eller något inställd verkar motorn få maximal skjutande kraft och förbrukningen går ned til 0,9 på mätaren. Med för mkt utställd sticker den direkt till 1,1 vid samma fart, ca 27 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ok, de låter nog klokt att inte trimma ut för mycket.

Har en flipper 670 dc från 2013. Väger 1300 kg plus motor. Kan också vara så att motorn behöver några timmar till innan den är inkörd.

Har du också en 200 verado?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...