Mankan72 0 Postad 1 Juni , 2013 Hej! Någon sm vet vad det är för märke på min värmare. Sitter i en Nimbus från 92. Hittar inget märke på varken termostatet eller värmaren. //Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sabai 3 Postad 1 Juni , 2013 Ser ut som en Volvo flygmotor /Ardic 091 D 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mankan72 0 Postad 2 Juni , 2013 Hej! Tack för hjälpen. Det stämmer. Hittade en sprängskiss på den och såg att det är samma. //Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sabai 3 Postad 2 Juni , 2013 Jag har en hel del information om den så som felsökning, bruksanvisning och installations anvisning om du är intresserad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HannaL 1 Postad 25 Juli , 2020 Jag tar tacksamt emot info om denna värmare, vi har en som ser likadan ut och som det ryker mycket om, ser ut att komma från avgasutblåset och den börjar ryka så fort den startar, då stänger jag av och blir diesel-fet om handen när man tar runt avgasslangen precis vid värmaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 25 Juli , 2020 Googla manual ardic 091 så hittar du en PDF på 32 sidor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 25 Juli , 2020 2 timmar sedan skrev HannaL: Jag tar tacksamt emot info om denna värmare, vi har en som ser likadan ut och som det ryker mycket om, ser ut att komma från avgasutblåset och den börjar ryka så fort den startar, då stänger jag av och blir diesel-fet om handen när man tar runt avgasslangen precis vid värmaren. Jag tror (!) att du bör köra värmaren en halvtimme, trots att det ryker om röken kommer ur avgashålet. Det kan vara kondens i värmaren som behöver komma ut. Att sätta på och sen stänga av dessa värmare gillar de i allmänhet inte. Välkommen till MG! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 25 Juli , 2020 1 minut sedan skrev ChristerN: Jag tror (!) att du bör köra värmaren en halvtimme, trots att det ryker om röken kommer ur avgashålet. Det kan vara kondens i värmaren som behöver komma ut. Att sätta på och sen stänga av dessa värmare gillar de i allmänhet inte. Välkommen till MG! Helt rätt har en lika den osar fan första 15-25 minuterna när den kommit igång och blivit varm syns inte en röksignal. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 25 Juli , 2020 3 timmar sedan skrev ChristerN: Jag tror (!) att du bör köra värmaren en halvtimme, trots att det ryker om röken kommer ur avgashålet. Det kan vara kondens i värmaren som behöver komma ut. Att sätta på och sen stänga av dessa värmare gillar de i allmänhet inte. Välkommen till MG! 3 timmar sedan skrev kossor: Helt rätt har en lika den osar fan första 15-25 minuterna när den kommit igång och blivit varm syns inte en röksignal. Nu har jag en annan typ av värmare, men jag tar för vana att köra den vare sig det behövs eller ej minst en gång var fjortonde dag. Ofta gör jag det under gång, detta då av ovan sagda orsaker, dom mår inte bra av att långa tider stå stilla. När jag kör den under gång får den ju litet högre spänning och startar snabbare, tror jag iallafall. Även vintertid brukar jag köra värmaren någon gång emellanåt, och då tar jag ju vara på värmen om jag gör något jobb i båten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 25 Juli , 2020 Jag kör också min regelbundet men siktar på en gång i månaden. Trodde det räckte... Apropå de gamla Volvo Flygmotor värmarna jämfört med nyare så är det en jäkla skillnad! I min förra båt satt det en Volvo Flygmotor värmare och den lät just så, som en flygmotor. Och, ffa, det var antingen av eller på. Fullt spett och varmt som sjutton eller av och kallt. De nyare har en helt annan komfort när de börjar på full effekt, som låter betydligt mindre än ”rea-motorn”, och sedan successivt går ner på lägre varv/effekt när inställd värme nåtts. Otrolig skillnad! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 25 Juli , 2020 44 minuter sedan skrev ChristerN: Jag kör också min regelbundet men siktar på en gång i månaden. Trodde det räckte... Apropå de gamla Volvo Flygmotor värmarna jämfört med nyare så är det en jäkla skillnad! I min förra båt satt det en Volvo Flygmotor värmare och den lät just så, som en flygmotor. Och, ffa, det var antingen av eller på. Fullt spett och varmt som sjutton eller av och kallt. De nyare har en helt annan komfort när de börjar på full effekt, som låter betydligt mindre än ”rea-motorn”, och sedan successivt går ner på lägre varv/effekt när inställd värme nåtts. Otrolig skillnad! Det räcker nog med en gång i månaden, men man vet ju aldrig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HannaL 1 Postad 20 Mars , 2021 Tack för alla svar! tycker fortfarande att den ryker ibland från själva värmaren. friskluft och avgaser är tätt ut ur skrovet så det måste läcka /svettas en aning diesel eller något på någon varm del som skapar denna svaga avgasdimma. upplever att det händer när den startar / startar om.. om jag vill byta denna, vad rekommenderar ni, jag har ju allt annat för vattensystemet, rören går igenom varmvattenberedare, motor, och värmeväxlare för att blåsa ut varmluft på fyra ställen.. har hittat ebersprächer och webasto vattenvärmare , båda på ca 5kw.. 12000 - 15000 :- ( inte kul ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HannaL 1 Postad 12 Juli , 2021 Vi bytte värmare tillslut. Blev en ebersprächer på liknande effekt men ardic värmaren upplever jag mer effektiv. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser