Henke6969 0 Postad 17 Februari , 2005 Tjena alla! Jag köpte en båt i somras där det satt en johnson 50 vro på...en 88 el. 89 tror jag( kommer inte ihåg exakt) . Båt och motor ( särskilt båt ) är kanonfräsha , men nu till problemet. Motorn går bra på tomgång när den är kall. Men när man har låtit den gå ett par minuter och man lägger i fram eller back , så dör aset. Det innebär ju att jag måste varva upp ganska bra och slänga i framläget för att den inte ska dö. Samma sak om man har kört en lång stund så att den garanterat är varm och man vill ligga och glida lite på tomgång , så dör fanskapet...Sedan är det nästan omöjligt att få igång den igen. Luktar bensin...Antagligen blir den sur. Den är ju helt jävla opålitlig. Jag är dock ganska kunnig angående båtar , men då inombordare tyvärr.Inte alls samma sak. Har jobbat på volvo penta i 7 år. som montör och sedan provkörde båtmotorer. Så en volvo penta kan jag blunda och laga. Men inte denna. Vad ska jag kolla först.... Några tips för någon som helst vill göra det själv bara för att lära sej allt om sin motor.....Inga tips som köp en ny eller sådant. Endast seriösa tips tack...Är mycket tacksam för svar....Ha det fatastiskt. Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 17 Februari , 2005 Kan vara så att den har fel bränsle/luftblandning. Blandningen kan vara för fet. Prova att justera på blandningsskruven.Grundläget brukar vara att blandningsskruven skall vara utskruvad ca 1-1,5 varv från bottenläget. Varmkör motorn, lägg i framväxeln och justera ut blandningsskruven i små intervall tills motorn börjar gå dåligt (för fet blandning). Notera detta läge och börja justera in blandningsskruven igen tills att motorn börjar gå dåligt igen (för mager blandning) och notera detta läge. Ställ sedan blandningsskruven ungefär mitt emellan dessa två lägen. Du kanske får finjustera ytterligare tills du hittar rätt blandningsförhållande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke6969 0 Postad 17 Februari , 2005 Tjena! Tack för svaret.! Sitter blandskruven på förgasaren eller??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 17 Februari , 2005 Ja, den brukar sitta mitt ovanför förgasarhalsen (där luften sugs in) . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hoogan 0 Postad 17 Februari , 2005 är reglaget till tändförställning rätt justerat??som hänger ihop med gaspådrag,,men det kanske försvann i början av 90 talet??? ,,,Hoogan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke6969 0 Postad 18 Februari , 2005 Hoogan ! Hur vet jag hur det ska stå då??? Hanbok eller kan man lyssna sej till det?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 18 Februari , 2005 Oj vilka gissningar en del gör här. Låter som om det är skit i förgasaren. Om jag vore dej. Lämna in den om du är helt okunnig. Kan vara i precis vad som helst. Börja med det vanliga. Rätt stift. Och rätt gapavstånd. När du kollat dom vanliga bitarna. Luktar det soppa. Kan det ju vara ett läckage nånstans. Så att motorn inte får fram bensinen. Men som sagt det kan i princip vara vad som helst om du inte kollat grunderna först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marlon69 0 Postad 21 Augusti , 2005 ok. Lista grunderna för alla nybörjare. 1. 2. 3. Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser