kobo_83 0 Postad 1 Juni , 2013 Motorn är en 9.9 evinrud från 94 - 96 varvar på fint i friläget men när man lägger i växeln verkar de som att han inte okar. har kollat på förgasaren och rengjort alla munstycken ja hittat men samma fel. tipps? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krisus_von_batte 4 Postad 1 Juni , 2013 Hej, Har råkat ut för samma sak...Troligtvis går den bara på en cylinder, testa att dra ur en tändkabel åt gången, när du provstartar och motorn vägrar starta vet du vilken cylinder (troligtvis tändstiftet) som är kass. (motorn ska starta med bara en fungerande cylinder) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kobo_83 0 Postad 2 Juni , 2013 Uppdatering direkt från båten. Den går bra utan växel och på högre varv. Men han är lite svår startad till inte starta utan chock även om han är varm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 2 Juni , 2013 Har du kollat kompressionen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kobo_83 0 Postad 2 Juni , 2013 Nej inte än. Kan de va dålig komp trots att den går bra annars? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 2 Juni , 2013 Hoppas jag inte förolämpar dig nu men... Jag håller normalt inte på med 2-takt (vilket jag misstänker att det här är) så mina tankar bygger jag på gamla minnen från moped-tiden. Lyckades själv porta en kolv så mycket att den varvade som en jetmotor men var helt orkeslös. Jag vet med andra ord att fenomenet KAN uppträda på en 2-taktsmotor men längre än så sträcker sig inte min analys. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kobo_83 0 Postad 7 Juni , 2013 Idag provade jag att dra ur ena tändkabeln och motorn dog direkt när jag drog ur den andra så gick motorn fortfarande men hade ingen tomgång direkt. Provade också att byta kablar men samma problem på samma cylinder.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 7 Juni , 2013 Kollade du om det var någon gnista på det stiftet som motorn inte gick på? Enkelt uttryckt: Gnista = fel på bränsletillförseln på den cylindern. En eller två förgasare? En förgasare = troligen bränt hål i en kolv. Två förgasare = smuts i förgasaren/fel på bränslepumpen. Ingen gnista = fel på tändspole eller tändstift. Sedan kan det vara något annat men nu har du lite att undersöka. Helt klart är att motorn går på bara en cylinder och därför blir orkeslös. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser