Nimbus76 0 Postad 1 Juni , 2013 Jag har i min Nimbus 26:a två batterier (75A) installerade. På båten finns utöver lanternor, IsoThermkyl och liten bilstereo några cigarettuttag där jag laddar iPhone och iPad. Hittills har dagstripper inte varit några problem, batterierna har räckt till allt. Har nu planer på att åka iväg på längre tur (vecka) och funderar då på hur jag gör med laddning/landström. Jag har en ctec-laddare men som jag förstår är det inta bara att koppla på den på båtens elsystem (korrosion, brandrisk)i ex en gästhamn? Jag har ingen varmvattenberedare eller andra strömslukare i båten, men vill kunna köra kyl, lampor och ciggladdare på dagen för att sedan lätt ladda upp när jag ligger i gästhamn - utan att behöva koppla bort båtens elsystem från polerna. Som ni hör är jag novis, så enkla förklaringar och bra/praktiska/billiga lösningar är mycket välkommet! Tack, Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Juni , 2013 Varför skulle inte en Ctec-laddare gå att koppla in ett par gånger under en vecka om du ligger i en gästhamn!? Jag har min Cteck-laddare anslutet direkt till förbrukningsbatteriet via en säkring, 30 A tror jag det är. Har alltid landströmen ansluten - året runt. Nu är jag visserligen både döv och blind -symboliskt sett - jag har inte märkt några problem - de 4 senaste åren. Men jag kanske har helt fel i min lathet och oförmåga att känna oro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbus76 0 Postad 1 Juni , 2013 Tjena, tack för svaret! Jo, det är klart att ctec-laddarengår att koppla in, men behöver jag då koppla bort allt annat som redan sitter på batteriets poler? Är lite osäker (okunnig) när det kommer till jord- och korrosionsrisker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Juni , 2013 Nej - jag kopplar aldrig bort något. Har en liten elcentral på 8 säkringar direkt anslutna på batteriet före batterifrånskiljaren för sånt jag inte vill koppla från med brytaren. Batteriladdarem länspumpar, solcellspaneler, värmare. Är alltid anslutna till förbrukningsbatteriet. På min hållöjulle har jag en hängsäkring för en automatisk länspump, en för ett ekolod och en för laddaren direkt på batteriets pluspol. Kopplar aldrig loss något. det batteriet laddar jag sällan. Det går nästan ingen ström, men har en liten laddare ansluten ändå, bara att dra en sladd från utaget på bryggan ett par gånger på sommarhalvåret, Man skall inte göra livet krångligare än det är - det är krångligt nog ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 1 Juni , 2013 Som toaen redan nämnt så är det bara att koppla in laddaren utan att samtidigt koppla bort något annat. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 2 Juni , 2013 det är väl tom så att de flesta av oss har vår Ctek-laddare fast kopplade till förbrukningsbatterierna hela tiden och bara sätter in laddarenss 220-sladd i landstömssladden när det är dags att ladda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbus76 0 Postad 2 Juni , 2013 Ok, toppen! Då ska det ju funka fint då. Det är ingen av er som har bild på kopplingen vid batteriet? Är alla ctec-laddare sådana att de funkar att ha på polerna hela tiden, jag har en xs7000? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 2 Juni , 2013 Jag har ingen bild tyvärr men det är enkelt, even för den som känner sig osäker. I kartongen som din laddare låg i fanns det 2 anslutningskablar, en med klämmor och en med ringöglor. Vid fast inkoppling bör du använda den med ringöglor. Den röda ansluter du till batteriets +pol och den svarta till -polen, använd nån av de muttrar som vinns på pol-kontakten. Det kan inte gå fel om du bara kör med röd - + /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 3 Juni , 2013 Jag är inte säker, men jag tror inte XS 7000 är galvaniskt avskild. Villket kan innebära att anoderna går åt onödigt fort om laddaren har elektrisk kontakt med motor och drev/axel. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 3 Juni , 2013 Efter som du har motorbåt och bara behöver ladda i bland så hade jag använt kabelklämmor Då kan du even använda laddaren till Bilen mm den behöver ju inte sitta skruvad fast ( så har jag det i Vegan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 3 Juni , 2013 Fast om man använder ringkabelskorna i båten så kan man väl fortf. använda klämmorna i bilen?Kabeln är ju försedd med snabbkoppling. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Juni , 2013 Fast poblemet var ju inte hur man ansluter laddaren till batteriet, utan att TS var rädd för att drabbas galvanisk korrosion och brand om han anslöt laddaren till batteriet när all annan utrustning var inkopplad smtidigt. Han skulle va ute en vecka och tror att han behöver ladda batteriet under den tiden. Jag är helt övertygad om att han kan ansluta laddaren på batteriet utan att koppla bort någon annan utrustning och att det inte uppstår några andra problem just pga att han laddar batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 Juni , 2013 Jag håller med! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 3 Juni , 2013 Jag håller inte med! Iaf. inte oinskränkt, eftersom TS lite högre upp i tråden bad att någon skulle publicera en bild på hur kopplingen såg ut vid batteriet. Att ursprungsfrågan var som du skrev Toaen råder inget tvivel om, men som så ofta utvecklades frågan med följdfrågor. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 Juni , 2013 Yes. Bra ide! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 4 Juni , 2013 Enligt cteks FAQ så: Är primär och sekundär sida galvaniskt skilda åt i era laddare? Ja, alla CTEKs laddare är galvaniskt frånskilda. http://www.ctek.se/se/sv/page/support/faq Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 4 Juni , 2013 Jag mailade Ctek ang frågan , eftersom jag själv gör på samma sätt. Jag kör med två batterier som är parallellkopplade till förbrukarna och en XS 25000 laddare till dom . Min fråga till Ctek va .. Ska jag köra på suplye läget när jag belastar eller bara laddning ( normal finns en inställning på laddaren) och fick rådet ... Har du stor och mer eller mindre konstant förbrukning är suplye bra just då , men under normala förhållanden räcker normalladdning som inställning . Så kommer jag att göra .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser