Kblasse 0 Postad 1 Juni , 2013 Hej! Jag håller på att montera bogpropeller i min Bayliner 265 -2004 Hål och plastjobb är klart. Nu återstår el, kabeldragning. Fråga: kan jag ansluta strömkablar på original frånskiljaren? Eller måste jag dra kabel hela vägen till batteriet? Bogpropellern är en Quick 185mm, 3kw. Jag har två batteri bankar (1+2 batterier) Mycket tacksam för snabbt svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 1 Juni , 2013 Det beror såklart på vad frånskiljaren och kablarna klarar. Jag skulle koppla direkt på batteriet med en separat brytare och säkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 1 Juni , 2013 Så skulle jag göra och har har redan gjort det för många år sedan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kblasse 0 Postad 16 Juni , 2013 Tack för svaren Jag har nu färdigställt montering och koppling. Det fick bli långa 50mm2 till batteriet (förbrukningsbatteriet: 2st ihopkopplade). Med säkring och brytare på plus ledningen. Verkar fungera ok. Men batterierna är lite dåligt laddade just nu. Verkar kräva ganska mycket av batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 16 Juni , 2013 3 kw er 250 A vid 12V (minimum) Har du en frånskiljare som orkar det vet du? Dessutom, om det är långt från källan til din bogprop, då är möjligen Delta-V 1 volt och strommen upp till + - 300 A. Gamla Hr. Ohm är tyvärr död....men hans lag gäller............. Ruffhexa med paddel är ett alternativ........... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knak 3 Postad 17 Juni , 2013 Ja stora bogproppar dricker mycket ström och kräver tjocka kablar även på korta sträckor. Ett allternativ är att sätta ett extra startbatteri intill själva bogproppen så kablarna inte blir så långa. Och lite tunnare mellan huvudbank och detta batteri. Bogproppar bör kopplas på startbatterier inte förbrukning, då dom vill ha massor av ström snabbt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Juni , 2013 Håller helt med, ett eget batteri med korta kablar. Bogpropellern behöver mycket effekt men lite energi. En minut med bogpropellern tar 5-6 Ah ur batteriet. 6 mm2 kabel räcker bra. När bogpropellern går kommer viss ström flyta genom den tunna kabeln men eftersom den har ett visst motstånd kommer den att fungera som strömbegränsning. Det extra batteriet är också en reserv som kan driva länspump eller VHF i en nödsituation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 17 Juni , 2013 Rådet ovan känns som att tigga om kabelbrand...beware! mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Juni , 2013 Jag tycker också varianten med litet startbatteri vid bogisen borde vara den bästa lösningen, flytta energin dit där den behövs. Under förutsättning att batteriet klarar belastningen av bogpropellern blir nog inte strömmen i den tunnare kabeln från generatorn (eller förbrukningsbatteri) så stor. Startbatteriet till bogisen ska förstås klara sitt jobb utan större understöd. Ett piggt startbatteri kanske sjunker till 9-10V vid 300A. Strömmen i laddkabeln till generator blir max vad generatorn klarar av och batteribanken viker sig också, inte tänkt som startbatteri. Men visst kan det vara hårfint utan att ha räknat på det. Vill man vara säker kan man ladda först när generatorn (eller solcell/laddare) går (spänningskännande relä) och då vet man att det iallafall inte blir mer än vad laddarna förmår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Juni , 2013 Säg att vi har 6 m till bog-batteriet. För en 6mm2 kabel blir motståndet 0,036 ohm. Vid 300A blir spänningsfallet 10,8 V, vid 100A 3,6V. Jag vet de som har denna lösning och det har fungerat bra, mät och kolla strömmen! Man kan tänka sig ett självåterställande överströmsskydd på tex 50 A. Det ger ett bra skydd. Ett annat sätt är att koppla in ett växlande relä. I viloläge går ström från startbatteri till bogbatteri. När relät är draget går ström från bogbatteri till bogpropellerns kontaktor. Vid laddning kanske strömmen är 10-20A dvs ett spänningsfall på 0,36 - 0,72V = acceptabelt. Jag som är förtjust i DC/DC omvandlare skulle sätt in en som ger 10A när generatorn laddar. Då räcker 1,5mm2 kablar. Jag har ingen bogpropeller men väl ett ankarspel med eget batteri. Till det har jag en 20W solpanel. Någon annan laddning har jag aldrig behövt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 19 Juni , 2013 6mm2 kabel tål inte den ström som kan vara aktuell. Om man säkrar kabeln med korrekt storlek kommer man få byta säkring vid normal användning. Detta kommer inträffa då bogbatteriet och/eller batteriet i andra änden är urladdat. Om man går upp lite i kabeldimension fungerar det bra dock. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser