Gå till innehåll
söndag 23 mars 2025
lary

Lattor i focken

Rekommendera Poster

Hej!

Det visar sig att båten jag köpte på land i Augusti har två lattor (ca 25 cm långa)  i den vanliga focken. Hur viktiga är de för seglets funktion?  Frågan beror på att jag har monterat ett rullfocksbeslag och förstås inte kan rulla in hela focken med lattorna i.

MVH Lary

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det fär båt?

Har förseglet nån liten akterrunda?

Ett sätt att kolla är ju att ta bort lattorna och sticka ut och segla och prova.

Här hemma har vi ju den fördelen att det fortfarande finns ett segelmakeri och en segelmakare kvar på en distansminuts avstånd. Honom kan man alltid locka ner till bryggan ett stenkast från hans loft. Fast alla har det inte lika bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma problem men focken fungerade fint även utan lattorna. Någon tipsade om att det ska finnas rullbara lattor liknande reflexbanden man kan knäppa runt ett ben eller en arm? Jag kör dock utan lattor så länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker man borde kunna utgå ifrån att segelmakaren visste vad de gjorde när de designade seglet med lattor för att hålla ut akterrundan. Satsa på de lattorna Toaen länkar till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lattorna är viktiga för prestanda och hållbarhet. Men det finns numera rullbara lattor som är funktionella. Kontakta vilken större segelmakare som helst så får du hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, är focken sydd för lattor så vill man nog ha lattor.

Rullbara lattor tycks vara en ganska ok kompromiss. De håller dock inte i all evighet.

Nu hjälper det kanske inte dig, men framtida läsare som letat reda på tråden kanske är hjälpta av att veta att stående lattor funkar bra i rullfockar. Dock blir det då bökigare när/om man vill byta segel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...