Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Tunafishburk

Hjälp mig rädda båten !

Rekommendera Poster

Hej !

Köpte en crescent båt från 1960 för en tid sedan.

Från början var det inte tänkt att jag skulle göra så mycket åt den 

Men pedant som man är så har det nu blivet ett riktigt renoveringprojekt.

Skulle nu behöva lite tips på följande.

1.Är en bit trä som gått sönder ovanför ena fönstret som ni kan se på bilden, skulle ersätta den biten med en ny bit mahogny då jag upptäcker att det inte är solid mahogny utan någon typ av faner. Med detta konstaterat inser jag också att faneren är dålig på fler andra ställen.

Vad göra åt detta ? byta ut hela toppen ? ersätta med mahogny, eller finns det andra träslag ?

2.Har en aq130 b20. Har köpt instrument för temp,tryck m.m. är inte säker om alla givare finns så jag kanske lär kompletera med dessa. Har insett att det är olika mellan en båt b20 och en bil b20. Var köper  man billiaga givare till dessa motorer ?

3. någon som har bra tops på universal lättminterad tankmätare ?

4. behöver även nya rutor, vad ska man välja ? plast eller glas ?

Tacksam för hjälp !

Mvh

Johan  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med all sannolikhet är dina bilder för stora.

Brukar minska dem till 800x600 pixlar vilket gör att bilden blir runt 100 Kbytes

och du kan bara lägga in en bild per inlägg med de normala metoderna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ju en grann båt..

Den får du va rädd om.

På båtmässorna brukar ju finnas utställning med vetteranbåtar och människor som är kunniga inom det området.

Dessvrre är det långt till båtmässorna i Göteborg och Stockholm.

En av det trevligare mässorna är Öppet Varv, som hålls i Ellös och Henån i slutet av Augusti. På Henån brukar det ställas ut träbåtar och veteranbåtar, dessutom såg jag i programmet att båtbyggarskolan skule ha öppet hus. Kan va lärorikt om man har det speciell intresset att träffa kunniga likasinnade utsällare och båtbyggare.

http://www.oppnavarv.nu/valkomna-alla-batalskare!.aspx

Sen finns ju tex http://www.veteranbaten.se/

http://www.trabatsakuten.nu/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är verkligen rutramarna fanerade? vill du ta en närbild på skadan så man kan se vad det är för material under faneren.

Är dom gamla rutorna i glas så fortsätt med det.

Givare och instrument måste harmoniera med varandra, det går inte som regel att köpa ett instrument och koppla mot en annan givare.

Här är det mahogny som gäller!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående glaset - ja, du kan välja plast eller glas. Plasten kommer att bli repig på sikt. Om du väljer glas, välj härdat eller lamellglas av säkerhetsskäl. Skulle du ramla på däck (inte otroligt, fernissat och blött är halt!) så kan du skada dig illa på vanligt glas.

Fin båt, som sagt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla !

Får tacka för alla tips.

Här kommer en bild då man kan se uppbyggnaden av trät.

Mvh

Johan 

post-10018595-1394237521,3601_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att se - men det ser ut som någon form av plywood med en rejäl pålimmad bit mahogny..? Jag hade nog ersatt med massiv mahogny. Men! Försök hitta rätt mahogny, ska nog vara typ Honduras. Du borde kunna hitta det på t ex Pondus Snickeri på Pipersgatan i Stockholm (om du bor i den delen av Sverige...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...om du inte har alla bitarna..? För då är det smaraste att limma ihop allt igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen !

får börja med att tacka för att ni tar er tid !

Jag har en solid mahognybit som ska vara i rätt färg. 

Jag har hör att det inte ska vara bra at blanda solida träbitar med dessa ? stämmer det eller var han som sa det ute och cyklade ?

Så ni tror alltså att jag kan få ordnig på det hela utan att göra en ny rampåbyggnad ?

så om jag läger i en bit solidt trä där det saknas värmer bort fernissan och slipar av det hela och lägger på ny fernissa så blir det tipp topp ? är det inte för tunt för att slipa ?

Ser ut så här på vissa ställe vad tror ni om det , går det att fixa ?

post-10018595-1394237521,4175_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där va inget kul, mycket olämpligt att tillverka rutramar av playwood, dessutom av någon lågkvalitetsvariant. Att lappa i med massivträ är bara en tillfällig lösning som du alldrig kommer att bli nöjd med. Du skrev att du misstänker att det är dåligt på flera ställen och utan att sett mer än dina bilder är jag övertygad att du har rätt i din misstanke då detta i grunden är en dålig konstruktion.

Mitt råd är att bygga nytt i massiv mahogny av god kvalite i samma form som dagens.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gillar när folk tar sig an gamla båtar på detta sättet. Lycka till Johan och håll oss uppdaterade!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja nu lutar allt mot att göra nya rutramar :)

är det bara mahogny som gäller eller finns andra alternativ ?

Har för mig att mahogny är ganska dyrt ? träslag som tex 

ipe eller ironwood kan det vara ett alternativ ?

mvh

Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget alternativ i mina ögon, problemet är att hitta bra mahogny, allt som säljs som mahogny är inte mahogny utan olika sorters lövträ från olika delar av världen.

Googla runt efter Hondurasmahogny.

Är du lite händig fixar du detta med ganska enkla verktyg.

Men passa på att åk nu och starta arbetet till hösten.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen allesammans !

Nu har jag fattat beslutet att båten inte kommer att läggas i sjön utan renoveras till 

nästa år, vilket delvis beror på tllgången av varmgarage.

Har även bestämt att byta ut hela påbyggnaden med rutor och allt.

Nu till valet av trä, men innan man väljer det så bör man ha några faktorer i åtanke.

1. Jag sålde min tidigare båt för att jag inte hade råd att ha den kvar men jag ville inte överge båtlivet helt och hållet så jag köpte denna för 29 tusen.

2. skrovet är som sagt i plast så det er ingen hel träbåt samt att en hel del i båten så som inredning m.m. är i plyfa med faner och den kommer inte att bytas ut.

Hade båten varit helt i trä och i övrigt superskick så kanske det hade varit värt att lägga pengarna på riktig mahogny men med tanke på inköpspris och övrigt skick på båten så anser jag att honduras mahogny naturligt vis hade varit det bästa men att det blir för dyrt med tanke på omständigheterna.

Så det jag väljer mellan nu är Ipe eller cumaru. Båda dessa liknar mahogny och har liknande egenskaper vad det gäller hårdhet. Enligt träkunniga som jag pratar med ska ipen  ha bättre egenskaper än mahogny vad det gäller förmågan att inte slå sig.

Ipen är hälften så dyr som mahogny så nu lutar det åt en ny överbyggnad i Ipe, vad tror ni om det ?

Mvh

Johan  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen !

Har en marin b20 i båten och köpt ett gäng mätare från biltema, hur funkar dessa att koppla in ? skulle behöva lite inputs på detta om någon vänlig själ vill hjälpa till.

Mvh

Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...