Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
trocadero

Uttern gelcoat råd

Rekommendera Poster

Vänner, Är på gång att köpa en Uttern 6402, 2001 års modell men ryser lite kring alla kommentarer kring problem med missfärgning av gelcoat pga konstruktionsmissar. Fråga: Hur snabbt ser man missfärgningen i gelcoat (gulfärgning)? Exempelvis en 2001, om just denna båt har detta problem är det tydligt givet att inte tidigare ägare försökt åtgärda problemet? Fråga 2: Om problement uppkommer/uppkommit, skall man till varje pris undvika ett sådant objekt eller går det att polera bort så att man blir nöjd? Stort tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej trocadero! Till att börja med: Vad är det för kommentarer om missfärgningar och konstruktionsmissar som du syftar på? Något särskillt som gäller just Uttern 6402? Att upptäcka gulnad gelcoat brukar ta ca 3-4 sekunder för ett vant öga! :-D Nä, allvarligt talat så någonstans vid 3-5 års ålder brukar man kunna se en liten antydan till gulnad. (Det beror även på hur man vinterförvarar båten mm.) Om gulnaden kan ses tidigare än så brukar det ofta tyda på dålig behandling från fabrik. Är gulnaden kraftig efter 4-5 år så är så kan det vara ett tecken på slarvigt vårdad båt eller en sämre behandling från fabrik. Efter ytterligare några år så är det fullt normalt med en gulnad. Om man inte vårdar båten vill säga! En vårdad båt ska forfarande se ny ut i plasten efter 10 år! (Men det kräver jobb varje år.) Men gulnad är till 99 % av fallen inte alls farlig på något sätt! Ett effektivt sätt att få bort gulnad är att slipa bort det. Man kan börja med att testa på en enda liten fläck. Kolla först om det räcker med en båt eller bilrubbing. Räcker inte det tar man till storsläggan: Autosol! Den är egentligen avsedd för att polera krom med, men är utmärkt som grov rubbing på båtplast. När du sedan har fått bort all gulnad ska du gå på med en mildare rubbing (om du har använt Autosol....annars inte) och sist går du på med vax. Låt mig säga så här: Hade det varit jag som är spekulant på båten skulle jag dra öronen åt mig om gelcoaten är så gul så att den kräver Autosol. Räcker det med enbart rubbing kan jag acceptera det. Men om autosol krävs så tyder det på att förra ägaren inte har varit pedant. då har han hon heller inte varit pedant med motorn heller.....och det är just det som skulle få mig att backa. För som sagt......oroa dig inte för en gulnad gelcoat i sig. Bara just det faktumet att det kan vara ett tecken på hur båten är vårdad. Lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns vissa typer av gulning som man inte kan skylla båtägaren för dålig skötsel. De beror på att tillverkaren använt dålig kvalite på plasten, inte haft rätt processparameterar i form av mängd styren, härdtid, temperatur mm. Ofta kan sådana missfärgningar i plasten bli mer påtagande vid kanter och upphöjda partier. Vid kanter beror det på att där har material runnit ned och blivit tjockare och vid upphöjningar så beror det på att formen för gjutningen har dalar vilka när gjutningen är klar vänds uppåt (överdel på båt) I dessa delar blir gelcoaten tjockare och där förstärks problemet med dåliga processparametrar. Efter en tid i soljus så färgas styrenet i plasten gult bla av soljus mm. och båten upplevs som gulnad. Detta har jag lärt mig av andra plasttillverknings kunniga personer. Utgår från att jag inte kan allt om detta men skall vara grundorsakerna till gulnad (från början vit) gelcoat. Alltså behöver detta inte vara unikt Uttern eller något annat fabrikat utan är beroende på tillverkning snarare än dålig skötsel. Givetvis blir dåligt skötta båtar fula i ytan och gäller allt från lackade träbåtar till glasfiberbåtar med gelcoat. Detta är ett mycket intressant ämne och det finns säkerligen flera med mer kunskap om detta här på forumet. Kan vara mycket bra att diskutera samt hur man åtgärdar vilket börjar bli aktuellt i samband med årliga poleringen och vaxningen. mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst trocadero

Tack för insiktsfulla kommentarer. Den 'gulning' som jag talar om är utöver normal missfärgning pga dåligt underhåll/ålder etc., dvs pga konstruktionsfel. Har talat med ett antal återförsäljare och servicepersoner och fått deras analys av problemet. I enlighet med vad Roland beskriver så beror det på styrén/dålig härdning. Problemet framkommer tydligen redan under det första året ute i solen och oftast i kanter, etc. men ibland också på släta ytor. Vad kan man då göra, vissa säger att autosol kan användas men en uttern-serviceverkstad berättade att detta inte alls biter på detta problem, eventuella blekmede typ Y10 kan funka. Tydligen är den bästa metoden att värma de gula sektionerna så att härdningen blir färdig så att säga. Detta har gjort på båtar flera år gamla. Det objekt jag hoppats på att köpa hade tyvärr en del gula sektioner vilket gör att jag tvekar... suck. /Troca

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Anväd inte autosol utan prova med Y10 Autosol repar Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej autosol repar inte gelcoaten, vad har du fått det ifrån?

man anväbder ju autosol för att få upp spegelutan på gelcoaten i fabrikerna

även efter gelcoat lackeringar eller spacklingar

däremot y10 är ett blekningmedel det tar bort vaxlösningen som finns i gelcoaten och torkar gelcoaten så den blir MATT gör man det ofta blir gelcoaten skör

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...