Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Frigg6000

Kylstrålen försvninner på Suzuki DF70

Rekommendera Poster

Hej!

Har problem med ojämn/försvinnande kylstråle på min Suzuki DF70 utombordare.

När man drar igång motorn och står på tomgång är det inga problem, kylstrålen är då mycket stark. När jag går ut från hamnen och motorn blir varm sjunker sakta strålen för att helt upphöra. Motorn blir då överhettad och larmar för hög tempratur. Väntar jag då 5 minuter är kylstrålen helt plötsligt bra igen. Motorn går att köra på låga varv framåt men vid gaspådrag så kommer problemet igen.

Min första tanke var impellern var utsliten så jag bytte den igår men problemet kvartstår. Hålet till skvallerstrålen är också rengjort så det kan man också utesluta. Har även tagit bort riggen och stoppat upp en vattenslang i röret upp till motorn för att prova, och jag får då en fin stråle genom hela systemet.

Är det någon som känner igen problemet och kan komma med nån idé?

 

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner inte till problemet så jag spånar lite när jag kommer att tänka på termostaten. Har du kollat den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som termostattrubbel, hur gammal är motorn? Ta ut och koka din termostat, se om den visar livstecken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte kollat på termostaten än men definitivt värt ett försök i helgen. Är det bara att koka upp den och se om bimetallerna reagerar eller ska man kolla efter något speciellt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bredvid termostaten sitter en tryckstyrd ventil (popet valve) som sköter kylningen på lite högre varv, då flödet genom termostaten inte förslår.



Utloppen från termostat och popet kan via ett T-rör vara kopplade till samma utlopp.    

Du bör kolla den tryckstyrda ventilen också när du ändå håller på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaten skall inte kokas, den skall värmas i en kastrull. Öppnar den inte med en jämn rörelse vid ca 60 C så skall den bytas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för förtydligandet - mitt förslag kunde ju uppfattats som att den ska släppas ner som pasta. Stektermometer med vatten som värms successivt är såklart den rätta vägen att gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade isär termostathuset idag och upptäckte en massa geggiga saltavlagringar. Hällde i varmt vatten och blåste med tryckluft i kylvattenkanalerna som går från termostathuset till blocket och fick då ledning rakt igenom till skvallerröret. 

Provade även att koka termostaten och den öppnade vid 60 grader och var fullt öppen vid 75 grader.

Kunde tyvärr inte testa resultatten pga. tidsbrist men återkommer här med resultatet. Kul isåfall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ute och provkörde idag. Samma problem, man ser en stark skvallerstråle vid tomgång, när man lägger i växel framåt så blir den något svagare. Efter några hundra meter ser man en tydlig förändring i strålen och den minskar snabbt till att bli ungefär 25% av den unsprungliga styrkan. Detta minskar efter ungefär 10 sekunder till att helt upphöra och jag får då larm från tempmätaren.

När jag sedan körde in till hamnen och motorn var riktigt varm märkte jag problemet ännu  tydligare. Vid tomgångskörning kom strålen snabbt tillbaka i fin styrka. Vid växel framåt så minskade den till att bli en bråkdel (och ganska ojämn i styrka).

Gör ett sista försök att få några bra tips här, annars får det nog tyvärr bli verkstad för motorn.

 

Ska tilläggas att motorn är från 2007 (Var någon som undrade hur gammal den var)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde också att skriva: Motorn fungerade alldeles utmärkt med spolmuff igår! Provkörde säkert en kvart på alla möjliga varvtal upp till 4000 RPM och ingen jättestor skillnad i kylstråle märktes av. Lurigt att problemet visar sig först  när man får båten i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej byt impeller så tror jag du löst problemet mvh Tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att du bytt impeller, men jag tycker du skall öppna igen och kolla allt även på sugsidan av pumpen. Sumptomen tycker jag tyder på att impellern stannar, så kolla att impellercentrum inte släppt från gummit och att axelkilen sitter som den skall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fortsatt felsökningen och mekandet idag. Är det normalt att kylstrålen minskar för att termostaten öppnar?

 

Har också en annan fråga: Tar motorn stryk om man kör utan termostat för att testa? Och om det nu skulle vara fel på termostaten, går det att köra ett antal timmar tills man fixat en ny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixade du den tryckstyrda ventilen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, hade isär och blåste rent den tryckstyrda ventilen igår. Dock verkade det inte som att det fanns något skräp där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser på sprängskissen på Boats.net att  impellern sitter på en kil. Du har väl inte mist kilen vid hopsättningen, så friktionen gör att den snurrar med vid låga varv, men vid höga varv släpper den och stoppar?

Och navet på impelern kan vara intressant som nämnts!  Om det är ett stålnav och gummit är vulkat direkt på stålet, så kan det ha släppt av nån anledning. Då borde samma fenomen uppvisas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade isär riggen idag igen. Inget fel på varken impeller eller vatteninloppet och allt verkade sitta rätt.

Felet har ändrat karaktär lite. Nu kan jag köra den i 2-3 minuter och kylvattenstrålen blir bara varmare och varmare tills tempalarmet löser ut. (Innan upphörde strålen helt strax innan larmet)

Känns som om det vore termostaten även fast jag kollat den i kastrull. Kan man prova att köra motorn utan termostat för att se om felet försvinner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla utombordare jag mekat med går att köra utan termostat så det funkar säkert även på din. Termostaten sitter där för att motorn skall ha en rimligt hög drifttemperatur i låg-mellan registret.

Vid högre varv förslår inte flödet genom termostaten att kyla motornt. Denna uppgift tas då i huvudsak över av den tryckstyrda ventilen. Termostaten och ventilen är alltså parallelkopplade.

Motorn kommer att gå för kall, men att bara göra det i testsyfte är normalt inget problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det med DF70 an och Kylningen? Skulle vara intressant att veta vad det är/var för fel??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är äntligen fixad. Det var en tätning på väg upp från impellerhuset till motorn som hade börjat vittra sönder, vilket ledde till att motorn sög luft istället för vatten. Är lite osäker på exakt vart den sitter (frågade t.o.m killen som lagade) men den ska sitta vid någon röranslutning i höjd med kavitationsplattan.

Att felet bara uppkom vid högre hastigheter förklarade han med att vattennivån då sjunker något i förhållande till kavitationsplattan (Och det ställe som suger luft då blir blottlagt). Hade ju som bekant inte några problem vid lägre farter.

 

Kostade 2900kr och fixades av Peder Kling på Skene Järn. Kan starkt rekommendera honom för er som bor i närheten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...