Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
johzac

Det finns alldeles för många båtar

Rekommendera Poster

till salu på nätet. Sambon har, klokt nog, förklarat att det räcker med ett projekt åt gången (tur att hon kategoriserar dem och inte räknar totalantal...).

För ett tag sedan gjorde jag en inflikning i en annan tråd att man borde ordna en stor lokal där man kan bedriva någon form av båtrenoverings-kolletiv.

När jag nu för inspiration dagligen spanar av båtannonserna så stärks jag bara i min tanke. Många tycks beklaga sig över bristen på tillväxt inom båtvärlden och lika många förklarar att det är alltför dyrt med en båt om man inte skall fixa med den, något som tycks avskräcka en hel del. Dyra båtplatser tycks också vara en begräsning men det problemet förstår jag inte personligen eftersom jag skall ha min i Vänern och fick napp på första klubben och då till ett väldigt humant pris.

Förutsätter, eller åtminstone hoppas, att många båtägare eller deras dödsbo, vilket tragiskt nog tycks ganska vanligt, hellre ser att båten kommer i vattnet igen snarare än står och förgås i den elaka luften. Det som behövs är en vänlig kommun eller annan fastighetsägare med för stort bestånd och en eller ännu hellre några eldsjälar och båtkunniga som kan ledsaga en skara noviser.

Billigare för var och en och inte minst gemenskap. Att få ihop tio båtar med besättningar som tillsammans/parallellt renoverar och lagar upp sina båtar för att vid en bestämd tidpunkt tillsammans ge sig ut på en längre seglats - det vore grejer det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din ide är bra.

Kanske kan du få ihop ett koncept om du och några kompisar lyckas hyra en stor och billig lokal där flera båtar ryms och sedan kan bjuda in flera som kan vara med och dela på hyran.

Trevligt att lära och få tipps av varann, och bra om vi får bättre tillväxt i båtlivet med fler unga båtägare, det finns ju rätt många trevliga familjevänliga båtar till salu i olika behov av omvårdnad och pris.

Att få tag i en båtplats är tex rätt svårt där jag bor, och det hämmar nog mer utveckling av båtlivet än att priserna är för höga på begagnade båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tilltalas av det jag med! (Vet att jag inte kommer att ha tid men det är en anna femma)  Får man tag i en lada eller än bättre en halvvarm hall. Gäller dock nästan att ha lite rekrytering till det hela så man vet att det inte bara blir jeppar som pröjsar hallhyra. Blir det lätt ett mikrokosmos av en större båtklubb med ett par rishögar som aldrig blir klara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toppenidé och kanske något som går att genomföra på många ställen - i alla fall i större städer.

Här har vi Båtbyggeriet på varvet. En lokal anpassad för mindre båtar där företrädesvis de med träbåtar  kan renovera/bygga. En och annan plast-neppare och tom A 22:a har inretts där också.

För ett tag sedan hade vi också ett gäng som byggde/renoverade större båtar i en nedlagd fabriks lokaler. Det gick att hyra in sig i dom under ett antal år men för ca 5 år sedan blev det stopp på det.

Att lta reda på en gammal fabrikslokal där utsug mm redan är fixat är en bra idé.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...