Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Reggad

Båten stått på land i fyra år

Rekommendera Poster

Av olika anledningar har båten stått på land i fyra år. Det är en motorbåt på drygt sju meter med inombordsmotor MerCruiser 5,7 och alpha II drev. Vi tänkte försöka få i båten i år. Måste vi göra något speciellt med tanke på att båten stått på land så länge? Måste man byta bälgar? Att vi ska byta bensinen är självklart. Men vad mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har inte jag någon inombordare men den mest intressanta frågan är väl om motorn konserverats på ett riktigt sätt då den togs ur bruk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, d är iaf bra men håll ut så ska du se att det finns många duktiga på MG om just inombordare och vad som bör göras.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Byt olja i motor och drev samt filter för motorolja och bränlse och sen samtliga gummibälgar i drevet, då har Ni gjort basic det Ni kan för att inte första båtsommaren skall bli en trist affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Massa gammal bensin runt i motorn och förgasare . Här måste man plocka isär och göra rent ! Bensin som är gammal och dunstat lämnar skit efter sig i alla skrymslen .ser ut som kristaller /pulver ... Så är det !

Har själv sett och upplevt detta .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båten stått skyddad och blev konserverad vid upptagningen så ska den vara OK.

Det är väl bra råd hittils om att rengöra förgasare etc. Byta de vanliga filtren, olja, bränsle (ibland två st om du har för-filter) luftfilter. Byta oljan om det inte ingick i konserveringen att göra det. Själv tilhör jag religionen som byter oljan på hösten innan upptagningen, men det är olika hur folk gör.

Dessutom skulle jag dra och vrida ordentligt på knutbälgen. Sprickor eller antydan till sprickor; byt! Eftersom du inte vet när den är bytt senast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bälgarna var nya 2000 när vi bytte motor i båten och sedan dess är dem inte bytta. Det vet jag. Mötte en snubbe igår som sa att bälgarna kanske hade torkat ihop av att stå på land så länge och då kom jag att börja fundera på vad mer problem som båten kanske har fått pga att den stått på land så länge som vi kanske inte har tänkt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tömde bensinen för något år sedan, så tanken är i princip tom.



Kan man byta bälgar själv? Ett problem jag har är att båten står på vår tomt och det är svårt att få någon kunnig att komma hit, och det är kostsamt att flytta båten till diverse tekniker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasaren. Om det nu sitter förgasare på er modell. Räcker att lyfta av ''locket''. Skruva ur munstycken och accpump. Blås rent kanaler mm.

Ni behöver inte plocka av förgasaren.

Dock hade jag testat att försöka starta utan rengöring. Det behöver inte ha bildats kristaller av den gamla bensinen

Om bälgarna är från 2000 så byt. Kan ni skruva lite så är det inte så märkvärdigt. Sök på Google på bälgbyte Alpha så hittar ni en del bra beskrivningar. Tror drevman har bra foton och beskrivningar.

Delarna köper ni givetvis av mig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså, köper man delarna av dig? Är du billigast eller? :)

Mannen kan skruva en del, men jag vet inte hur pigg han är på att skruva med det där. Gör han fel kan ju båten sjunka efter sjösättning, liksom! :D

Hittade beskrivningar hos drevman igår och tyckte det såg ut som ganska mycket grekiska för att vara skrivet på svenska. Jag får nog sätta mig och ringa runt till kunniga människor och se om någon kan förbarma sig över oss.

Det är förgasare på motorn. VI resonerade som så när vi köpte den att en förgasarmotor kan vilken mekarsnubbe som helst meka med. Jag vet inte om vi valde rätt eller inte, men så valde vi iallafall.



När båten hade stått något år så tömde vi all bensin från tanken just för att den inte skulle stå där och bli gammal (eller ännu äldre, snarare).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nån undrar så är det jag som rapporterat Capiten. Visserligen är det många som får råd men jag är trött på hans smygreklam.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att det finns mycke att vinna på att rengöra , eller kanske rent av ..renovera fuggen !

Att ärva gamla synder kräver lite extra kärlek och omvårdnad för att det ska lira .... Gör så mycke ni kan och vill prioritera , halvdant brukar straffasig, som alla vet :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....är man trött , måste man vila !

Spar på ditt krut till något bättre....eller roligare :-0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Renovera? Pga att den stått på land, menar du?

 

Vi vill självklart göra så mycket som möjligt innan vi startar motorn för jag vet av erfarnehet att om det kommer in skit i motorn så är det inte bra. Att starta motorn bara för att testa hur det går... njä, det kommer jag inte göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratade nyss med en mek och han sa att det skulle gå på ungefär 15.000 att få i båten i sjön igen. Låter detta som en rimlig summa, anser ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm. 13 år gamla bälgar.  Jag skulle nog satsa på att byta. Om båten står på land.

Jag själv river av drevet varje vinter (stöldrisk, står ute) och kan enkelt byta bälgar i samband med det. Jag har VP DP-290 drev och vet inte riktigt skillnaden i bytes-krångel mot Mercruisers bravo.

Men mitt eget VP drev är ganska enkelt att plocka ner. Plocka ner kan man med lite försiktighet göra själv. Men man måste vara två för att montera på det. Eller ha en speciell monteringsvagn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbar fotnot! :-D

 

Jag får ta ett snack med min man och se hur mycket han vågar/vill göra själv. Jag hjälper gärna till så mycket jag kan! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår båt står också ute, men den står ca fyra meter från vår ytterdörr så vi resonerar väl som så att stöldrisken inte är särskilt stor här! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört folk som fått offert på bara bälg/lagerbyte för den summan.

Denna tid på året skall ni nog vara glada att få någon som gör det överhuvudtaget

Att plocka isär förgasaren för rengöring är enkelt och snabbt gjort för en som gjort det tidigare så ev båtmeck tar nog inte mycket extra för det jobbet.

 

Ang stöldrisk så spelar det ingen större roll att er båt står fyra meter från huset. De flesta som sysslar med stöldverksamhet är beredda att ta hand om eventuella personer som kommer ut.

Av med drevet om båten står utomhus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bor väldigt avlägset till och det är väldigt liten stöldrisk här där vi bor. Många grannar lämnar til och med nycklarna i bilen då de känner sig så säkra här. Men det var väldigt OT.



Meken jag snackade med lät ganska vettig, han skulle komma förbi nästa vecka och ta en titt. Hoppas på honom, annars har jag ytterligare två kanaler jag kan fiska lite i. Några kontakter har man ju, men tyvärr är största varvet i närheten ett riktigt bottennapp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter bälg x2 på mitt VP 280 själv. Har man inte tummen mitt i handen funkar det. Det finns mycket matnyttigt här på MG. Behöver hjälp med att lyfta bort och dit drevet. Naturligtvis är det lite bök att skruva fast klamrena, men det går. Jag har ingen aning om det är svårare på ditt drev.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller nån aning men när båtmeckarna säger Aaajdå när man sagt Alpha så känns det lagom kul, haha! :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...