Colombo 0 Postad 30 Maj , 2013 Är det någon som känner till lite om Mercury 50 hk årsmodell 1979. Det är så här att jag skall byta impeller på en sådan motor. Enligt lokal båtverkstad skall jag lossa 5 st bultar och därefter kunna komma åt impellern. Är det också något med växelreglaget jag också skall lossa på en sådan Mercury för att komma åt växelreglaget. Enligt den lokala marinverkstaden skall det ej behövas. Hoppas någon av Er vet hur det skall gå till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 30 Maj , 2013 Se till så du har reglage och motor synkade dvs. Antingen neutral på både motor och reglage eller framväxel på båda och bibehålla det vid ihopmontering. Annars blir det till att montera ner igen om du ej lyckats med detta. Ja det är väl fem bult på din motor, vet inte om det sitter en under zinkanoden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 30 Maj , 2013 Lägg först i framväxeln på reglaget. Lossa alla bultrar (kan finnas en under trimfenan) Dra bort växelhuset Var noga med att hålla koll på hur kammen 43 sitter. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=1&pCode=C0016922&path=MM~~C0016922&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=474&docName=MERCURY%20|%201979%20|%2050%20|%20MERC%2050%20-%201050209&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM Du kommer att vilja ta bort och smörja upp denna. Vrid INTE på axel som kammen 43 sitter på. Kolla att framväxel ligger i på reglaget innan du monterar tillbaks växelhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Colombo 0 Postad 30 Maj , 2013 Jag är helt klar med att dessa 5 bultar håller växelhuset men problemet är att jag får ner växelhuset c:a 1 cm bara. Därav funderade jag på om det var något med typ växelreglage som också gick ner i växelhuset och låste växelhuset så att jag ej får ner det mer än c:a 1 cm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 30 Maj , 2013 du ska ha en bult under trimrodret också,har du tagit bort den så får du prova å slå i träkilar imellan ,de är väldigt vanligt på dessa modeller att drivaxeln rostar fast i vevaxelns splines,lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 30 Maj , 2013 Växelstången är delad med splinse nere vid växelhuset. Antagligen har skarven rostat fast. Kolla med någon erfaren mek om det finns något knep att få loss skarven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser