Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Colombo

Mercury 1979 50 hk 1979

Rekommendera Poster

Är det någon som känner till lite om Mercury 50 hk årsmodell 1979. Det är så här att jag skall byta impeller på en sådan motor. Enligt lokal båtverkstad skall jag lossa 5 st bultar och därefter kunna komma åt impellern. Är det också något med växelreglaget jag också skall lossa på en sådan Mercury för att komma åt växelreglaget. Enligt den lokala marinverkstaden skall det ej behövas. Hoppas någon av Er vet hur det skall gå till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till så du har reglage och motor synkade dvs. Antingen neutral på både motor och reglage eller framväxel på båda och bibehålla det vid ihopmontering. Annars blir det till att montera ner igen om du ej lyckats med detta.

 

Ja det är väl fem bult på din motor, vet inte om det sitter en under zinkanoden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg först i framväxeln på reglaget.

Lossa alla bultrar (kan finnas en under trimfenan)

Dra bort växelhuset

Var noga med att hålla koll på hur kammen 43 sitter.

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=1&pCode=C0016922&path=MM~~C0016922&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=474&docName=MERCURY%20|%201979%20|%2050%20|%20MERC%2050%20-%201050209&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM

Du kommer att vilja ta bort och smörja upp denna.

 Vrid INTE på axel som kammen 43 sitter på.

Kolla att framväxel ligger i på reglaget innan du monterar tillbaks växelhuset.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt klar med att dessa 5 bultar håller växelhuset men problemet är att jag får ner växelhuset c:a 1 cm bara. Därav funderade jag på om det var något med typ växelreglage som också gick ner i växelhuset och låste växelhuset så att jag ej får ner det mer än c:a 1 cm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du ska ha en bult under trimrodret också,har du tagit bort den så får du prova å slå i träkilar imellan ,de är väldigt vanligt på dessa modeller att drivaxeln rostar fast i vevaxelns splines,lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växelstången är delad med splinse nere vid växelhuset. Antagligen har skarven rostat fast. Kolla med någon erfaren mek om det finns något knep att få loss skarven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...