velum_navia 46 Postad 30 Maj , 2013 Har funderat på att beställa en ny genua till min båt. Den nuvarande är så gott som förbrukad... Har tittat runt lite och det är som vanligt inte lätt att hitta en bra och prisvärd segelmakare. Funderat lite att beställa från Polen, men vad jag förstår så sys en hel del segel nere i Thailand och Kina. Någon med erfarenhet och tips som har gjort detta det senaste året? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 30 Maj , 2013 Jag har köpt ett ställ ifrån Rolly Tasker (thailand) som var välsydda och fungerat bra det lilla jag hunnit använda dem. Storsegel , fock och klyvare. Dock så beror det kanske lite på vad man har dem till då de är mer cruisinginriktade som jag förstod det (men forskade inte vidare) med dacron som ända val osv. Som vanligt så råkade jag köpa ny båt direkt efter bytet nästan så men det ser kanske bättre ut annonsen när den skall säljas nu så det är kanske inte helt i onödan... Klart de var då man inte får tillbaka pengarna men båten får kanske leva lite längre iallafall . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 30 Maj , 2013 Det kan finnas en nackdel med att beställa från utlandet - det är svårigheten att kommunicera sina önskemål för segelmakaren, och att man kanske int får rätt frågor från densamma. Att mn kan sy i utlandet råder det ingen tvivel om - jag köpte ett segel sytt i Polen till förra båten som köptes via ombud. Hantverket var kalas, men så här i efterhand kan jag tycka att akterrundan blev lite väl liten, och sådant (ock liknande) får man normalt hjälp av en segelmakare med frågor kring. Sedan kan jag idag undra hur stor vinsten är på att köpa i utlandet. Ska man ha ett relativt stort segel till en medelstor familjebåt krymper prisskillnaden, och samma sak om man vill ha en bättre duk, mer avancerad skärning osv. Små segel, eller om man är av typen som beställer en stor stark, tack i baren och inte bryr sig vad man får i glaset, och på samma sätt beställer ett segel, tack kan man säkert spara en hacka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 30 Maj , 2013 +1 till Peter beror nog jättemycket på vad man har dem till. På min gamla träbåt som inte är racer hur man än gör och som semestrades enbart med så var det en jättebra idé. Men på X-79:an som är betydligt livligare och mer känslig för allt skulle jag nog tänka mig för fler gånger innan det blev beställning. Så det beror nog mycket på användningen som med allt annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 30 Maj , 2013 Glöm inte att erfarenhet av båttyp och lokala förhållanden är mycket viktiga vid segeldesign. Har man en båt som det finns några 100 av i landet så har segelmakaren troligtvis en viss erfarenhet av vad som funkar och inte funkar till den båten. Samma sak med lokalkännedom. Det blir lite skillnad i design-brief om ett segel primärt ska användas i skärgården eller Biscaya. Men det ingår ju lite i Peters stor stark-analogi. Struntar du i vad det är, bara det på håll ser ut som ett segel så köp billigast möjliga var det än kommer ifrån. Annars kanske lokal design är värt att betala för. För mig skulle valet vara enkelt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 30 Maj , 2013 Skall väl försöka svara på lite av era svar. Skall inte deltaga i någon kappsegling och är ute efter ett funktionellt cruisingsegel. Har fått svar från ett svenskt ombud som är återförsäljare av ett Polskt segelmakeri. Jag är medveten att det inte kanske blir samma passform och kvalite som från ett svenskt segelmakeri, men prisskillanden är mellan 2-6000 kr om man går till en svenskt företag. Men dom flesta utländska företagen har mallar till dom flesta svenska båtar som finns här. Någon som kan lägga in länk till dom som nu har köpt segel av? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 31 Maj , 2013 http://www.boding.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sabai 3 Postad 31 Maj , 2013 www.sydsegel.se För oss fans inget alternativ att beställa från utlandet eftersom vi ville ha segel optimerade för vår båt och med senaste tekniken. Tror säker att det finns många som har mallar och kan sy segel till vilken båt som helst men frågan är ju hur gamla är dessa. Segel sömnad utvecklas hela tiden och inte helt säkert att tex de i Polen följer med detta utan syr ett segel så som man syde för 20 år sedan. Även om man inte kappseglar vilket vi inte gör är det ju trevligt att få ut så mycket man kan ur sina segel. Sen finns det ju en sak som vi tycker är värt en hel del, att få ombord segelmakaren för att optimera segel och få hjälp med de nya segelen. Tycker nog en kostnad på 2 -6000 inte är så stor om man nu tänker att du ska ha dessa segel under kanske 10 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefanswede 0 Postad 31 Maj , 2013 http://www.leesails.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 31 Maj , 2013 http://www.segelochbat.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arvikaglava 4 Postad 2 Juni , 2013 För tre år sen beställde jag stor och fock till en liten vass seglar3e jag hade då (mustang junior). De var välsyda och stog bra. Forman hette Ocean sail i Karlstad, och de var sydda i polen. Representanten Gunnar Åberg var en erfaren seglare, och det gick bra att resonera med honom. Seglen var avsevärt billigare än de svenska som jag efterfrågade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas_Nilsson 0 Postad 29 September , 2013 Hej, För er information, www.segelochbat.se finns inte kvar. Ny svensk samarbetspartner med polska loftet Narwal är www.n-sails.se (Låter bloggpolisen avgöra om detta är viktig/intressant information till marknaden, eller om inlägget räknas som kommersiellt) Hälsningar, /Niklas n-sails Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 29 September , 2013 Kanske kommer jag bara till er mobilsajt, men den lämnar lite att önska. Inga namn, inga adresser till er, bara ett mobilnummer och en anonym mailadress. För att jag ska beställa segel av er skulle jag först vilja veta mer om företaget - vad har ni för kvalifikationer, vad har ni gjort tidigare osv. Det finns heller ingen info om materialval till segel, eller olika skärningar. Se det som konstruktiv kritik, Narwal syr fina segel, och vill ni sälja måste ni nog visa tydligare vilka ni är och vad ni säljer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 89 Postad 30 September , 2013 Hej Köpte nya segel i år ,prisskillnaden mellan svenska o utländska var ej så stor när man vill ha segel i lite bättre laminat o stor akterrunda. Sen känns det ju bra att segelmakaren kommer o mäter båt o rigg samt kollar så de passar till våren.Att de även sys i Sverige är ju ett stort plus //Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 30 September , 2013 Själv väljer jag Tecmar som leverantör av mitt nya storsegel. Inte för att de är billigast. Det finns billigare utan för att jag har så goda erfarenheter. Deras segel sys i Polen. Det självgoda snacket om att segelmakare utanför Sverige skulle vara sopor, använda dåligt material och gammal teknik är helt grundlöst. Vore det så skulle samtliga VOR-båtar, alla olympier, Luis Vuitton cup-båtar... Ja alla ledande seglare BARA köpa svenska segel. Det är ju inte bara Sverige som har kvalitetskrav. I min värld så överlever inte dåliga leverantörer. Martin på Tecmar är otroligt lättpratad, verkar kunnig och levererar segel till många cruisare och kappseglare. Jag valde som sagt Tecmar p g a god service och att de inger stort förtroende samt att de har levererat kanonsegel till mig förr. Sen finns en viktig faktor för den som inte är en väldigt driven kappseglare. De finesser och avancerade designer man kan erbjudas är ofta en fråga om prestige och/eller självförtroende. Jag menar.... Många av oss kappseglar på korpnivå, Ligger inte ute och tränar, trimmar, samkör besättningar schemalagt 4 tim 2 ggr/v. Det finns inga prispengar! Vi kappseglar om en plåtpokal och ett prisbord från Hjertmans. De mest avancerade materialen ger effekt första när man kommer upp på hög nivå. När man börjar kunna segla båten med absolut minimalt antal misstag! Ett felsbeslut vad gäller vägval kan kosta fem minuter på en tvåtimmarssegling. Slår du för tidigt så att du missar märket ... då spelar det ingen roll om du har laminatsegel, Harkenblock, dyneemafall och rorkultsförlängare av kolfiber. Sanningen är nog den att många av oss köper saker som ligger över vår nivå Vi är inte tillräckligt duktiga på att utnyttja dem helt enkelt! (Redigerat stavfel) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 30 September , 2013 Jag förstår hur du resonerar kring kappseglings-segel, Janken, men jag håller inte riktigt med och jag tycker kanske att du använder fel argument. Naturligtvis måste man någonstans dra gränsen och besluta sig för var skärningspunkten för cost/benefit är någonstans men... 1. Även om man nu ger bort några minuter i vägval och manövrar, varför ska man då ge bort ännu mer genom att inte ha bra material? Då är det väl ännu viktigare att maximera effektiviteten där man kan? (Men visst, det är för de flesta mycket effektivare att jobba några timmar mindre och träna istället för att jobba så mycket att man inte hinner segla men har råd med nya segel ;-)) 2. De avancerade materialen i moderna laminatsegel är på ett sätt mer förlåtande, till en viss gräns. De håller formen bättre och längre än dacronsegel. Sen blir de allra stummaste seglen tror jag lite svårare igen, då de är mer digitala pga stumheten. Vad jag menar är att de antingen är rätt trimmade och snabba eller fel trimmade och då blir långsammare än ett lika feltrimmat dacronsegel. Men då pratar vi de allra extremaste seglen som tex Norths 3di. De andra exemplen du tar upp resonerar jag också lite annorlunda: Dyneemafall, det är klart att även mindre duktiga seglare tjänar massor på att fallet inte töjer sig så seglet blir bukigare när vinden ökar! En duktigare seglare kanske märker det och trimmar om däremot... Fina block: De starka vältränade idrottarna som tränar orkar nog dra i trimtamparna ändå, men för Svensson kanske det är det där gamla blocket i vävbackelit som gör att inte storen skotas hem ordentligt.... Jag brukar ju hävda det här även när det gäller dom som ALDRIG kappseglar och säger: Ja, men de här gamla seglen duger för mig, jag har ju inte bråttom Ok, om du VILL att båten ska luta så allt måste sjöstuvas för en dag i skärgården så fine, segla med dina gamla säckar till segel. Eller om det alltid blir motorgång i motvind för att frugan inte vill kryssa då hon inte orkar skota hem? Visst behåll de gamla grejerna, själv gillar jag bekväm, effektiv segling... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 30 September , 2013 Missförstå mig rätt! Jag menar inte att man ska hänga kvar i gamla dåliga saker. Vad jag menar är att man ska rannsaka sig själv och fundera på hur avancerade grejer jag egentligen kan ha nytta av! Men var och en avgör ju själv. Vill man lägga en väldig massa pengar på det allra exklusivaste trots att man kanske inte kan utnyttja dess potential så är ju det ett val. Men när någon frågar brukar jag ge rådet att lägga sig på den nivå man kommer att behöva. Kanske lite över men att man ofta inte behöver och/eller kan utnyttja de fördelar det värsta erbjuder. Det finns ju faktiskt alternativ mellan vävbakelit och det dyraste Harkenblocket. Men var och en bestämmer ju som sagt själv. Om alla tänkte som jag skulle det inte säljas några sportbilar. Varför ha en bil som kan gå 280 när man sällan eller aldrig kör mer än 120. max 160? Kanske för att man mår bra av blotta vetskapen att bilen kan gå 280? Min erfarenhet är att kappseglingar i första hand vinns på hanteringen av båten och vägval. När man sedan börjar vara riktigt duktig på det så börjar materialvalet att ge det där lilla extra. Med detta menar jag inte att du ska segla med vävbakelitblock, bomullssegel och hamprep. Du kan sminka en gris.... Men det är och förblir fortfarande en gris! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas_Nilsson 0 Postad 30 September , 2013 Hej Peter, Tack för att du gjorde mig uppmärksam på problemet med mobil kompabiliteten. Detta är nu fixat och förhoppningsvis kommer det att vara lika informativt att surfa in med mobilen som via datorn. Hälsningar, /Niklas n-sails Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Medoch 48 Postad 6 December , 2013 Hej jag har varit segelmakeri har jobbat i ett av dom stora Jag skulle säga att det har inte hänt så mycket vi på segelmakeri Jämförde segel från mangnusons som har ritat Albin ballad Dom var bättre än vad vi gjorde nu.det går inte att göra segel På så många sätt vi fick en order på att sy segel till en Starbåt han skulle vara med på sm vm os Vi syde 23 st för han vill prova vilket var snabäst allt beror på Hur du vill trimma dina segel hur mycket du vill kruma masten Mm mm Det är lättare att trimma dackonsegel mott kolfiber Ett kolfibersegel sy vi lite bukigare så då är det viktigt Att du kan trimma dum rätt trimrar du fel så blir dom inte så gamla Jag har sett segel som har varit slut efter 1 år fel trimmade Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 6 December , 2013 Jag förespråkar att man ska stödja inhemsk produktion för att vi ska få behålla både pengarna, arbetskraften och kompetensen i landet. Näst bäst är att beställa från länder inom EU, Polen och Ungern www.apollosails.se www.tuss-sails.se Diktaturer bör absolut undvikas! Kina går helt bort för mig, Thailand är kanske ok. Crusinglaminat är att rekommendera tycker jag, det är mera formstabilt än dacron, men skörar inte lika lätt som finare material. Nackdelen är att man ska undvika att vika seglet, men har du rulle så är ju det inga problem. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser