Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
mostwanted-lkpg

Vad är det för "modd" på min propeller?

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en Challenger 24 DC , och vad jag förstått så är det en Smuggler 24 med annan topp på. Det sitter en Suzuki DT200 -90 med insprutning på som har en propeller som heter Suzuki 14-1/4 x 20 som nån har moddat lite genom att slipa ner innerkanten på och gjort en halvmåne. Nån här som vet varför man gör så?

Jag har faktiskt inte hunnit provköra båten men förra ägaren sa att den gjorde ca 40 knop. Jag tyckter det låter lite långsamt för den motorn ? Det sitter även en hydraulisk hiss på och motorn är bakflyttad en bra bit från skrovet, det är 110cm från aktern till där propellern börjar.

bild på proppen:

post-10024980-1394237519,8228_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hihi, du har köpt en riktig räjs-båt. Lift har man om man vill maximera farten. Liksom utbyggnad bakåt.

Proppen är printad dvs någon som kan propellrar, typ propellertrim har varit på den och moddat. Troligen har de förminskat bladarean för att få upp varvet på motorn.

Sen är det där smugglerskrovet samma som Rebel byggde sina båtar på. Med en 225 insprutare gjorde den runt 50 knop i nån båttidning, kommer inte ihåg vilken. Det var runt 2003-4 kanske.

http://www.lidingomarin.se/boats/index.html

Det man bör tänka på är att långsmalt skrov går långsammare än kort/brett. Dock något bättre i vattnet. Det är dock svårt att få till bow lift på en sån lång båt, här hjälper utbyggnaden bakåt till som en hävarm.

Kul båt! Lägg gärna upp en bild.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man har av nån anledning tagit bort matrial i det cuppade området. Ser ut som man gjort det mest i området som påverkar häcklyftet men i även i området som påverkar stävlyftet. Så det ser ut som man velat minska cuppen generellt och gjort proppen mer stävlyftande. Halvmåne-hugget har jag inte sett tidigare, har nån annan? Så jag tycker det ser ut som nån har haft lite lekstuga med den här proppen men det kan ju faktiskt va så att snubben som moddat oxå har örnkoll på vad han velat uppnå men om du tycker det fattas prestanda så verkar ju moddningen inte riktigt lyckad på just detta ekipage..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar! Gött med lite mer info om liknande båtar, då har jag lite att utgå ifrån och förhoppningsvis lite mer fart att hitta :) Ska hitta en orginalpropp och prova så jag har nått att utgå ifrån i propp-letandet. 

Här är en bild på skutan:

post-10024980-1394237521,2167_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...