kossor 939 Postad 29 Maj , 2013 Går i motorbytartankar pentan finns inga delar till längre, och ingen mer penta blir det just på grund av att man inte håller delar längre än tio år, och sedan pentas fantasipriser. Nu till frågan läste om att vw kommit med en marinmotor vem säljer dessa, googlat men ej funnit någon säljare, brunnswick fanns dock, men på deras hemsida fanns nada. Är det någon sem vet nåt här på forumet, tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 30 Maj , 2013 Tidigare tror jag det hette VW Marin men så blev det ett sammangående med Brunnwick så nu borde de ingå i Mercury Marine. VW Marine hade tidigare motorer från VAG vilket betyder avsevärt fler motorer än från bara fabrikatet VW. Hybriden Greenline har sedan starten haft VW diesel och det finns några ägare till sådana här på forumet som kanske vet mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 30 Maj , 2013 Har för mig jag läste något test i någon av de svenska båttidningarna härom året där det stod just att Mercury's nya TDI-dieslar är VAG-motorer. Volkswagen skulle sluta marknadsföra marinmotorer sjävla under eget namn, man har väl inte täckande distribution och service i eget namn på marinsidan. Åtminstone i produktbladet för 4,2 TDI så förklarar Mercury öppet att motorn sitter i Audi Q7 och A8 http://www.mercurymarine.com/media/mercury/documents/MercuryDiesel_TDI_4-2SS.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qbt54 11 Postad 30 Maj , 2013 Det stämmer både 4,2'an och 3,0'an sitter i Q7. Samtliga TDI motorer är VAG motorer från fd. VW - marine. De säljs nu under namnet Mercury. Förövrigt går det att få dessa orginalmonterade i bla. Aquador. Har själv en 3,0 a villket var den största anledningen till att jag valde just den båten. Och är hittils mkt nöjd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 30 Maj , 2013 Ok tack för klokskapen allihop, finns dessa som fyror med? Ska ringa och kolla, lurar på en vw motor på sikt de går att synka med pentas 290 drev med har jag hört. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser