ossy 26 Postad 29 Maj , 2013 Hej. Jag har en Nexus Nx2000 VHF, som jag vill koppla ihop med min plotter (Interphase V6i). Detta för att i nödsituation kunna sända ett DSC-meddelande med positionsangivelse. Båda apparaterna stödjer NMEA0183, och en kabel måste kopplas mellan de båda enheterna. Problemet är att kabeln och framförallt kontakten till VHF:en inte finns att uppbringa på denna jord. Har kontaktat en hop ÅF och även Nexus (numera Garmin), men kabeln med kontakt har utgått i sortimentet. Jättetacksam för tips var man kan söka, eller om någon mot förmodan har en sådan kabel liggande, som man kan få köpa. Med vänlig hälsning, Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 29 Maj , 2013 Du behöver bara 2 ledare från NMEA sändare till din Nexus VHF. (NMEA + och -) Om du hittar shema på båda enhäterna kann du bara använda några små banan-pluggar i kontakten. Men, fråga en gubbe på Silva. Han borde ha en kontakt i sina gömmor....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 29 Maj , 2013 På gps:en har jag en kabel med två identiferade ledare, som ska anslutas till VHF:en. VHF:en har en rund skruvkontakt med 8 stift, som sitter ganska tajt. I värsta fall skulle det gå att löda två trådar direkt på stiften, men det känns som en halvtafflig nödlösning. Det andra bekymmret är att ingen på Garmin/Nexus vet vilka stift det är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 29 Maj , 2013 Jag TROR jag har chema nånstans. Återkommer......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 29 Maj , 2013 Har ingen scanner, men...... Honan på din Nexus-kontakt: Klockan 12 = GPS in (+) Klockan 10= GPS ground(-) (Ja, en lödat kabelända är provisorium ;-) ) Det är samma pluggen på NX2500 och en massa andra VHF'er som lödas ihop i Kina..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 29 Maj , 2013 Jag får tacka för snabbt svar. Är det den åttapoliga kontakten du har schema på? I min manual finns en fyrpolig kontakt beskriven, med två poler till ext. högtalare och två till gps. Men bak på chassit sitter en åttapoliga kontakt. Din polbeskrivning, gäller den om man tittar på chassikontakten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 29 Maj , 2013 Ja. Honan sett bakifrån. Oj vilket grovt snack.....) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 29 Maj , 2013 Jag får ta med apparaten till Elfa och kolla om dom har någon kontakt som passar. Vad används dom resterande fyra stiften till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 29 Maj , 2013 Ooooooooooo, va' du frågar......... GPS out. Nawtex out, in, jord. Speaker (external) + och minus. .....och det bliver sex.........tilsammans åtta...... Matematik är enkelt ;-) Tja. ELFA kanske har........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 30 Maj , 2013 Tack för hjälpen, Oldtimer. Efterlyser fortfarande tips på VAR kontakten finns att få tag på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westfjord29 7 Postad 30 Maj , 2013 Hej har precis kopplat in min VHF till en Garmin GPS och kan tipsa om att använda anslutningsklämma från Wago går supersnabbt att koppla ihop samt sitter som berget - riktigt bra kvalitet. Obs skall vara modellen med en spak som kan öppna och stänga. Säljs bla på clas ohlsson. Du behöver 2st kontakter med två anslutningar kostar 39kr för en 10e pack. http://www.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma-Wago/Pr363051000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 30 Maj , 2013 Menar du att man sätter anslutningsklämman direkt på stiftet? Får den verkligen plats där? Det är ju 8 stift tillsammans som trängs på en liten yta. Tror mer på typ rundstiftshylsor, om det finns såna små. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 30 Maj , 2013 Tack för tipset! Verkar vara ett bra pris med, får bli att köpa några påsar av olika storlek att ha i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 30 Maj , 2013 Jag har löst kontaktproblemet provisoriskt med två 2.8mm flatstiftskor, som krökts om till minirundstiftshylsor. Sitter bra i kontakten, men är lite bökigt att snabbt sätta i och ta loss. Får duga sålänge. Tack för bra och snabba svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 4 Juni , 2013 Naä, jag får inte ihop det. De två nmea-trådarna från plottern är anslutna till de två angivna stiften, enligt Oldtimer. Men på VHF:n står No position i displayen. Vad gör jag för fel? För + ska väl gå till + och vice versa? Någon som har nå'n idé? /Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 4 Juni , 2013 Jag har råkat ut för att en enhet pratar NMEA 0183 via RS422 (AMEK NK-80) medan bl.a. Garmin verkar använda RS232 för sin NMEA-kommunikation. Största skillnaden är att RS232 använder omvänd signalering mot RS422 (som har differentiell drivning). Lösningen i mitt fall blev att vända på NMEA-kablarna, dvs koppla + till - och tvärt om. Följer man orginalstandarden strikt (som är designad för datorutrustning/terminaler för 30+ år sedan) så skiljer även spänningsnivåerna. Så att mata en RS422-ingång med en RS232-signal fungerar bara om ingången är gjord för att klara en högre spänning än vad som från början var avsett. Tvärt om brukar fungera bra. Men för enheter i båtar måste man väl ändå som tillverkare ha garderat sig för att användare kopplar ihop enheter av olika fabrikat med varandra och att dom ska klara detta utan att gå sönder?! Tror därför inte detta är något problem. Jag har inte kollat upp vad dina enheter skickar (RS232 och/eller RS422) och vilka spänningar dom hanterar, men hade det varit mina enheter hade jag utan att tveka vänt på NMEA-signalen och sett om det fungerat bättre. I alla fall sedan jag uteslutit dom allra enklaste felen. Är signalerna korsade blir en sänd 1:a en 0:a och tvärt om och alla NMEA-meddelanden blir meningslösa strängar. I mitt fall hade jag flera NMEA-enheter inkopplade och jag slet mitt hår i förtvivlan över att det inte fungerade. Tills det vid det 53:e försöket plötsligt började fungera. Då kollade jag allt igen och konstaterade att jag den gången hade kopplat fel och råkat vända på NMEA-signalen till min NK-80 (en NMEA-2000 till NMEA0183-brygga)! -- Andra problem och som du antagligen redan testat är förstås att konfigurera hastigheterna rätt i plottern (4800 baud?) och alla andra parametrar som kan ha med kommunikationen att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 5 Juni , 2013 Konfigurera hastigheter? Nä, det har jag missat. Får lusläsa manualen till plottern. I manualen till VHF:n står inte ett ord om olika inställningar beträffande NMEA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 5 Juni , 2013 Ok, försök hitta i vilken hastighet din VHF vill ha data. Standard är så vitt jag vet 4,800 baud så hittar du inget så testar du det först. Du kan förstås testa med alla hastigheter plottern erbjuder så är du på säkra sidan. Eller så pratar du med Nexus support och frågar vilka kommunikationsinställningar som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 5 Juni , 2013 Jag får testa det. Tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser