KillerBoo 58 Postad 29 Maj , 2013 Tänkte jag skulle byta inhalningslina (kan det heta så?) till rullgenuan som sitter på en budgetrulle modell rullfock.se Sagt o gjort, tog av den gamla för att mäta längden. Nåt annat kom ivägen och vips fick linan fötter för att aldrig mer ses till. Precis som allt annat man lägger där, för där vet jag var jag la den. Nån som vet ung hur mycket lina det kan gå åt? Finns det nån tumregel eller så? Båten är en Maxi77. Tänkte köpa lina på Hjertmans, på metervara så det kan ju vara likaså bra att inte komma hem med en meter kort eller 5 meter f mkt. Tänkte köra 10mm som jag har för mig att den gamla var.. Invändningar? Bättre med klenare? Oavsett, om det blir 3-4 meter över är det ju inte direkt nåt man har användning för, så om nån vet hur man mäter så är jag glad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 29 Maj , 2013 Underlikets längd plus båtlängden. Lägg på ett par meter så bör det bli bra. 8mm tror jag räcker på en maxi 77 Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 29 Maj , 2013 Tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 29 Maj , 2013 Utsegla svarar korrekt, det borde bli 12m om du har en full genoa.....men kom ihåg at lägga til lite om du vil ha linan på en winch. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 29 Maj , 2013 Rullen har jag modifierat med T-Röd. http://lasselundell.se/debutant.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 29 Maj , 2013 Bra idè på dessa rullar! Annars blir det backlash som på mina spörullar ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 5 Juni , 2013 Du kan ju alltid ta lite annan lina och rulla in för att testa, t ex om du har en rulle persiennlina eller liknande, då ser du hur lång lina det går år. En tjockare lina bygger mer på rullen men jag tror det är så liten skillnad att det är försumbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Juni , 2013 Linan till en rullfock skall man aldrig lägga på en vinsch. Går det trögt skall man kolla vad det är. Det gjorde inte jag. Fick byta kutterstag som jag drog av pga att fallet snott sig. Tur att det var kryssfocken som jag måste få rullat in och inte Genuan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 5 Juni , 2013 Jag håller med toaen här aldrig inhalet på en vinsch. Är det för stor press på seglet är det bättre att gå upp lite i vind så pressen släpper. Släpper det inte då är något fel på grejorna. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 5 Juni , 2013 Inte på vinsch? Jag har en en liten Anderson SS12 til min revbara 150% Genoa på 40mm2. Inte för att vincha inn med tryck i seglet (självfallet) men för att enkelt reglera revet. Fel? (Nej, det går inte trögt ;-) i normala fall............ då drar jag linan över vinschen för hand) Om fallet snor sig på profilen är det antagligen vinkelen på fallet mellan fallsvivel'n och falltrissan som är fel. Inga smileys......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Juni , 2013 Jo, du har rätt i att i mitt fall var det fel vinkel på fallet. Var fullt medveten om det, efter att ha monterat rullfocksbeslaget från däcket. Hade falledare och utrustning för att montera den. Dessvärre fanns den mastkran som man kunde klättra i som jag kände till ca 50 distansminuter från min hemmahamn. Jag kulle segla förbi, men det hände något dramatiskt i familjen medans jag var på väg, vilket fick mig att gå en annan väg. Sen glömde jag bort att jag skulle monterat fallavledaren. En liten tabbe som kunnat få stora konsekvenser. Jag visste om det, men missade ändå. Det finns många som inte har en aning. Det var därför jag gjorde komentaren på ditt inlägg. Det är billigare att lära av andras misstag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 6 Juni , 2013 Vinkel förstag / fall - Denna vinkel bör ej vara mer än 20-25 grader då det annars kan vara svårt att sträcka upp seglet. Enl. http://www.navinordic.com/files/Manual%20S-serien.pdf När jag bytte från genua till lägre skuren fock fick jag koppla dirken till fallet för att få rätt vinkel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser