Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
IW23

Utombordare - gammal bensin?

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av att ha kört en 4taktare på förr årets bensin? Vad händer?

Någon som vet om motorn behöver vara tom på bensin över vintern om den förvaras inomhus, uppvärmt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste problemet om det bara rör sig om nåt år gammal bensin är att de lättflyktiga kolvätena dunstar bort med resultat att motorn blir lite mer svårstartad. Några deciliter ny bensin i tanken fixar det problemet. Ännu äldre bensin kan resultera i klet i förgasare och ledningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar ha min tank halvfull över vintern. Fyller sedan på med fräsch bensin. Jag kallförvarar båten i lada.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tömt(rengjort) VST tanken på båda mina motorer , V8 or .

Jag vet hur gammal bensin ser ut , blir som kristaller . Smular man dom mellan tumme pekfinger så blir det pulver ..... Skit trist att få in i bränslesystemet .

På min Yamma F250 står det att man skall tömma VST tanken och lika så på mina V8or ...nu vet jag varför :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du är orolig, häll soppan i bilen och köp ny till snurran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta ämne måste ju ligga i topp på nystartade trådar?

Ja jag vet att jag inte har nåt vettigt att tillföra i tråden, bara i dom andra 750000 ;0)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lättflyktiga ämnen dunstar ur bensinen, kvar blir de tyngre och detta kan resultera i sämre knackbeständighet (lägre oktantal). Beroende på motorkonstruktion och hur hårt den belastas kan det vara förödande. Men tex många utombordare är byggda för ett lägre oktantal från början och då är det lugnt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med min Kipor el verk hade jag problem efter att den stått med gammalt bensin.

Den gick igång några sekunder och det va allt.

Fick rensa förgasare och bränsle filter och där såg man hur bränsle har kristalliserat

och tappt till bränsle system. Tvättade förgasare med mikrovågs tvätt  rensade filter och

hällde ny bensin och nu är allt ok.

Man ska tömma (dränera) förgasare efter säsongen eller lång oanvändning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...