Martin-Winga29 1 Postad 28 Maj , 2013 Hej! Jag blir inte klok på det här med skiljerelä och hur det ska kopplas. Eller hur det ska kopplas börjar väl klarna. Men hur fungerar det? I min båt ser det ut som följer: Från motor (placerad under trappa/sittbrunn) till startbatteri (under stickkoj) är det ca 1.5 meter. Från startbatteri till förbrukningsbatteri (ligger i förpik) är det ca 5 meter. Minus, eller jord ställer ju inte till några större frågor. Följande frågor gäller då i huvudsak plussidan. Blir detta rätt? SB =startbatteri FB = förbrukningsbatteri Generator, startmotor och SB kopplas ihop. Går då både startström och laddningsström genom samma kabel? Vidare: Från SB går kabel till skiljerelät och vidare till FB. Dvs enda förbindelsen mellan plus på FB och generator SKALL gå via skiljerelät, och i mitt fall SB? När nu FB ligger i fören ca 5-6 meter från motor och SB behövs ju ganska grova kablar för att få fram laddströmen. Enligt skyllermarks rekomendation ska jag upp i 120 mm2 kabel. Själv har jag tänkt dra 50 mm2 kabel. (Idag tror jag det är 10 mm2) Jag har tänkt att dra 50 mm2 mellan startmotor och SB. Skall jag sedan fortsätta med 50 mm2 genom skiljerelät till FB? Förbindelsen genom själva relät är ju knappast 50 mm2? Gäller den svagaste länken i kedjan... ? Segelbåt 29 fot. MD7 med original generator. Mvh Martin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 29 Maj , 2013 Vet inte vad du tänkt för skiljerelä, men det brukar finnas begeränsning i hur tjocka kablar du kan ansluta. Jag vill minnas att på t ex Biltemas var det 16 mm som gällde. Det går iofs att lösa med en plint, gärna med en säkring, men det känns ändå som om du tappar en del. Vad finns det för möjlighet att placera SB och FB närmare varandra, och dra feta kablar mellan batteribanken och motorn, och sedan ha klenare mellan batterierna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 Maj , 2013 Reservation; detta är svar från en el-ingenjör och entusiastisk båtägare. Det kan finnas andra åskiter. :-) Generator, startmotor och SB kopplas ihop. Går då både startström och laddningsström genom samma kabel?Svar; ja. Jag skulle dessutom ha en huvudbrytare av bra kvalitet på startbatteriet. (En del säkerhetsmedvetna personer har också en säkring på batteriet. på en 200-400 A för att hantera katastroffel.) VIKTIGT: en generator som går och inte har batteri anslutet går sönder (likriktardioderna) direkt, vi pratar typ 0,1 sekunder. RÖR INTE huvudbrytaren för Startbatteriet med motorn igång. Det är också orsaken till att de flesta båtar som säljs med utombordare inte har brytare mellan motorn och batteriet. För att eliminera risken för dyra misstag. Vidare: Från SB går kabel till skiljerelät och vidare till FB. Dvs enda förbindelsen mellan plus på FB och generator SKALL gå via skiljerelät, och i mitt fall SB?Svar: Ja. Och även FB ska ha en huvudbrytare och ev en säkring, säg på 200A. När nu FB ligger i fören ca 5-6 meter från motor och SB behövs ju ganska grova kablar för att få fram laddströmen. Enligt skyllermarks rekomendation ska jag upp i 120 mm2 kabel. Själv har jag tänkt dra 50 mm2 kabel. (Idag tror jag det är 10 mm2)Svar: Jag undrar om du behöver så jäkla grova kablar. 50 mm2 är 8 mm diameter och kräver ganska grova kontaktdon. Laddningsströmmen är hög i början men avtar rätt snabbt. Så grov kabel som du någorlunda bekvämt kan dra fram och få plats med i anslutningarna. Jag har tänkt att dra 50 mm2 mellan startmotor och SB. Skall jag sedan fortsätta med 50 mm2 genom skiljerelät till FB? Förbindelsen genom själva relät är ju knappast 50 mm2? Gäller den svagaste länken i kedjan... ?Svar: Som sagt, så grov kabel som du någorlunda bekvämt kan dra fram och få plats med i anslutningarna. De största strömmarna går mellan batteri och startmotor, men det är bra med lågt motstånd (grov kabel) hela vägen fram till FB. För bättre laddning. Men inte lika viktigt som mellan startmotor och batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 29 Maj , 2013 Fungerar det idag? År det monterat från varv? Hur många volt får du på FB när motorn laddar (över 1200 varv på motorn)? Om allt fungerar och du har ca14 volt på FB om det är fulladdat och friskt, samt att motorn går och inga förbrukare är inkopplade, var glad och gör ingenting. Dvs krångla inte till det, men båtfolk är ett nervöst släkte på olika sätt och därför kommer du få massor av olika svar när du frågar om detta.. De svar du fått hittills är dock sakliga, och jag tror inte du behöver mer än max 25 kvmm på kabeln från FB om nu inte får ut ca14 volt enligt ovan. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 Maj , 2013 Håller med om att inte krångla till saker. If it ain't broken, don't fix it som Amerikanarna säger! Kom på en sak som är självklar, eller kanske inte; glöm inte minus-sidan. Den ska också ha samma kabeldimension som plus-sidan. Ursäkta om jag förolämpar din intelligens, men det har förekommit att man missat det. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin-Winga29 1 Postad 29 Maj , 2013 Tackar hjärtligast freinds! Ja, det är lite så jag börjat resonera att inte krångla tll det mer än nödvändigt. Självklart har jag brytare på båda batteribankerna och tänkte även klämma dit en ett par säkringar också, iaf på SB:et. Va skönt då kan jag sova gott i natt Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 30 Maj , 2013 Fast. Säkringar är till för oförutsedda katastroffel. typ när de grova plus och minuskablarna lyckats komma i kontakt med varandra någonstans, klämda, vibrationsskador, lossnat från kabelhylsa etc. Det är nog lika sannolikt för både FB och SB. Så det behövs lika mycket för båda. För SB tillkommer komplikationen att startmotorn drar hiskeligt mycket precis i början. Så sökringen får inte vara för klen så den går sönder och motorn vägrar starta i nåt kritiskt läge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin-Winga29 1 Postad 30 Maj , 2013 Anders_ST skrev: För SB tillkommer komplikationen att startmotorn drar hiskeligt mycket precis i början. Så sökringen får inte vara för klen så den går sönder och motorn vägrar starta i nåt kritiskt läge. Så sant så sant. Det har varit en del sådana situationer när vi seglat genom trånga passager och allt är kontrollerat inför en snabb start av motorn om det skulle behövas puttas på lite. Då blir man ju lite stressad om man ska till att byta säkring först. Så du rekomenderar att köra utan säkring? I dagsläget har vi ju ingen säkring.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 30 Maj , 2013 Det säkraste kan vara att köra utan säkring. Så som de flesta båtar gör. :-) Det är svårt att mäta upp strömspiken i början av startsekvensen. Brukar behövas avancerade mätinstrument för att se exakt vad som händer. Man kan ju prova sig fram och se vilken säkring som går sönder och sedan sätta dit en som tål 2-3 gånger så mycket. (exempel; 50 A säkring går vid motorstart men inte 100A säkring, sätt dit 200 A.) Jag måste erkänna att jag själv bara kommit till tanken på att sätta huvudsäkringar på batterierna. Stått och fingrat i butiken på lämpliga prylar. Men kör fortfarande osäkrat. Till bilden hör att föregående ägare jobbade med installationer av industri-reglersystem och drog om hela elsystemet vid en renovering 2002. Snyggast dragna system jag sett i en båt. Rätt dimensioner, prydligt och uppmärkt. Så jag vill peta så lite som möjligt. Samtidigt så brinner ett par båtar per säsong oförklarligt i något som kan vara startat av en kortsluten glödande 12V kabel..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Maj , 2013 ANL-säkringar är ganska tröga. Dimensionerar man sen startkabeln för mäsrkströmmen så blir den ett förkopplingsmostånd för den första, höga strömmen. När det gäller startström tror jag en vanlig asynkronmotor har värre startströmmar. Det verkar bara vara de som inte har säkringar som har problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin-Winga29 1 Postad 30 Maj , 2013 Får köra google translate på det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Maj , 2013 Bildsök Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin-Winga29 1 Postad 31 Maj , 2013 Du förespråkar mao säkring? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Maj , 2013 Absolut. Det kanske statistiskt inte behövs, men kostnaden är så liten att man kan kosta på sig den säkerheten. Man kan köp 4 st 200A säkringar + hållare för 100 kronor på eBay. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin-Winga29 1 Postad 5 Juni , 2013 Hej båtvänner! Var i båten och fixade nu i helgen, har äntligen kommit så långt att vi vågat beställa sjösättning (bättre sent än aldrig) till måndag den 10:de. Ett par småsaker kvar bara. Har nu dragit den mesta elen. Ska bara dra mellan huvudbrytare och startmotor och vidare till generator. FRÅGA 1: Från SB går kabel till säkring (biltema 300A) vidare till huvudbrytare. Skall nu vidare till startmotor, generator. (ca 1m) Gör jag rätt om jag går från huvudbrytare till en kopplingsplint. Från kopplingsplint varsin kabel till startmotor och generator? Startmotor och generator kommer då ha direkt anslutning med varandra via B+ (?) på generatorn? ------------ Skiljerelät från biltema håller jag på att koppla in. Använder båtens befintliga 50mm2 kablar som tidigare användes till startmotor. Pressar på nya kopplingar bara. Får nu rejält med laddning till FB. Kan meddela att skyllermarks kopplingar för 50mm2 kabel fungerar utmärkt i biltemas skiljerelä. Nu hoppas jag bara på bra väder till helgen så poleringen kan utföras enligt plan. Må gött! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 Juni , 2013 Gör jag rätt om jag går från huvudbrytare till en kopplingsplint. Från kopplingsplint varsin kabel till startmotor och generator? Startmotor och generator kommer då ha direkt anslutning med varandra via B+ (?) på generatorn? Yes. Sålänge du alltid har batteriet anslutet när generatorn går. Batteriet håller i spänningen så den inte sticker iväg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 Juni , 2013 Hurpass stor motor är det du har? Jag funderar på startströmmen precis den första sekunden man trycker på startknappen. Köp en extra 400A säkring att ta till om 300 A sticker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin-Winga29 1 Postad 5 Juni , 2013 Det är en MD7A med original generator och startmotor. Den största säkringen de säljer på biltema är ju på 300A. Vet inte om skyllermarks säkringar passar biltemas säkringshållare som för övrigt säkert bara är godkänd för just 300A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Juni , 2013 200A räcker. Ett typiskt värde för en snabb säkring är att den klara dubbla märkströmmen i en sekund. En trög säkring klarar minst 5 ggr märkströmmen i 0,1 sek. En startmotor drar mest ström innan den börjar röra sig. Min VP2001 fungerade utan problem med 100A men jag har 200A för att ha ordentlig marginal. Ska man sätta större säkringar så kommer kabeln brinna inna säkringen löser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin-Winga29 1 Postad 6 Juni , 2013 På skyllermarks.se rekomenderar de ju 400A säkring för säkring mot kortslutning till en 50mm2 kabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Juni , 2013 Om syftet enbart är att skydda kabeln så kanske det är ok. Andra delar av systemet kanske inte tål så mycket utan börjar brinna. Många saker är bra att överdimensioner men inte säkringar. En 200A kan släppa fram (teoretiskt) nästan 5 kW i en sekund! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin-Winga29 1 Postad 7 Juni , 2013 Kanske ska sluta tjafsa då och lita på dina råd Nej skämt åsido. Det som gjirt att jag vill ha en stark säkring är det som påstods tidigare i tråden att det med en för klen säkring finns viss risk att säkringen går i ett kritiskt läge när man behöver snabb motorstart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Juni , 2013 Haha, nej det är bra att diskutera saker. Jag började med 100A och ett antal starter utan problem. Då bytte jag till 200A och tänkte det ska väl själva f-n till om den ska gå. Jag har fö shunt/ampermeter på startbatteriet. Den brukar visa runt 100A det första. Troligen är strömmen större men då under kortare tid än 0,1 sek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin-Winga29 1 Postad 7 Juni , 2013 Och din båt verkar större än vår, av bilden att gissa. Då bör ju du ha större motor - 3 cylindrig kanske? Gissar att du i så fall behöver mer ström än vi till starten. Vi har ju MD7 i vår. Jag börjar bli överbevisad känner jag. Men man lär sig en himla massa i dessa trådar, gäller bara att sålla lite och känna sig för vilka / vad för info man skall lita på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser