Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Roddarn

Stöldmärkning & Stöldskydd

Rekommendera Poster

KentE…..where are you? :-D Någon som vet mer (än det som redan står i Atlanticas tidning) om Securmark? Är Securmark en bättre märkning än t.ex. Award? Är det kaka på kaka om man kombinerar t.ex. dessa två? (Eller andra fabrikat.) Eller finns det enbart fördelar med att kombinera? Ja, frågorna är säkert många, men vad kan det bästa stöldskydds-märkningen tänkas vara? Det finns ju på marknaden en del olika produkter att välja för att stöldskydds märka sin båt och motor och man kan ju inte välja alla. Sedan undrar jag: Enligt hörsägen kan man köpa Securmark på Atlantica och den lär visst kosta 1000 kr. Atlantica bidrar sedan med 500 kr. Slut-summan att betala blir då 500 kr. Stämmer denna uppgift och är slutsumman 500 kr inkluderat arbetet för ”montering” eller tillkommer arbetskostnaden? Varför väljer Atlantica att ge ett bidrag med 500 kr istället för en sänkt premie för den som väljer Securmark? Och när jag ändå är i farten…. På marknaden finns det även mängder av stöldskydd för utombordare liksom för båt. Denna marknad är ju som många andra: en djungel, och det är ju inte alls så säkert att dyrast är bäst. Finns det någon slags erfarenhet eller offentlig statistik på Atlantica vilket stöldskydd (och även kanske märkning) som kan tänkas vara den mest effektiva för både båt och (eller) utombordare? Observera: Jag frågar inte efter försäkringsbolagets grundkrav……jag frågar efter det bästa skyddet för båtar som ligger vid hamn i den egna båtklubben. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag har Award stöldskyddsmärkning. Enkel att installera och det behövs ingen behörig installatör. Securmark : För att stöld-skyddsmärka din båt/motor måste du boka en tid hos någon av våra återförsäljare. Kanske är Securmark bättre än Award, eftersom Awards märksystem kan i teorin hittas av en tjuv och så är det adjöss med den märkningen. Men om man placerat sin Award märkning på listiga ställen som tjuven har svårt att föreställa sig så är det nog en rätt säker märkning enl min mening. Om du ligger med båten i en båtklubbs hamn/brygga och Ni går vakt där så är väl det bland det bästa stöldskyddet man kan få. Finns inte mycket som slår mänskliga ögon och öron när det gäller att iaktta vad som sker t ex vid en brygga som man är satt att bevaka. Själv har jag: Klass 3: lås kätting stävögla Award stöldskyddsmärkning Motorlås (Abus, godkänt) Snapp off ratt Nautilock startspärr GuardSystems Trackguard 501 spårsystem (VHF baserad) Hade förut redKnows Surveying Box Marine (GSM/GPS lösning) men jag var ej nöjd med den så jag skaffa Trackguard istället. Mer än så anser jag mig varken ha råd med eller bemöda mig med att skydda båten. Securmark är nog en bra produkt, men som sagt måste båten och el motorn märkas av en återförsäljare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej bossee! Tusen tack för dina synpunkter....jag tar de till mig! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Skall svar på ett par frågor som du ställer. 1. Om Securemark är bättre än AWard, vill vi kommentera med följande: Securemark har en tydlig märkning av minst tre delar, motorblock, kåpa och rigg samt rekommenderas även växelhus som är fullt synliga för ögat samt en färgmärkning med micropunkter som har samma identifikation som det inristade numret. För båda dessa system måste man aktivt kolla motorn men risken är större att man missar AWard:s då denna bara syns med scanner. Kostnaden: Det är rätt uppfattat att det kommer att kosta ca 1000:- att märka motorn, Har du sedan Atlantica så kommer 500:- i installationsbidrag återbetalas till dig efterfullgjort åtagande. Bill-Owe J Skadereglerare Atlantica

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gammal men intressant tråd.

Min fråga är om Atlantica fortfarande get ett installationsbidrag på 500 kr ??

Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar från Atlantica

Hej!

Vi säljer inte Securmark själva men idag så ger vi 5% rabatt på premien. När vi först godkände Securmark hade vi ett installationsbidrag på 500 kr men idag får kunderna en rabatt på premien istället.

Securmark är en ID-gravyr som sprayas på, för mer info och återförsäljare gå in på www.securmark.se

Kristina Norman

Atlantica Båtförsäkring

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...