Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
swedspec

Vatten i cylindrar Johnson 50VRO

Rekommendera Poster

Har haft problem med en Johnson 50 VRO -86:a som har gått lite illa. Tänkte ta tjuren vid hornen och fixa problemet. Innan sjösättning så rev jag ner förgasarna och gjorde rent dom från smuts och trodde att problemet var löst.

Felet kvarstod dock och felsökning fortsatte. Av en ren slump så startade jag motorn på en cylinder och ett tändstift borttaget. Motorn gick utan problem på en cylinder men till min stora förvåning stod en kvast av vatten i dimform ur den öppna cylindern. På bara någon minut så är min bedömning att det var någon deciliter som kom ur. 

frågan är, vilket är sannolikaste inträngningen? Topplockspackningen?

Sen efter den vad är troligaste ordningen? Kan det komma via impellern? Spricka i gods?

Tacksam för råd innan jag river...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det läcka in från vattenpassagen på högersida av blocket? har inte lyft loss den någon gång så jag vet inte vad som gömmer sig bakom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som har mer erfarenhet av tvåtaktare kan korrigera mig om jag har fel, men..

När man tar bort tändstiftet i ena cylindern så finns det inget mottryck i den. Kan då avgaser  från den fungerande cylindern tillsammans med vatten från avgaslimpan pressas in via den tändstiftslösa cylinderns avgaskanaler?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rev toppen och bytte topplockspackning och motorn gick som en klocka på låga varv. Vid höga varv kom vattnet igen....

Har klyvit riggen och hittat en spricka i impellerhuser. Frågan är: kan enspricka vara tillräckligt för att trycka vatten ända upp till avgasutloppet i cylindern? Vattnet kommer viid höga varv ,sänker jag varvet eller kör på tomgång kommer inget vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Guestsson, det jag frågade om i mitt andra inlägg i tråden med andra ord? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja  jag skulle snarare säga vänster sida (babord), men det går ju knappast att missuppfatta vad jag avsåg i sprängskissen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...