Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
breckan

Tjock epoxy

Rekommendera Poster

Ska limma fast en bit glasfiberplast mot en annan och limytorna är stående, så jag behöver en epoxy som inte rinner utan som är tjock.

Är Plastic Paddings Marine Epoxy ok? Den kan jag nämligen köpa i en närliggande butik på lunchen och det vore bekvämt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ett spackel - inte ett lim.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte PL600/sika292 eller nått ditåt fungera - lakmannamässig tanke bara.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack. Sika är bra många gånger men här måste det vara stenstarkt, så något annat än epoxy går inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blanda microballonger i epoxin, då blir den tjockare. Finns på Biltema bl a.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Microballonger ger åter igen spackel

Det skall vara fibrer för tillverkning av starkt lim.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Korrekt! Bl.a. West Epoxi tillhandahållerr celullosafiber som år avsedda att förtjocka lamineringsepoxi så att den får en lämplig konsistens för limning. Har använt det med framgång många gånger.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Som kuriosa kan jag berätta att på min träbåt så blandade jag i vanlig slipdamm/sågspån i epoxin för att fylla ut den. Funkade kanon. Gjorde detta med både ek och med teak. Alla sa det skullelinte funka, lyssna inte på dem. Varför köpa filler när jag hade fint material själv i rätt färg?

När jag byggde om vid kölbultarna något år senare satt denna epoxi som berg! Så alla olyckskorpar hade fel. Skrev om detta för några år sedan i en tråd. Leta lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för synpunkter, nu känns det som det börjar lossna lite! Hittade West Systems färdigblandad epoxi SIX10. Enligt beskrivningen: Förtjockad epoxi, ger en mycket stark och vattentät fog, limning eller fyllnad. Mycket enkel att använda, kommer färdigblandad ur pipen, används i en vanlig fogpistol. 

Den är enkomponents men vågar man hoppas det blir starkt nog ändå?? (ska hålla fast autopiloten)

Edit: Har läst på lite till, den är tvåkomponents och blandas i pipen, så den får det bli. Tack för input

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är min första plastning någonsin, så för andra nybörjare som jag fyller jag på med lite info här.

Plastic Paddings Marine Epoxy fungerar faktiskt utmärkt som ett tjockt lim, det står även i bruksanvisningen.

West Systems SIX10 är en märkvärdigt smart produkt, men den passar inte allt. Jag behövde den för att fylla ut smala, svåråtkomliga delar och där var den suverän, hade aldrig klarat samma sak med en spackelspade. Å andra sidan hade den på grund av sin långa härdningstid varit olämplig till de andra två momenten.

Så här såg det ut igår kväll.

- Det gröna är plastic padding glasfiberspackel för att fylla ut formen på den infogade biten.

- Det gråa är plastic padding marine epoxy för att limma fast den (den härdade lite för fort för en nybörjare så jag hann inte skrapa fint).

- Det beigea är west systems six10 för att fylla ut fina delar i kanter, täta och fixera pinnen.

högupplöst

post-10014063-1394237531,0105_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...