Carlbo 0 Postad 28 Maj , 2013 Hej! Det är så att jag har tänkt att införskaffa en P-ring till segelbåten på 1400 kilo. Den ska ligga med endast en P-ring i skyddat läge där det är sandbotten och jag antar då att det krävs en vikt på 70 kilo på ringen eller går det med lägre? Min andra fråga som egentligen är den huvudsakliga är var man kan få tag på relativt billiga P-ringar på västkusten. Billigaste P-ringen på västkusten helst men den ska även vara av god kvalite. Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 534 Postad 28 Maj , 2013 Hej och välkommen till MG! Jag skulle inte använda en P-ring till en boj som ska hålla en båt på svaj. P-ringen gräver ner sig vid drag åt ett håll men gräver upp sig när draget kommer från andra hållet. Nu har du ju inte sagt om det är mot brygga eller på svaj du tänker dig ha båten. För svajankring skulle jag välja en rejäl sten eller ännu hellre en rejäl metallklump som tyngd. Sandbotten är dock knepigt för alla typer av ankring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 28 Maj , 2013 Har även för mig att försäkringsbolagen är tveksamma till p-ring på svaj. Har själv 70 kilos p-ring för förtöjning mot brygga. Relativt lungt lägt och 4,5 tons båt. Inga problem alls hittils, låg hela förra säsongen med den lsningen och p-ringen verkar helt klart tillräcklig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlbo 0 Postad 29 Maj , 2013 Hej och tack för svar. Där båten ska ligga är den dock ganska väl skyddad från vindar och vågor från syd till och med nordöst och inget öppet vatten på mer än ungefär 1 sjömil så en sjuttio kilos ring borde räcka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 29 Maj , 2013 Enligt SEA SEA så rekommenderas BÅT P-ring P-ring Dep. Ton Skyddat läge Oskyddat läge - 0,5 25 Kg 40 Kg 0,6 - 1,0 40 Kg 70 Kg 1,1 - 2,0 70 Kg 70 Kg 2,1 - 3,0 70 Kg 70 Kg + 40 Kg 3,1 - 5,0 70 Kg 70 Kg + 70 Kg Använd kätting eller bojförankringslina med längd av ca 3-4 ggr djupet. Personligen har jag bara använt bojringar på utsatta lägen då det varit lerbotten, där fungerar den riktigt bra och åker ner långt ner i dyn. Jag tror inte du får samma effekt på en sandbotten, där är det nog bättre med en riktig bojsten eller åk ut till närmaste bonde och be att få något stort järnskrot ur sophögen och använd som bojsten (gamla jordbruksredskap väger mycket och är dyra att lämna in på tippen) Sen kan man undra varför man valt namnet P-ring på denna produkt? Jag trodde P-ring var en form av preventivmedel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 Maj , 2013 Sen kan man undra varför man valt namnet P-ring på denna produkt? Jag trodde P-ring var en form av preventivmedel. Har för mig att konstruktören/uppfinnaren av ringen heter Pelle, (Kan det vara Peller Petterson?). Därav beteckningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser