Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
hockeyharen

Hjälp efterfrågas. Yamaha 2takt

Rekommendera Poster

Hej. När jag sjösatte båten för nån vecka sen så starta den först inte alls. Fyllde på med ny bensin och gjorde ren förgasare, upptäckte då att förgasaren var full i klet. Efter rengöring startade den och går hur fint som helst men den klarar inte av att suga bränsle själv. Om jag kör med den så måste jag sitta och pumpa på blåsan mellan tank och motor hela tiden. 

Är ingen motorguru själv.

Har hört att det kan vara gummimembranen i pumpen, låter det som en kvalificerad gissning?

När jag hade isär förgasaren så sprack även packningen mellan motorn och membranet där. Tyckte jag lappade ihop det fint men antar att även detta kan påverka vakuumet så den inte suger rekorderligt?

Motorn är en Yamaha 9.9hk 2 takt sent 80-tal

Tacksam för råd och hypoteser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Hur väl du lappade din packning kan du kolla upp genom att spruta startgas på ditt orosområde. Viktigt är att du gör detta med pip på startgassprayburken, så att du inte råkar spruta  in så det kan sugas in den vanliga vägen genom förgasaren. Försök isolera bakåt med någon gammal trasa eller motsv. Använd handskar.

Jag tilltalas av din kvalificerade gissnin (och föutsätter att du öppnat luftskruven på tanken). Slitdelar i motorn på dessa maskiner är väl i princip; tändstigt, impeller och soppapumpspackning. Utanför motorn så är det oftast soppaslangens blåsa som kan fel. En ny sådan kostar 30 kr och kan vara bra att byta en gång vart tjugonde år hur som helst.

Jag levde länge i en illusion om en att en trasig soppapump var hel bara för att jag, när jag ryckte OUT-slangen, såg att det kom ut soppa mot förgasaren. Det räckte tydligen inte eftersom felet avhjälptes när packningssatsen byttes. Så tyvärr vet jag inte riktigt hur man på bästa sätt isolerar felet till just soppapumpen, men jag tror som sagt att det kan vara en idee att beställa hem en packningssats om du vet att du kör tomt i förgasarkoppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret!

Får prova det. Var inne på yamaha center och det kostade drygt 500 att beställa hem så tänkte ifall nån här klockrent visste vad det var innan jag börjar köpa massa grejer för flera hundralappar helt i blindo. Men man får väl börja nånstans antar jag.

Kan man få sånna här symptom av defekt slang? ventil i kopplingar eller blåsan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med all säkerhet är det packningen i bränslepumpen. Jag fick byta min i år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte snorbrått så kan ju nätet göra ett under på det priset - för det priset bör du kunna ropa hem hela pumpen. Kolla isf upp din årsmodell och kolla sedan marinshopen och marindemontering osv för reservdelar. Här följer årsmodellguide från marinshopen: http://www.marinshopen.se/Motorer/OmMotorer/Yamaha/Fastst%C3%A4ll%C3%A5rsmodell/tabid/366/Default.aspx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamahacenter ska du inte köpa från, ockerpriser kör de med. Köp direkt från ebay tex de har jag gjort, billigt o bra. Kolla ishopmarine.com så får du fram reservdelsnumret och sen söker du det på ebay. Funkar kanon, har köpt, bränslefilter, tändstift, impeller, termostat därifrån, en tredjedel av priset trots att frakt är inkluderat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset! Kollade modell och art nr och beställde från Ebay för 187kr iklusive frakt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...