LP_MAXI 0 Postad 28 Maj , 2013 Hejsan. Jag hade tänkt byta ut min vayer till min styrning. Problemet är att jag är inte ritkigt hemma hur det fungerar vid ratsidan. Hur får jag ut vajern? Och hur får jag in en ny? Är det bara till att vrida ratten tills den glider ut eller måste jag skriva bort allt? Vid motorn har jag klart för mig hur jag skall göra, det är mest vid ratten som verkar lite svårare. Jag vill ju få ratten så rak som möjligt också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 28 Maj , 2013 Du får ju skriva lite vad du har för båt och motorn. Och helt ärligt så föreslår jag att du byter till hydraulstyrning isf en ny stryrvajer som snart börjar riosta igen. Det var den bästa förbättringen jag gjort på min båt. (svaret gäller inte om du har en liten båt/eka som sknar plats för hydraulstyrning). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FlipperTom 0 Postad 28 Maj , 2013 Antar att du har något som liknar detta på din båt? http://www.seasea.se/UserFiles/Byggplast%20och%20Batprylar/estore.byggplast-batprylar.se/ArticleImages/Article/500px/95711.jpg Isåfall är det att först ta loss styrstaget/styrlänken vid motorn så den går fritt i den änden och sen snurra på ratten tills styrvajern åker ut ur styrsnäckan. Finns antagligen nån form av spärr som du måste dra ut eller på annat sätt få att släppa så själva styrvajerhöljet åker bort från styrsnäckan. Då du skall ha monterat nya vajern är det på motsvarande sätt att börja mata in den nya vajern i styrsnäckan och snurra in vajern i snäckan. Då du kommit till höljet på vajern så bör du få fasningen på metalldelen in på rätt ställe i snäckan, spärren måste då lossas/dras ut på samma sätt som då du monterade bort gamla vajern. Så fungerade det på min båt då jag i våras bytte vajer och styrsnäcka. Hoppas det inte var alltför dåligt beskrivet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser