Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
elfanomad

Båtfirmor och tider

Rekommendera Poster

Precis, det känns som om jag hade gjort jobbet bättre själv och nästan på kortare tid:(



En fråga dök upp (tänkter rätt mycket på hela historien, börjar bli urlakad och stressad), hur högt över vattenlinjen bör en genomföring till länspump sitta? Fick en länspump monterad och dem kopplade in den på utloppet på självlänsen, som ligger 2-4 cm ovan vattenlinjen. Menar....om det t ex kommer in vatten i kölsvinet och tynger ner båten...bör inte utloppet ligga lite högre?

Nu går i o f slangen upp från länspumpen i en svanhals men inte mer än ytterligare 2-3 cm ovan utoppet.



Hoppas ni förstår min fråga:-) (måste le ibland också, annars pallar jag inte)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lider med dig!

 

Detta är anledningen till att jag gör ALLT själv. Trots att man har småbarn, hus, många hobbies och jobbar mycket, gör jag alla jobb utom service på bruksbilarna själv.

 

Har helt enkelt aldrig varit nöjd när jag lejt bort jobb till Proffs. I de fall där de faktiskt har utfört ett bra jobb har andra saker i upplevelsen (kundservice, priser etc.) gjort att jag kännt att det är enklare att göra det själv nästa gång.

 

Gällande din länspump skulle jag omgående flytta upp utloppshålet en bra bit över vattenlinjen. Om det kommer under vattenytan då båten är tungt lastad och svanhalsen bara går upp några centimeter kommer båten fyllas med vatten!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för stödet.



Tyvärr verkar det som att ni har rätt, att man får göra allt själv...även om tiden kan ibland vara knapp. Nästa gång ett sådan här investering ska göras (om det händer i framtiden) kommer jag skriva ett flersidigt avtal om varandra detalj som ska göras. 



Ang. länspumpen så ska jag kontrollera mer Exakt hur högt över vattenlinjen den sitter för att ha mer kött på benen. Blir alltså ytterliggare en till punkt på min långa lista (har kommit upp i 18 anmärkningar och det ökar).



Om min båtfirma anser motorinstallationen klar och han vägrar rätta till felen som uppstått, vad kan jag göra då? ARN eller vad ska man börja?

Kan jag begära ersättning för de Akuta problem som jag fixat under min semester? Saker som kunnat förstöra båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flikar in på tråden lite ang. mina bemötanden från varvet som skulle montera min Kad 43:a.

Har också råkat ut för likartade problem vid monteringen av min motor. Tiden förlängdes med 3-4 veckor men båten kom iaf. i till midsommar. Nu var det inte bara dom problemen utan det fattades kunskap hur saker och ting skulle vara. I mångt och mycket   fick jag visa varvspersonalen  hur det skulle vara. Ibland var det inte kunskap som fattades utan total förvirring med delarna. Eftersom problemen började redan i höstas vid demonteringen av gamla motorn och upptagningen av båten så var det väldigt nära att jag hade flyttat båten till ett annat varv. Egentligen ville jag inte det så jag frågade om det var problem med monteringen  av 43:an. Enl. varvet var det inga som helst problem. Annat fick jag erfara senare. Nu har jag till skillnad mot trådstartaren betalt monteringen men i vilket fall som helst så får dom inte skruva i min båt mer. Har väl ett tjugotal punkter som jag noterat där jag påpekat missförhållandena. Det är inte omöjligt jag redogör mina erfarenheter i detalj i den tråden där jag behandlar hela motorbytet

Hoppas i vilket fall som helst att det hela löser sig för Dig elfanomad. Mycket dåligt beteende från varvets sida då Du köpt en alldeles ny motor där. Vi kanske ska bilda en förening om missnöjda kunder hos småbåtsvarv?

/Moltas.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, vi hoppas att det löser sig utan krångel (tvivlar dock på det, magkänsla). Vill bara få mina punkter åtgärdade så är jag nöjd och kan gå vidare med att åka båt. 

Hehe, en förening eller hemsida. Kanske en hemsida som svartlistar båtskojare? 



Har läst din tråd om motorbytet och trist att du fått uppleva liknande problem. Skulle vara väldigt intressant att se den listan du hade på missförhållandena eftersom det kanske är lika allvarliga fel som uppstått på din installation som min? Min lista tänkte jag dela med mig senare om inget händer den närmsta tiden.



För tillfället kommer jag avvakta svar från båtfirman då jag försökt nå dem via mejl och sms. Vill att de läser punkterna och återkommer till mig omgående (som jag skrev i mejlet till dem). Får aldrig tag på dem via telefon tyvärr, försökt massssssor av gånger. 

Tänk att förra hösten när motorn införskaffades så hade man helt andra tankar om hur den här sommaren skulle vara. Snacka om att förväntningar raserades! Får väl säga att man lärt sig en läxa och skriva papper på allt, och då menar jag ALLT. Vart enda samtal, varje möte m.m. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror dock att ett avtal inte hade hjälpt här ändå. Firman hade fortfarande haft tidspress och rafsat ihop installationen av motorn ändå i sista minuten. Jag tror inte ARN skrämmer sådana här firmor heller. Det kommer alltid nya kunder iaf...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ett skriftligt avtal tror jag väger tyngre än muntliga (ord mot ord brukar inte betyda så mycket). Det må hända att de bara rafsat ihop installationen och gjort det slarvigt ändå men ev. hade de kanske prioreterat om arbetet lite och haft mer tid åt just min båt.

Läste lite på ARN's hemsida och de tar bara upp änmälningar som väger tungt. De rekommenderar att ha dokumentering (bilder, mejl m.m.) så bevisbördan betydelsefull och som tur....har jag allt sådant kvar:-)



Troligen kommer de inte rätta till alla anmärkningar (några har jag redan fixat själv) och kanske är det bäst så. Det som stör mig mest i hela kråksången är att man blir nonchalerad och överkörd. Skulle lyssnat på min sambo!!! Hon sa efter första mötet (båtmässan i Älvsjö) att honom litar jag inte på, magkänslan säger att något är lurt. Tänk så rätt hon hade.



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ge ett par detaljer på drulligheterna från mitt varv.

Efter jag hämtat båten skulle jag köra igång varmvattensystemet. Varvet hade haft VV-beredaren borta i samband med montaget. Då jag fyllt tank och beredare så vred jag på kranarna. Inget vatten från varmvattenkranen. Jaha, naturligtvis växlat varm- och kallvattenanslutning. Har tillverkat beredaren själv och satt en backventil på inkommande kallvatten. (Jobbar i rörbranschen) Därav att inget vatten kom från varmvattenkranen. Blev till att tömma tankar och växla anslutningar. Drog 2 timmars jobb för detta. Tycker man borde ha koll på hur det funkade innan man skruvar isär prylarna och att det blir rätt när man sätter ihop det. 

Senaste jag råkade ut för var att dom varit våldsamma vid en bränsleslang med en skada i slangen så det hade sugits luft in i bränslesystemet. Det var så illa så motorn stannade med anledning av luftläckan. Tur att det hände mitt på ett öppet vatten. Skadan var precis efter dom dubbla slangklämmorna, efter Racorfiltrets nippelanslutning. Såg ut som dom hade krängt på slangklämman för lite utskruvad. Har den bit jag kapade bort från slangen som ett litet bevis på klantigheterna.

Detta var bara ett par exempel på stolligheterna!

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ARN:s beslut är bara en uppmaning till vad som bör ske. Dvs det är inte så att firman Måste följa deras beslut. Det är helt enkelt så att man kan skita i vad ARN kommer fram till och köra vidare.

Många hantverkar firmor gör skitjobb men löser det hela genom att gå i konkurs då och då och då spelar det ingen roll att man är svartlistad hos ARN.

I andra länder i norden är ARN:s beslut lag och myndigheterna ser till så att firman som lurat konsumenten får ersättning, annars dras firman till tingsrätten. Firman får då smisk och ska ersätta konsumenten för det som gått fel. Tyvärr är vi inte där i sverige än...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elfanomad:

Har skickat ett e-mail till Dig! Fick en känsla av att det inte kom iväg. Kan väl kolla Din inkorg.

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Moltas.

Jorå, det kom fram t o m 2 st mejl:) Intressant läsning och jag hoppas du fick mitt svar?

Har faktiskt mejlat en påminnelse till min båtmeck idag om punkterna, självklart inget svar.

Pratade även med lite kunder till mig idag och tyvärr säger alla att du kommer få göra allt själv och det kanske är bäst så. Jag förstår vad de menar men för mig är det principsak istället, fasen...motorn kostade ju 280000 kr och jag har betalat mycket pengar tycker jag.

 

Sitter nu ute i sthlm skärgård med 2-3 pilsner under västen och njuter, måste tänka på annat ibland. Hör av mig omgående när svar har kommit från firman.

 

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elfanomad:

Något svar har inte kommit fram ännu! Vet att det har varit problem förut med mailkonversationen här MG. Du får gärna göra ett försök tillsmiley

/Moltas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite uppdatering tänkte jag..



Moltas, du vet lite mer än andra men såhär har den här veckan startat.



Senast idag kontaktade jag båtfirman med mejl om påminnelse nr4 om att de fel jag sett på båten/motorn måste årgärdas. Skickade för övrigt en kopia till importören som självklart ringde mig 20 min efter mejlet gått iväg, proffsigt tycker jag. Vi pratade lite om vedebörande återförsäljare och hade troligen rätt så delade meningar .. Han sa nu svarar han i telefon..gjorde det för 10 min sen och jag såg min chans att ringa min båtfirma. Vad tror ni hände...?! Inget svar såklart:-(

Talade in mobilsvar och påpekade att det börjar bli löljigt. 



Jag förstår nu att det här inte kommer lösa sig och har egentligen en fråga. Hur lång tid tycker ni det ska gå innan man ska anmäla till ARN? (Vill gå den vägen även om det inte är juridiskt bindane) Min sambo säger NU! DÅ har det gått drygt 3-4 veckor efter första påpekandet om felen.

Jag tänkte vänta ytterligare 2 veckor innan anmälan görs. Vill ge firman ytterligare chans att höra av sig. Pinsamt nog vågar de inte ringa mig eller ens svara på mejlen...larvigt och oproffsigt!

Har både bildbevis och bevis i form av text. T ex en offert som både företaget och jag godkänt där det står minst 3 punkter som de inte har utfört. 

Jo, två frågor till. Ska man anlita besiktningman innan ARN? Borde man väl ändå göra va? 

Kan jag som kund begära Köpekontrakt eller är godkänd offert kvitto? Har alltså begärt köpekontrakt men inte fått det:-(



Så:

Hur lång tid ska man ge företaget innan ARN anmälan?

Behövs besiktningsman innan ARN?

Är godkänd offert tillräckligt som kvitto?



Mvh Elfanomad

Hör av mig senare till dig Moltas:-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara säga att jag lider med dig!

Vad gäller anmälan till ARN har jag viss erfarenhet :-(

 

Anlita besiktningsman först!

Dokumentera allt!

Ha inte för stor förhoppning att du får rätt och kompensation för bristerna.

 

Jag hade ett solklart fall men det enda ARN gjorde var att uppmana leverantören att åtgärda bristerna.

Ingen kompensation.

Ingen gottgörelse.

Ingen ersättning för eget arbete eller resor etc.

 

Min första kontakt var som för dig till konsumentvägledarna som menade att jag hade all rätt till rättelse och kompensation. De sa lite nedlåtande att ARN sällan gick på konsumentens linje.

ARN lät lite likadana om konsumentvägledarna. Ingen kompetens, ingen juridisk kunskap etc.

 

Hade jag orkat hade jag anlitat jurist och den vägen fått kompensation och ersättning men när firman fixat felen någorlunda och jag fick göra resten själv var båten inte som den skulle iaf. Åtgärderna var helt enkelt inte tillräckligt omfattande. (Svårt att förklara här utan att avslöja både mig själv och firman, jag är av olika skäl fortfarande beroende av dem för reservdelar etc)

 

ARN tar bara hänsyn till det material parterna lämnar in. Du måste som anmälare dokumentera alla fel och bevisa att de faktiskt är fel och inte egenskaper hos produkten och tjänsten. Därav mitt råd att anlita besiktningsman.

 

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det inträffade är tråkigt och jag lider med er!

 

Dock tror jag att det bästa du kan göra nu att bara glömma det klantiga varvet, åtgärda sakerna själv och gå vidare. Denna typ av saker har en tendens att bli enorma energitjuvar i vardagen och det är helt enkelt inte värt det.

 

Varvet bryr sig uppenbarligen inte om dina påstötningar och de kommer inte bry sig om någon eventuell rekommendation från ARN heller. Det enda som händer är att du lägger mer tid, kraft och energi helt i onödan.

 

Även om du till slut fick tag i Varvet och de lovade att fixa din båt omgående, skulle du då verkligen lämna din båt hos dem igen efter dina tidigare erfarenheter av deras service??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du betalt fakturan i sin helhet för jobbet och motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

. Ett mejl med en länk till den här tråden, och ett löfte om att de snart dags att varvet/båtfirman får stoltsera med sitt namn - så att inga andra ska råka anlita dem - kan var ett väl så bra sätt som en anmälan till ARN för att få ordning på saker och ting.  :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har betalat motorn och halva installationskostnaden. Vi kom överrens om att båtfirman får ta min gamla motor som inbyte, dock ligger ena halvan i mitt garage och väntar på upphämtning. Självklart lämnar jag inte ifrån mig motordelarna förrens mina anmärkningar är åtgärdade. 

Har påtalat att jag är villig att diskutera en lösning men inte ens det verkar vara någon öppning för att båtfirman ska kontakta mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra då har du ju lite triumf på hand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ARN-fall

Om det blir så att jag anmäler till ARN så är ersättning pengamässigt inte det vesäntliga. Jag vill bara få upprättelse så jag får det jag betalar för. Kan säga att mitt fall är solklart och är rent av bombis på att ARN kommer uppmana båtfirman att åtgärda problemen om det går så långt. Tyvärr har jag åtgärdat vissa punkter själv (räknar inte med ersättning där) men en sak tycker jag var så allvarlig att jag var tvingad att åtgärda den på stört. Kabel som kunde gjort båtbrand, lös jordkabel bland batterier som var jordad och öppen kabelsko på andra sidan...tänk om man skulle få en uppeldad båt (svårt med bevisbörda kan jag tänka mig)

Eftersom jag inte betalat monteringen fullt ut då båtfirman inte hämtat resterande inbytesmotor så undrar jag hur ARN ställer sig till det? Egentligen skulle jag be de hämta prylarna och sen anmäla...eller hur göra man där?



Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det är något som känns helt OK. Ev. har jag en reservplan, fixa allt själv eller be en ny båtfirma åtgärda de fel som är och använda pengarna (gamla motordelar) till att betala den nya firman:-)

Det är om den befintliga båtfirman går med på det, om han törs svara när man ringer. Som sagt, jag diskuterar gärna en lösning med båtfirman men eftersom inte ens det verkar vara intressant...då måste man väl gå till ARN eller på annat sätt lösa det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marexxx - Ja jag tänkte nästan skicka länken hit till deras mejl men om jag gör det kommer det definitivt bli ARN. Tror den karl jag har att göra med inte förstår sitt eget bästa och firmans bästa. 

Ja, kan bli en spännande höst med en fin följetång...:-) Måste le åt eländet också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en poäng...Eftersom förtroendet är sumpat så kommer känslan av att de inte kommer utföra jobbet med kärlek eller glädje. Kommer bli något nödvändigt ont och kanske mer slarv uppstår. 

Konstigt att jag....som novis och hobby meck...har större koll på saker än vad vederbörande båtfirma har. Hade jag inte varit så snabb att göra affär så skulle jag gjort mer efterforskning på kundkaper & referenser, men man lär sig av misstagen.  



Senaste anmärkningen (som upptäcktes i helgen) var att de har använt sikaflex 291 till att täta manluckan för dieseltanken. Kollade upp om den var beständig mot diesel kan användas som temporär tätning...temporär känns lite sisådär. Varför använder man inte en packning eller något som är till för ändamålet. Snart har jag väl diesel över hela båten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men gör absolut inget själv nu, säsongen är ju över om en månad, så du har ju hela vintern på dig att fixa det som firman ej gjort. Vad har generalagenten sagt och tyckt i detta fallet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh Nej, inte kommer jag göra något själv åt problemen. Som du säger är det inte mycket kvar av säsongen så det är likabra att vänta och se vad som händer och i värsta fall mecka själv i vinter. Generalagenten är såklart i en kluven sits, de säljer motorer till båtfirman och tjänar massa pengar på sin återförsäljare så de sitter mellan två stolar. Självklart vill de ha nöjda kunder (slutkunder) och det är ändå jag & alla andra fritidsbåtsägare m.m. som ändå ska vara nöjda kunder. Har haft god kommunikation med importören så där känner jag mig trygg. De har hjälpt mig med påtryckning i nuläget att vedebörande båtfirma ska kontakta mig omgående, så vi får se vad som händer där också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vilket elände du råkat ut för, börjat kolla motorer själv nu, fastnat för Hyundai 170 hk. Men efter läst din skräckupplevelse med firman, som bytt din motor bör man kolla upp allt extra noga. Seriösa firmor finns men det finns också, de som inte tar ansvar tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en sak här som jag inte fattar, dom svarar ju inte på telefon, mail eller sms, varför åker du inte bara dit och pratar med dom face to face?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grillkorvisen :-)

Jorå, jag har försökt med att besöka deras lokal men det är aldrig någon där vid de tidpunkter jag åkt förbi. Eftersom de är ambulerande så är de aldrig i sina lokaler känns det som.

Har nu kommit fram till att besiktningsman är något jag vill ha. Någon som kan rekommendera någon bra i Sthlms området? Annars vet jag att man kan gå in och söka besiktningsmän på deras hemsida. Vad tror ni en sådan kostar om man koncentrerar sig enbart på motorinstallationen? (hela båten är oviktig just nu)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag besiktade hela min båt i somras det kostade runt 1900 ;-. Besiktningsmannen Johan håller till i Stockholm men har sommarstuga här, kan kolla med nr till honom om du vill. // Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte så farligt. Att lägga ut ca 2000 kr för att få en fackmans bedömning tycker jag är helt klart värt. Tar gärna nr till honom, tack på förhand. Mvh Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...