elfanomad 8 Postad 27 Maj , 2013 Hejsan båtfarare.Nu är vintern över och båtsäsongen är i full gång, de flesta har sjösatt m.m. Men tyvärr ligger jag fortfarande på landbacken utan motor. Jag beställde motorn och uppdraget (installationen) i höstas (oktober) men båtfirman som ska göra jobbet började arbetet förra onsdagen och det efter en del ringande och påminnelse om att jag gärna vill åka båt i sommar. Finns det inte liksom först in först ut princip hos dessa aktörer. Det känns som jag blir ner prioriterad efter alla akutjobb som kommer in, och till slut....blir mitt jobb också akut. Man vill ju åka båt den här säsongen.Det har lovats en del veckor att nästa vecka så börjar vi... Men inget händer. Är kanske lite otålig men det är väldigt mycket kvar att göra innan motorn kommer på plats. Det som gjorts är att de har tagit ut den gamla motorn och därefter slipning av akterspegel. Ingen igenplasning (för nytt hål senare för drev) och tillstymmelse till motormontering. Det är snart början på Juni och vad jag tror så kommer jag nog i precis innan midsommar. OK, det beror hur snabba det är med plastning, målning, montering... men det ska ju torkas mellan alla moment.Tyvärr skrev vi inget om tiden i offerten eller liknande men muntligen kom vi överrens om att de skulle starta i Mars månad. Det blev omöjligt i Mars pga av vädret och det är förståligt (båten står ute) men nu har det varit minst 1,5 månad med + grader. Så till frågeställningen, är det bara jag som upplever att allt tar längre tid än nödvändigt och att prioriteringen kanske inte står rätt till? Vet att den del kommer säga att de tjänar grymt med pengar på akutjobben på våren men ryktet blir inte det bästa om man lovar en viss tidpunkt.Vad tycker ni jag ska göra? Kan jag be om ersättning för minskad båtsäsong? Ska nämnas, inga pengar har betalats för jobbet bara motorn. Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 228 Postad 28 Maj , 2013 Du kan ju alltid säga att om båten inte är sjösatt och klar till t ex midsommar(?) så förväntar du dig ersättning så du kan hyra en båt en vecka. Borde sätta fart på dem. Sedan mailar du även vad ni kommit överens om, så har du det skriftligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 28 Maj , 2013 Suck. Känt problem. Det finns ingen varvsägare som säger nej till jobb, det är alltid en orolig bristvara. Man tar oftast in allt man får. Har man sedan ett varv med bra rykte som gör bra jobb så vill förstås alla göra sina saker där.... Och båten uten under den här vintern tog ju bort åtminstone en månad eller 1,5 av möjlig jobbtid. Som med andra hantverkare; man får ligga på och försöka få upp ens eget jobb från längst ner i högen. :-( Utan att bli otrevlig och få ett hafsjobb gjort. Kan vara svårt att komma med stilleståndsersättning nu om det inte finns skriftligt på leveranstiden men prova. Inombordare eller utombordare? En utombordare skulle man ju kunna ge sig på att installera själv som amatör, om man inte har tummen mitt i handen. Om man kan få hjälp att lyfta på eländet. /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 28 Maj , 2013 Har också en del att berätta som kommer senare ang. tiden hos varv men även kunskap om motormontage. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 28 Maj , 2013 Maila dom en länk till tråden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 28 Maj , 2013 Vet inte om du var seriös, men om du gör det får du räkna med risken att göra personalen förbannad och få ett riktigt hafsjobb - detta trots att namn ännu inte står i tråden. Jag skulle inte rekommendera detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 28 Maj , 2013 Har pratat med båtfirman redan idag och fick besök omgående. Nu hoppas jag att det händer något med projektet och att man kommer i så snart som möjligt, dock utan slarvjobb och panik montering. Som tur är...har jag själv några projekt kvar på båten. Dock går de mycket fortare och förhoppningsvis är det max 2 dagars arbete. Håller tummarna nu, återkommer med resultat:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 2 Juli , 2013 Lite update. Det här har blivit en riktig soppa. Båten är fortfarande på land efter otaliga försök till påtryckningar. Blev först lovad i början av Juni, efter två veckor in i Juni hade jag fortfarande ingen motor i båten. Pratade med båtfirman och kom överrens om att midsommar inte blir några problem du kommer få åka båt på midsommar var kommentaren. Eftersom jag är en person som har mycket tålamod lät jag båtfirman få en chans till. Dagen D = midsommar, fanns det fortfarande ingen motor i båten. Nu började tålamodet tryta. Han skyllde allt från dåligt väder, till mycket jobb med prioriterade kunder som ligger i vattnet. Till slut kom vi fram till att båten ska vara sjösatt och provkörd den 1 Juli. Igår var det den 1 Juli och nu var motor på plats men inget reglage, omålad akterpsegel, saknad instrumentpanel, inredning ej tillbakasatt m.m. Skrev ett argt brev (omöjligt att nå honom på telefon) till den här firman om att är den inte sjösatt på tisdagen så vill jag avbryta installationen och tillkalla en annan firma... Igår morse fick jag ett samtal om att jurister har blivit inkallade och banker, att jag hade hotat honom med ett kontraktsbrott. Nu var det visst mitt fel, som kund! Har aldrig varit med om liknande! Efter att jag sagt mitt och han sagt sitt, lugnade vi ner oss och kom fram till att båten skulle sjösättas på eftermiddagen (hur man nu ska trolla dit färg och allt på ca 4 timmar). Fick telefonsamtal igår vid 18 tiden om att sjösättningen sker imorgon tisdag efter kl.12. Ska inte skriva mer nu men säger såhär... båten har inte haft besök på 24 timmar och står helt orörd ut på sin plats. Ingen färg på akterspegel m.m. Vad kan jag göra som kund? Allt verkar rinna av den här aktören! Har även pratat med importören av motorn och han håller med mig till fullo. Återkommer med resultat ( och då inte i vinter hoppas jag!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 2 Juli , 2013 Gud vilken trist upplevelse - jag känner för dig. Detta med båtvarv verkar vara något som upprör en och annan och jag har också dödligt trista upplevelser med denna typ av verksamhet. Vad som är totalt obegripligt är hur dessa aktörer medvetet riskerar att få ett dåligt omnämnande. Håller tummarna att ni får lite båtåkande i sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlexanderJ 0 Postad 2 Juli , 2013 I byggbranchen brukar det vara så att om man inte är klar innan avtalad tid med bygget så får man dra av pengar från slutfakturan. Men problemet är att man ska komma överens om hur mycket mindre det skall vara. Ett exempel är nya Tele2 arena (Nya Söderstadion), Peab räknade fel på tiden att färdigställa, så DIF och Bajen fick 10 miljoner mindre att betala. Hoppas det ordnar sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fabianm 1 Postad 2 Juli , 2013 Usch vad tråkig händelse, tycker de låter som en riktigt osseriös aktör... Jag antar att du inte heller nu senare tecknat ett tilläggsavtal eller liknande med ett färdigställande datu etc? Tror att de då kan bli svårt att kräva något spec. Ska man dra det riktigt långt dvs. till domstol tror jag bevisbördan blir relativt tung då ord kommer stå mot ord. Skulle oavsätt försöka bita i det sura äpplet enas om ett pris för nerlagt jobb, försöka få till något avdrag och byta aktör. Det är ju inte helt enkelt att göra så.. Men kommer desvärre inte på något bättre Lycka till och hoppas det går bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 27 Juli , 2013 Ytterligare lite mer Update. Tack för stödet, det är rätt skönt att höra att inte bara jag anser det känns oseriöst. Kan säga hur det har sett ut från början av juli t o m nu. Förresten, är det någon som provkört sin nyinköpta motor på natten någon gång? Ja ni läste frågan rätt. Efter mycket om och men så fick vi äntligen i båten och när jag och min sambo hade tappat hoppet helt om att åka båt i sommar så mejlade båtfirman mig och skrev båten sjösatt..välkommen. Att mejla och inte ringa känns minst sagt oseriöst. Vi åkte till båten (vi hade sagt några dagar tidigare vart vi ville ha den sjösatt) och kl 21 på kvällen fick vi en ordentlig chock... i båten satt mekanikern med reglaget i handen och verktyg över hela båten och sa det här är visst felmonterat. Motorluckan öppen och inga vajrar (gas eller växel) var ditsatta, instrumentpanelen fanns inte, och inredningen ej tillbakasatt. Trodde inte mina ögon!!! Då vi kämpat med att få i båten (tjatat och gnatat) så väntade vi på att mekanikerna skulle fixa så att motorn gick att köra. Skulle bara ta en timme eller två... KL 03:00 startade han upp motorn och vi puttrade iväg till båtplatsen! Totalt mörker och inte en tillstymmelse till att testa den på hela registret. Nu ville vi bara få båten på plats och åka hem för att sova. När man välkomnar en kund till sjösatt båt borde den väl ändå vara klar för Leverans?! Dagen efter var tanken att vi så fort som möjligt skulle ta oss ut i skärgården för vår båtsemester. Vi startade motorn för att köra den till en liten brygga bredvid båtklubben för att fylla vatten. Backar ut från platsen och lägger i reglaget framåt...motorn dör...Försöker starta den innan vi dunkar in i någon båt men den vägrar. Lyckas parrera alla båtar med hjälp av bogpropellerna och vi kan lägga till längst ut på bryggan. Ringer mekanikern och säger att motorn dog och inte startar, ger honom felkoder och han förklarar att vi fått soppa torsk. Vi hade kommit överrens om att han tankar i 50 liter och jag tar mig till närmsta bensinstation 6 distanser ifrån men jag kom inte ens 1 meter ifrån bryggan. Han menar att röret går inte hela vägen ner i tanken och därför är det soppatorsk, bör inte mekanikern kolla upp det här innan? Jag säger Jaja, jag åker och fyller på 2 st bensindunkar så vi kan ta oss till bensinstationen vid vattnet. Här kan jag väl säga att vi inte orkar bry oss om mer fel på båten utan vill bara åka och ha semester. Det visar sig omgående att vi har fel propellrar på båten, den varvar endast 2800 varv och ska ligga på 3800. Vi nämner det och han menar att det blir byte till en storlek mindre, när det ska göras säger han inte...Vi orkar inte bry oss om det, vi åker sakta den här två veckors perioden. Nedan kommer ett fåtal bilder på saker som inte är gjorda och som är slarviga, några saker har jag redan fixat själv. Kan man som privatperson fakturera ett företag? (slänger in en fråga såhär i slutet) Blev ett långt mejl men återkommer med följetång framöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 27 Juli , 2013 Bränslemätare EJ återmonterad, fick göra det själv (inkoppling m.m.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 27 Juli , 2013 Vad är det för motor du köpt? Tråkig upplevelse, jag är tvärt emot dig het som dynamit, tror jag skulle fått ett frispel om jag upplevt detta, åhh vad trist. Ta en diskussion med firman är de det minsta seriösa tycker jag du ska ha visst avdrag på priset för allt schabblande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 27 Juli , 2013 Instrumentpanel EJ tillbakasatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 27 Juli , 2013 ALlvarligt tycker jag. Självlänsen ej återmonterad. Här hade han tagit bordsgenomföringen för självlänsen till att montera dit en länspump men sen struntat i om det regnar in på motorn. Fick tejp provisoriskt för att sen montera dit en egen slang. Fixade själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 27 Juli , 2013 Slarvligt målat, sikaflex i kölsvinet likaså träspån. Missade visst måla trädistansen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 27 Juli , 2013 Ej återmonterad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 27 Juli , 2013 Köpt hyundai och har faktiskt pratat med importören (dieselpower) och då VD'n. Han kan väl egentligen inte göra så mycket förutom att beklaga det inträffade och sen såklart prata med sin återförsäljare hur jag som kund blivit bemött. Hade det varit småsaker kvar som skulle göras hade jag inte orka bry mig så mycket men nu är det MYCKET saker som inte är gjort rätt och saknas. Har t ex inte fått instruktionsbok och alla saker till motorn (t ex motorkåpa), fel propellrar, ej fungerande timmräknare ALLVARLIGT. När ALLT är fixat och jag är klar med den här firman, kommer jag avslöja vem det är. Men eftersom han har så mycket kvar vill jag inte riktigt än nämna det. Hoppas ni förstår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 27 Juli , 2013 Lite offtopic fråga hur många hk är motorn på, 4 el sex cyl? Vad kostar motorn och montering var för sig? Jag lurar på en bytesmotor och har tittat på dessa du köpt Har du drev ? eller axel?. // Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ahmed 8 Postad 27 Juli , 2013 Om jag var Elfanomad skulle jag anmäla hela händelsen till plus. Men det kanske du har gjort? Blir väldigt förbannad när jag läser din text, så här får det inte gå till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 27 Juli , 2013 Hade ingen bild för tillfället men ytterligare en sak jag fixat. En jordkabel (minus från gamla motorn) var instoppad bland batterierna, typ petat in den från motorutrymmet. Till min förskräckelse såg jag att den fortfarande var kopplad på ett av batterierna....Tänk om den hade kommit åt någon + punkt...Fin svetslåga och troligtvis ingen båt mer. Hur f-n kan man lämna en kabel liggandes lös bland batterierna som är kopplad på ena sidan:-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 27 Juli , 2013 Absolut, det är lugnt. Den är på 250 hk och 6 cyl. Det är en jättefin motor och spinner grymt fin, bra ,mycket trevligare än V8 som satt där tidigare. Vill såklart testa den på fullvarv men...hm...inte fått propellrar än. Men tror nog att den blir en bra investering många år framöver. Köpte motor och drev, bravo3 duoprop kostnad: 280tkr och montering drygt 20tkr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 27 Juli , 2013 Ja det skulle nog bli ett riktigt bra repotage men tyvärr är jag nog inte så sugen på det. Önskar bara att få allt klart innan hösten och bye bye båtfirma! Han har bränt sina skepp och mitt förstroende totalt. Varför jag valde den här båtfirman förresten var att han har fått mycket lovord och varit i branchen sedan 30 år tillbaka. God service läste jag en familj tyckte...haha...Ja, vart har den servicen tagit vägen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 29 Juli , 2013 Var ute vid båten i helgen och döm till min förvåning... ytterliggare mer fel som upptäcktes. Vad tycker ni om de här bilderna? Olja under motor. Påpekade till båtfirman efter 3 dygn efter sjösättning att jag var tvungen att fylla på en halv flaska av styrservo olja, fick ingen respons eller svar om det var normalt. Nu kanske jag förstår varför jag fick fyllla på! Vet inte om det är just den typen av olja men det luktar rätt starkt och som hydralolja, kan det stämma att det läcker vid styrservot? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 29 Juli , 2013 Sen råkade jag komma åt ena motorfästet och hörde att det skramlade till. Kände med handen på ena bulten och brickorna under satt löst. Bulten är alltså inte helt åtdragen, va-an!!! Det kan inte vara sant!!! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 29 Juli , 2013 Såg ytterliggare att en slang inte var bytt (bränsleslang från tank till motor), det skulle ingå i motorinstallationen. Har bild men behöver kanske inte visa. Däremot kan ni få två bilder på hur man förstör färgen snabbast på en ny motor, inte stort men irriterande! Ljudet från motorluckan är nog värst, vibrerar rätt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 29 Juli , 2013 Och sen en bild på motorluckan som ligger emot. Svarta märket syns ganska mitt på luckan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 29 Juli , 2013 Helt jävla sjukt. Inte skruva dit motorfästen?? Jag stod i valet o kvalet att låta en firma montera min motor i våras men fick till slut rådet att även om det är en del jobb så är det värt det. Man förstår varför... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 29 Juli , 2013 Det är väl tydligt att de slängt ner motorn för att få klart skiten asap. Ska man få saker riktigt gjort får man återigen göra det själv inser jag. Det är väl själva fan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser