Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Janoz53

Starbatteri till Yamaha F115 4-takt?

Rekommendera Poster

Jag har nyligen köpt en båt med en Yamaha F115 4-takt, årsmodell 2002.  Batteriet verkar vara lite trött och jag plockade ur batteriet och lade då märke till att det är på 75Ah, men enligt instruktionsboken skall batterikapaciteten vara 100 - 120 Ah. Så nu är jag lite villrådig och skulle vilja ha goda råd till vilket batteri jag skall köpa? Det nuvarande batteriet har ju suttit i båten i flera år och bevisligen fungerade det bra. Men kan det vara skadligt för generator o d med ett svagare batteri?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 75 ah batteri går alldeles utmärkt.Från 150 o uppåt skall det vara 115ah batteri mvh Tutte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, jag har också pratat med en båthandlare om detta och enligt dem så ska det inte vara något problem med 75Ah till den här motorn. Så jag köpte ett sådant och hoppas att det skall gå bra (den startade snällt i a f). Nu har det väl hänt en hel del på batterifronten sedan den instruktionsboken gavs ut, vilket kanske förklarar det faktum att Yamaha rekommenderar ett starkare batteri till motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Startar min V8 utan problem på ett 75Ah så det ska nog inte vara något problem.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte antalet Ah som avgör om batteriet räcker eller inte. Det är dess kapacitet, mätt i CCA.

Startbatterier har hög CCA och kan leverera mycket kräm under kort tid. Sk Marinbatterier är oftast avsedda som förbrukningsbatterier som är gjorda för att ge lite ström under lång tid och har lågt CCA.

Jag vet att det går att starta stora dieslar med små batterier. Dessa har då högt CCA-värde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller MCA = Marine Cranking Amps. CCA-värde mäts vid -18 grader Celcius och MCA-värdet, som är mer relevant för båtar, mäts vid +- 0 grader Celcius :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt.

Vanligast är dock att man pratar om CCA och inte så många känner till MCA.

Men jag undrar: om du vet detta varför ställde du frågan från början öht?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ställer en fråga när jag inte vet och jag visste inte heller när frågan ställdes denna gång (vilket jag tycker var berättigat), men jag blev nyfiken när termen CCA nämndes och gjorde sökning på detta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var inte meningen att låta väldigt otrevlig men när du svarar som du gör, tex utan att tacka för infon om CCA och att du sedan läst på om det, så framgår det inte att de som svarat på din fråga varit till någon hjälp.

Kan vara bra att tänka på i framtiden :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, helt rätt! Förlåt, jag skall bättra mig. Tack för all info jag fått i denna fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...