Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
jannebat

startmotor till perkins 4.236

Rekommendera Poster

Hej på er alla.

Har problem med startmotorn till min perkins 4.236.Startmotorn är inte orginal.Den har bränt 2 ggr.Finns det någon kan hjälpa mig.Kan det vara startkransen som är sliten och hur mycket kan kuggarna vara slitna.Kan det vara startbatteriet som är dåligt laddat?

hs

janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med bränt? Har den brunnit i lindningarna?

Verkar inte vara ett dåligt batteris fel då.

Ett vanligt fel är annars helt enkelt att de blir med tiden fulla med skit. Ofta börjar då solenoiden (elektromagneten) som trycker in startdrevet i startkransen att kärva.Men de 'bränns' normalt inte av den anledningen. Att ta isär den , göra rent den, ev byta kol och putsa upp kollektorn med sandpapper så brukar de funka och är inte särskilt svårt.

Dålig startkrans (avslagna, slitna tänder ) brukar inte innebära att den kärvar och bränns , mer ger oljud och om man har otur att startmotorns pinjong inte greppar. Om den inte greppar så går startmotorn snabbt sönder om man inte bryter spänningen snabbt, då den övervarvar på ett nafs. Men det hörs för det mesta tydligt.

Du har inte något annat fel på själva motorn så att den inte vill gå runt ordentligt ibland, som vatten/olje läckage till någon cylinder?

Eller har du fått tag på fel startmotor till din motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Hoppas du kommer ihåg mej hade problem med en startmotor. Snurrade runt startkransen och såg inga problem med kuggarna.Monterade dit den nye startmotorn(den 4:e ) Jag har borrat ett hål i kåpan så jag kan se hur långt drevet går in i startdrevet.Vid starten gick drevet in som den skulle men orkade inte dra runt startdrevet ,de fräste i startmotorn blev varm efter några försök startade motorn och sen provade jag att starta några gånger och då fungerade det.Är säker på att kablar,startrelä,batteri mm är ok.Så efter några dagar är det säkert samma sak igen precis som den 3:e startmotorn.Kan det helt enkelt vara så att det är startmotorerna det är fel på

Vad tror du om det hela

hs

janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som du beskriver så verkar det ju som du har fått för klena startmotorer för motorn, eller att de inte passar helt så pinjongen kärvar av någon anledning. Om det inte är det något fel på din motor som gör den väldigt tung att dra runt så verkar det  ju som du som du fått fel startmotorer. Du har kollat om det är 12 eller 24 V ? Kolla även effekten på den som var orginal , den borde vara i trakterna av 2,5 kW eller mer för en dieselmotor som din.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr har jag inte kvar orginalet men nye är på mer än 3 kw

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du använt helt nya startmotorer ? Det finns Kinatillverkade kopior på marknaden där en del verkar ha ganska tvivelaktig kvalitet. Råkade ut för en sådan till bilen som gick sönder på ett halvår (dock inte samma symptom som du har), bytte den mot en gammal begagnad Bosch som höll resten av bilens livslängd i min ägo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar som inte startmotorn orkar vid första start men funkar efter att motorn varit igång, om detta är rätt uppfattat undrar jag om det är fel på startmotorn, det verkar ju som motorn är mer eller mindre låst. Testa nästa gång att baxa motor något varv innan startförsök.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit inne på det, men en motor som går så trögt att startmotorn brinner borde visa upp en massa andra sjukdomssymptom när den går. Men ovanliga fel är vanligt :)

En tanke som slog mig är att kolla backslaget. Frikopplar det ordentligt ? Kolla om axeln går runt när du startar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Nu tror jag problemet är löst.Bytte startkablar och strömbrytarna nu är det en väldans fart på det hela

hs

janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det dom röda plastnycklarna igen?

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...