oakie 2 Postad 27 Maj , 2013 Jag servade mitt drev på verkstad i höstas efter det att jag tog upp båten och blev lite orolig när jag testkörde nu på våren. Skall det spruta vatten från toppen av drevet? Ser nästan ut som en skvallerstråle. Kan inte minnas att det gjorde det innan service. Bifogar bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oakie 2 Postad 27 Maj , 2013 Och här kommer bilden... Lite svårt att se kanske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 27 Maj , 2013 SVAR NEJ ! De där måste kollas upp .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 27 Maj , 2013 tycker de ser ut som de kommer vatten på sidan jag å de är helt normalt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 27 Maj , 2013 Va? Jag har ägt flera Alhpa drev ( båtar) , kan inte på något sett lista ut att detta skulle vara normalt ... I överhuset finns det inget vatten , och kommer det vatten innefrån så är det inget bra tecken ... Det där får du utveckla ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 27 Maj , 2013 Allt annat än normalt att det sprutar vatten ur drevet när man kör med spolmuff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 27 Maj , 2013 nja de där var lite små lurigt de är ju en dålig bild också men tittar man riktigt noga så ser de faktiskt ut som de sprutar en stråle betydligt högre upp än utblåset där de ska komma vatten,kanske läkage i slangen från vattenpumpen tror jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 27 Maj , 2013 Vattnet sprutat ju rätt ut från locket till överhuset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 29 Maj , 2013 Tror också att det har hänt något med din vattenslang . Men vad har dom gjort för service ? bara bytt olja eller packat om ditt drev ? // Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oakie 2 Postad 29 Maj , 2013 Det är mycket riktigt två små vattenstrålar på var sin sida av locket till överhuset. De har packat om drevet och även bytt en del drev och kuggar i överhuset. Skall det finnas vatten i överhuset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 29 Maj , 2013 Ja det finns vatten i överhuset. Och det som läcker i ditt fall är ofarligt även om det inte ska vara så. Vattenkanalen i överhuset som går fram till anslutningen för vattenslangen mellan bälghus och sköld, slutar uppe vid lockets bakkant. Där sitter en gummiplatta som ska täta mot det du råkat ut för. Ibland klarar den inte att göra det (eller så saknas gummiplattan) och därför brukar man även lägga nån sorts packningsmasssa där. Detta är enkelt åtgärdat. Lyft på locket. Lägg på nån slags tätmedel runt gummiplattan och återmontera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 30 Maj , 2013 En annan sak. Du bör inte köra motorn med drevet så högt upptiltat som på bilden. Knutarna tar stryk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oakie 2 Postad 30 Maj , 2013 Tack! Skall skruva upp idag och kolla. Något förslag på tätmedel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oakie 2 Postad 30 Maj , 2013 Oj, det visste jag inte. Tack för det rådet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 30 Maj , 2013 Går bra med nästan vad som helst. Det är ju bara vatten.Vanlig motorpackningssilikon fungerar utmärkt men även Loctite har så klart mycket bra grejer som fungerar.. Och då stryker du ut detta i skarven mellan gummiplattan och ut på själva metallgodset. Lägg lite runt o-ringen också så är du helt säker på att det blir tätt även där om du inte byter o-ringen. OBS att om du har oljebehållare i motorrummet kan olja rinna ut när du lyfter locket. Töm ur lite ur drevet först så att behållaren i motorrumet är tom och lite till så slipper du det kladdet. Alternativt kläm åt slangen från oljebehållaren med nåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oakie 2 Postad 30 Maj , 2013 Då testar jag med lite fett och ser hur det går... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 30 Maj , 2013 Eller så ringer du verkstan som gjort jobbet och låter dom fixa det dom gjort fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 30 Maj , 2013 Fett kommer inte fungera. Det spolas bort av vattnet. Det är fullt tryck från impellern där. Köp typ packningssilkon på Mekonomen, Biltema (jodå, Biltemas är mycket bra:-) eller nåt. Annars får du bara göra om det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oakie 2 Postad 30 Maj , 2013 Vet någon vilken typ av nyckel man använder sig av? Huvudet på bulten ser ut som en torxmejsel. Tänkte prova med lite silikon från Biltema som jag har liggande. Annars får det bli tillbaka till verkstaden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 30 Maj , 2013 Jag tackar Micke för att han spred lite nytt solljus över problemet :-) Då lärde man sig nå nytt, idag igen .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 30 Maj , 2013 Bultarna är 3/8 men måste alltså vara 12-kant och inte 6-kant som annars är vanligt i hylsor numera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oakie 2 Postad 1 Juni , 2013 Jag lossade på bultarna till locket och använde mig av Biltemas packningssilikon. Monterade sedan tillbaka locket. Det löste problemet! Tack så mycket för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 1 Juni , 2013 Kul med inlägg som ökar kunskapen om Alpha drev. Hade ingen aning om att det fungerade så och att sådant kan hända. Underbart att det löste ditt problem för nu är sommaren här och då vill man använda båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser