Spancox 27 Postad 26 Maj , 2013 Vi har en First 35s5 och rorkulten är i kolfiber. Säkert supersnajsigt och svindyrt '89 när båte byggdes men nu ser den för taskig ut när lackan är mjölkigt vit med släpp här och där. Vad skall man använda för att lackera kolfiber transparent? Någon båtgranne pratade om en epoxy som man kunde använda som lack, men jag vet inte. Någon som har erfarenhet av detta med lust att råda mig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 27 Maj , 2013 Lamineringsepoxy är alldeles utmärkt att försegla kolfibern med. Är med största säkerhet det som sitter där redan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havkat 5 Postad 27 Maj , 2013 Lamineringsepoxi är inte UV beständigt. Måste skyddas av en helst 2k klarlack. Prova att slipa försiktigt med ganska fint slippapper med inte så djupt så kolfiberväven skadas. Lägg sedan på ny lack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 27 Maj , 2013 Kan jag lacka direkt på kolfibern när jag slipat ned den gamla lacken eller måste jag dra på epoxy först? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havkat 5 Postad 27 Maj , 2013 Om du inte har skadat kolfibern kan du gå på med klarlack. Kolfibern ligger säkert i epoxi och klarlacken skall funka som skydd mot solen uv ljus. Helst bör det vara en 2 komponentslack som är tåligare mot slitage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 27 Maj , 2013 Ok, tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser