Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Torgny-3055

Flödesmätare

Rekommendera Poster

Hej undrar om det är någon på forumet som använder EMCO elektroniks flödesmätare .

http://www.emco.nu./

Eller flödesmätare allmänt. Är ni nöjda funkar dom som dom ska ?

Var har ni köpt dom och pris .

Tacksamm för svar .

MVh Torgny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder Navman 3200 Diesel och är nöjd. Förbrukningen avviker nog några procent från den uppmätta, men inte så mycket att jag orkat kalibrera den.

Köpte min för ca 5000 vilket var rea då de slutade säljas. Tittade också på Emcos, men valde Navman pga rean.

Så här i efterhand kan jag fundera på om det inte gått lika bra att mäta upp förbrukningen noggrant på några varvtal med hjälp av en lös dunk och en våg.

En kunskap jag fått av mätaren är hur förbrukningen varierar mellan olika fartregister. 4-7 knop drar den ca 0,7 därefter stiger det snabbt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det inga fler på forumet som använder flödesmätare ???

// Torgny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Garmin GFS-10. Har kört den i en säsong kopplad till min Garmin plotter. Förra säsongen kopplade jag den aldrig till bränslemätaren, då den inte fungerade. Nu är det åtgärdat så nu visar den både flödet och hur mycket bränsle som finns kvar i tanken.

GFS-10 är nog bara NMEA2000 kompatibel så det kan ju vara en nackdel om man inte har det protokollet i sin plotter.

Köpte den för ca 1700 kr på CTV Service men den finns ju på fler ställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Lowrance flödesmätare kopplad till ett multiinstrument samt plotter. NMEA 2000 krävs.  Flödesmätaren är inte kopplad mot tankmätaren vilket gör att den måste kalibreras (en gång) och uppdateras vid tankning avseende hur mycket du fyller på. Detta om du vill ha så stor noggrannhet som möjligt som liter per distans och färddatordata. Annars mäter den bara flödet dvs liter per timme.Vet inte om det finns NMEA 2k till tank. Det hade ju varit det bästa..

Kom inte ihåg priset. Instrumentet var dyrast. Kolla Lowrance hemsida.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Lowrance EP-60R flödesmätare,köpt på gpscity.com.Du behöver också en startkit.

Jag betalade $176.89 inklusive frakt.Den är kopplad tilll en Lowrance HDS 7M.

MVh Kaj

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...