oldsson 0 Postad 26 Maj , 2013 Hej alla glada båtmänniskor! Har en Johnson VRO 70hk från 1998, det jag är lite skeptisk till är just VROn. Tidigare ägare har kört med oljeblandad bensin och VRO inkopplad. Eftersom jag inte heller litar riktigt på VROn så undrar jag hur ni hade gjort. Om ni hade kopplat bort den. Eller om ni forsatt att blanda tvåtaktsolja i bensinen och isåfall hur mycket? På min varvräknare är det 4st varningslampor jag undrar vad de betyder samt om det tex skulle gå något larm om VROn skulle gå sönder under drift. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 26 Maj , 2013 Jag har en Mariner elpto och kör med oljepumpen inkopplad. Det sägs att just mercury/mariner har ett mer driftsäkert system. många säger att just VRO:n inte är att lita på och just därför kopplar ur den och blandar själva. Att både blanda själv och köra med VRO känns lite overkill, oljan är inte gratis. I ditt fall hade jag nog kopplat ur VRO:n och blandat själv om du känner osäkerhet. Vet inte om just din motor varnar för haveri, det är väl snarare om oljan är slut i behållaren, låter det vara osagt till nån som kan Johnson motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oldsson 0 Postad 30 Maj , 2013 Här kommer en bild på min varvräknare. Jag undrar alltså vad dessa 4 varningslampor betyder. Även tacksam med all hjälp jag kan få angående VROn på min Johnson 70 hk 1998. Jag har nu vart ute och kört med den och hitills verkar VROn fungera bra, kanske har kört den 15 min på tomgång och 15 min drift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 31 Maj , 2013 Är det originalmätaren? Prova isåfall att googla mätaren så finns det kanske förklaring till symbolerna. Upplösningen på bilden är inte så högupplöst så tycker jag har svårt att se :0( Angående VRO:n som jag skrev tidigare, känner du dej osäker om den ska gå sönder?! Koppla ur, blanda själv och känn dej trygg(are)på havet. Den kan ju hålla många år till likväl gå sönder imorrn. Jag kör med motorns original oljeinsprut och kommer göra så fortsättningsvis, man kan inte oroa sej för allt här i världen. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 31 Maj , 2013 En rätt bra artikel om VRO-systemet.. http://continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oldsson 0 Postad 31 Maj , 2013 Tack för artikeln. Den gjorde mig lite klokare och jag tror jag bestämt mig för att lita på VROn. Min engelska är inte den bästa, men det jag fick ut från artikeln är att man bör lita på VROn? Förutsatt att man kollar så det inte är något läckage i behålleren, vatten i oljan så ska det vara lugnt? För er som undrar betyder lamporna detta (från vänster) : NO OIL / HOT / CHECK ENGINE / LOW OIL Vad tror ni om Julas 2-takts olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 31 Maj , 2013 Är oljan typad för just båtmotorer är det väl lugnt, har faktiskt hört några som haft haverier för att kört med vanlig 2-taktsolja men det kan ju förvisso varit andra orsaker. Alla är som sagt var saliga i sin tro, Jag personligen kör med 2-taktsolja ämnad för utombordsmotorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ryds568gti 0 Postad 31 Maj , 2013 Hej Jag har en Jonsson från 1995 med VRO pump. För att kontrollera att pumpen sprutar in olja kan du sätta en tejpbit på oljetanken där oljenivån är. Sedan kan du köra och se om oljenivån sjunker i tanken som den skall. Du få köra länge för att se om oljenivån sjunker. Själv drar vår motor ca 1 liter olja på en säsong. Körtid kanske 50 timmar: Du skall köpa olja som har specifikation TCW3. Biltema har bra och prisvärd olja. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oldsson 0 Postad 31 Maj , 2013 Jag använder mig just nu av Biltemas olja så det får förbli så! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser