Spancox 27 Postad 26 Maj , 2013 Jag har bytt ut mina gamla instrument (Silva 2000) mot nya NX och passade då på att köpa ett vindinstrument som jag saknat i många år. Jag har tidigare bara seglat med Raymarines vindinstrument som ju har en analog visare och en liten display för vindstyrka. NX instrumentet verkar rätt krångligt med en massa information och skumheter för sig. Den sanna vindvinkelm visas med en visare (som motsvarar 5 grader) och det är ju bekant, men den skenbara visas ju som ett helt block vilket är förvirrande. Vad tycker ni andra om detta instrument, vilken är finessen med att visa den skenbara vinden på det här viset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 27 Maj , 2013 Pratar man med Silva /Nexus tekniker så får man en känsla av att de verkligen jobbat för att kunna visa alla tänkbara värden? Missförstå mig inte, de är verkligen kunniga och hjälpsamma. Stor skillnad mot support på ett annat känt märke... Tycker jag. Och skälet till att jag valde NX själv när jag bytte båt. Bara en sådan grej att ha en sensor som mäter mastens vridning? En kappseglare som är nördig vill ha det, inte vi vardagsseglare! Din display där? Fattar vad du menar. Bra för kappseglare som sagt... Själv har jag bytt till analog display, med en enda visare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 27 Maj , 2013 De analoga visarna ni har, vad visar den? Sann eller skenbar vind? Det är den skenbara vinden som är viktig när du seglar. Tycker du att det stör kan du sluta titta på sträcket som visar den sanna vindvinkeln. Jag ser det som kul info för att se hur mycket den sanna och skenbara vinden skiljer sig åt. Du kan ju välja vilken info du vill visa med siffror på displayen. Visa inte något med den sanna vindvinkeln om det stör. Själv har jag skenbar vindvinkel som huvudinfo och sann vindhanstighet på undermenyn. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 27 Maj , 2013 Jag håller med dig om det är den skenbara vinvinkeln som är väsentlig när man seglar. Vet du om man kan bli av med den sanna vinden och instället få ett enda displaysegment att visa den skenbara vinden? Jag får lite information overload när så många segment är tända, seglar man undanvind kommer ju halva displayen att lysa liksom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 89 Postad 27 Maj , 2013 Hej Kan bara hålla med instrumentet är allt för plottrigt sen val mellan mix 180 vad det nu står,jag kompletterade MIT vind med ett visarinstrument blev mycket lättare att använda. Har grader o vindstrappa i nu vind o visuell riktning från visar instrumentet.en annan sak som stör mig med tydligen samtliga instrument från silva/nexus är att ekolodet ibland visar typ 2 meter när det är 30 o i hamn i bland 20 meter där det är 2 m någon som vet om detta går att åtgärda,har kompisar som har haft liknande problem med just detta märke Har tidigare haft st 60 dessa fungerade utan problem //johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 27 Maj , 2013 Det vet jag inte. Står det inte i manualen går det nog inte. Tyckte själv att det var rörigt i början när nästan halva cirkeln är tänd på undanvinden, men har vant mig och tycker nu att det är bra så att man tydligt ser om vinden kommer från fel sida och att det är risk för jipp. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 27 Maj , 2013 Haha vilka gnällspinkar! Nexus instrument är ju outstanding för att förstå hur vinden träffar båten. Använder man True Wind Speed (TWS) så har man alltid örnkoll. Den täckta sektorn är hur båten uppfattar vinden och pilen är den sanna vindvinkeln, vilken egentligen är ointressant. Utöver denna förträffliga funktion kan man blada fram till VMG samt lufttryck och vattentemp. Nexus är kickass och åker åttor runt Raymarines gamla analogare. Tyvärr har Nexus en brist. Och det är den idiotiska trådlösa vindgivaren som går på batteri. Den kan inte sitta kvar i riggen på vintern för då förstör man acken. Har man en 16-20 m hög rigg. Ja gissa själva. Upp i högsta mastkran du kan hitta. Plus att mottagaren/centralenheten måste sitt i en garderob i förliga salong. Men det finns den större varianten som har trådbunden givare. Då slipper man alla problem med batteriet. Undrars hur många trådlösa vindgivare Nexus bytt ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 27 Maj , 2013 Nu är ju inte den trådlösa givarens beroende av sol något som Nexus mörkar med direkt, det står ju klart och tydligt i manualen hur den skall vinterförvaras. Håller man inte på och mastar av och på varje år ser jag ingen anledning till att inte köra trådbundet, det är ju säkrare och snabbare. För min del är jag glad att slippa en extra kabel att mecka med vid avmastning. Bara att plocka av givaren när man fällt masten så är allt som det skall igen. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser