Lagavulin 0 Postad 17 Februari , 2005 Hej! Måste demontera styrlisterna som håller fast ruffluckan på vår segelbåt. Går det att borra ur pluggarna med ett vanligt träborr eller måste man skaffa ett spiralborr för att få presition? Skall återmontera listerna efter lite arbeta med plasten. Vad tror ni? Har för mig att det rör sig om 8 eller 10mm i diameter? Mvh Magnus (snart är det vår. Nu bara -11 grader ute) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 17 Februari , 2005 Jag fick ur mina pluggar genom att trycka ner en liten vass skuvmejsel i mitten av pluggen och sedan bända upp. Iofs var den båten från 1920-talet, så de pluggarna satt nog inte lika bra. Så borr kanske är föredra. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 17 Februari , 2005 Kvistborrar eller Forstnerborrar ger snyggast hål. Jag skulle pilla ur pluggarna som beskrivits ovan och sedan borra nya hål. Gå gärna upp en dimension med de nya pluggarna så blir det snyggare kanter är om du försöker borra med samma dimension. Kolla här för borrar och plugg, http://www.pondussnickeri.a.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
molpejonas 0 Postad 18 Februari , 2005 o.b.s. en spiralborr spjälker upp träet runt hålet när du börjar med att borra så ta en annan sorts borr. detta händer fort med teak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 2 Postad 25 Februari , 2005 Jag håller med tidigare inlägg. Kör ner en skruvmejsel i mitten. Det brukar fungera. Sedan är det kanske lämpligt att gå upp en dim. på dom nya pluggarna. Loope Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikhan 0 Postad 26 Februari , 2005 var försiktig så går det prova först med en borr som är 2 mm mindre om det inte är bra limmat så kommer det att räcka för att spräcka pluggen om det inte går måste du ta rätt borr och köra försiktigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uhlric 0 Postad 27 Februari , 2005 Dra i en skruv med skruvdragaren mitt i pluggen,när den stannar mot skruven under pluggen, brukar pluggen skruva upp sig eller spricka så den är lätt att peta ur. Uhlric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Hansson Postad 6 Mars , 2005 Borra ett 2,5mm hål (så att inte allt spricker) mitt i pluggen....ta skruvdragaren/borrmaskinen och skruva ned en 4,2mm skruv tills den bottnar och sedan lite till så ska du se att pluggen kommer så fint .. (oftast) Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Hansson Postad 6 Mars , 2005 Ops Sorry Ulrik...du hade ju skrivet det samma ...nästan. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser