Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Tvaben

Plastpest

Rekommendera Poster

Hej! Jag skulle vilja ha tips på bra firmor som man kan lämna in båten hos för behandling av plastpest.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står det inte var, är det i Stockholm som regel. Vi stokkhålmare är ju lite dryga, och glömmer ibland bort att det finns andra städer...

;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör det själv, det är mitt tips. Med risk för att inte alls svara på din fråga :-) Håller just på att göra det hela på egen hand. Sjäv tycker jag det är roligt, lärorikt och dessutom sparar man phett med pengar. Men det kostar massor av timmar. Men har man cashen men inte timmarna så...

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj då! Det kanske hade varit en bra detalj att få med! Haha!

Karlsborg bor jag i, utmed vättern.

Det är en monark 690. Vet inte hur omfattande det kan vara. Upptäckte det idag. Såg en liten blåsa som jag tryckte hål på, och det kom ut en klibbig vätska som smakade surt (tog lite på tungan). Sen tittade jag nogrannare, och då såg jag fler blåsor. Dom syntes bara i en viss vinkel. Dom är nog max 5mm stora, men utspridda lite här och där.

Någon som har en uppfattning om vad det kan kosta att lämna bort ett sådant jobb?

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla om de är under gelcoaten eller om det är färgen som blåsar sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag gissa så kan det nog kosta upp mot 40-50 000 för en total bottenrenovering och det innebär väl att ta av allt, tom med gelcoaten, och sen bygga upp allt igen med epoxi. Och då är det nog dessutom en av de billigare firmorna...

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog under gelcoaten, för jag skrapade lite med kniven och då fick jag väck lite gelcoat som satt löst. Och när det är sån klibbig vätska i så är det väl ett tecken på pest?

På några ställen jag har läst så är det ingen panik och inte så jätteallvarligt. Men på andra ställen står det att det inte är alls så bra...

Jag vet inte alls hur omfattande det är, och vet inte riktigt vart man ska vända sej heller...

Hur omfattande är det på din båt Pär, och hur går du till väga?

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår båt var det inte så illa. Bara släta bubblor undergelcoaten, dock inga bubblor alls med vätska i, framför allt runt kölen och bakåt. Jag drog av allt med lackfräs tom gelcoaten. Gick bra.Var försiktig bara, den kan ta djupt och fult. Jag gjorde det i september. Sen har den vilat fram till nu. Har gjort fuktmätningar, dock inte helt lätt med det. Många felkällor. Nu har jag lagt på första lagret lamineringsepoxi. Sen spackla upp den till jämn och fin botten. Sen blir det epoxiprimer och till slut bottenfärg.

Mkt jobb för axlarna.

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser








Först, peta hål på en blåsa till, kommer det då ut lite vätska (fukt) ta det på fingern och lukta, luktar det då ättika, du kan inte missa, då är det osmos (plastpest).

Sen, det är ingen panik, det är i alla fall för sent att göra något åt det i vår om du nu skall ha båten i sjön i sommar.

Då har du tid att under sommarn överväga om du har tid att göra något åt problemet i år. Tidigare för 20-30 år sedan ansågs det nog vara mer bråttom.

Det år du sen bestämmer dig för att göra ngt åt det, så kan du ju ta upp ngn vecka tidigare och sätta igång, jag tycker som pgh73, det blir orimligt dyrt att anlita en firma - dessutom hur bra gör de jobbet? Nej gör det själv är också mitt råd, om ens göra ngt alls.

Jag gjorde jobbet på min Winga29 för ca 25 år sedan. Jag köpte starkt färgborttagningsmedel som jag rollade på, det var i gelkonsistens minns jag och luktade riktigt starkt, att stå inomhus skulle ha varit uteslutet. När det hade verkat ca 10min tog jag en vass spackelspade på förlängningsskaft och hyvlade av det första skiktet, sen upprepade jag detta 1 eller 2 gånger på samma ställe, jag tog ca 1 kvadratmeter åt gången.

När den mesta färgen var borta tog jag en slipplatta med grovt våtslippapper, kan ha varit 40-korn, också på förlängningsskaft som jag doppade i en hink med vatten och gick över botten. Tungt och skitigt jobb, vilket kan till del undvikas om man har ett droppstopp på skaftet.

Jag blev skitig inpå bara kroppen, även under kalsongerna minns jag.

När hela undervattendelen i plast är vit, så får man anse att alla blåsor som behöver punkteras har också blivit det. Därefter avtvättning och vänta på våren.

När våren kom tvättade jag av skrovet igen och väntade en vecka. Sen målade jag 7 lager med VC Tar tjärepoxi (vet inte om det går att köpa nu). Därefter  två lager med VC17.

Under de 10 efterföljande åren i Vänerns vatten var penselbättring av utsatta ställen med 1-2 matskedar VC17 per år allt som behövdes, utöver avtvättning vid upptag.

Fortfarande idag finns inte tillstymmelse till ”återfall” av plastpest.

Arbetsinsatsen bedömmer jag till 30-40 timmar effektivt arbetad tid + en massa väntetid vid målningen givetvis.

Hör av dig om du vill ha mer detaljerade upplysningar om hur jag gjorde.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du konstaterar att det verkligen är plastpest och vill leja bort jobbet så tror jag att du hamnar på en kostnad som är högre än båtens värde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag också. Som jag sa tidigare, när man gör det själv har man full koll och lär sig otroligt mycket. Det är inte raketforskning. Har man tålamod/tid så gör det själv.

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapten Tvaben är tydligen undantaget som bekräftar regeln. Annars har du ju rätt Peter - som oftast.

Jag köpte en segelbåt, där jag konstaterade plastpest på en del av kölen i samband med besikningen inför köpet.

Använde båten ett par år innan jag fick tjangsen att stå inne i tempererad lokal (+10 grader) och dessutom fick jag köra med mina värmefläktar så mycket jag ville.

Själva åtgärdandet av plastpestprolemetkostade inte så mycket, men kringjobb, som hade med orsaken till att plastpesten uppstått blev alldeles för dyrt.

Hade jag inte gjort något år problemet, så hade båten hållit mig ut.

Är det omfattande skador på din båt?

 

post-945-1394237518,2561_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wingan: Så du skrapade egentligen bara bort att bottenfärg samt punkterade blåsorna? Gelcoaten som släpper vid blåsorna då? Det är ingen fara om jag kör med båten i sommar alltså? Man är ju lite rädd för att det ska bli ännu värre, så det blir ännu mer jobb sen...

 

toaen: Jag vet inte hur omfattande det är. Det är lite blåsor här och där, men dom är ju inte så jättestora...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Debatten om plastpest är i många fall betydligt överdriven.

Ibland verkar det som att man kan krocka med bilen, huset kan brinna ner, man kan skilja sig från frun med allt vad det innebär, men om man skulle få se en blåsa på båtbotten så är det katastrof. (beskrivmingen är ju en hel del dragen - men ändå)

Har du bara några enstaka blåsor så kan du lungt sjösätta. Nu är det ju ändå inget läge att göra nåt större.

När du tar upp båten till hösten kan du kolla lite bättre och skaffa dig  en bättre överblick. 

Är det bara några enstaka blåsor - kan du ju slipa bort gelcoaten runt dessa och låta det torka över vintern. För att få bort det som bildas skall man tvätta med sötvatten och låta torka, tvätta med sötvatten igen och låta torka. Torkprocessen är egentligen en hel vetenskap, men man får ta det som det är. Man kan råka mycket värre ut än några plastpestblåsor i botten på en gammal båt.

Det finns kanske nå balanserad person i din närhet som också kan titt och bedöma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så kan man väl uttrycka det. Det släppte inte så mycket utom där jag petat loss små flagor. Minns inte så noga, men tror jag spacklade på några av dessa ställen med VC Watertite epoxispackel, resten fylldes ju upp med tjärepoxi.

Men hittar du bara några dussin blåsor i höst när du tar upp båten (de syns bäst då, när du precis har tvättat av båten) då kan du ta det helt lugnt som toaen säger och ta en liten vass skruvmejsel och krafsa sönder de du ser. Sen tvätta av och vänta på våren och då spackla upp dem med spackel för undervattensbruk.

I mitt fall rörde det sig om tusentals, kanske ngn miljon små blåsor av två olika typer. Och som sagt synsättet på detta fenomen har ju ändrat sig över tiden. Det finns ju många som har osmos på sin båt utan att ha en aning om det.

Denna t.ex. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=498357 kan var en sån båt, jag skrev kan, för jag vet ju inte.

Den kommer nog inte heller att sjunka, av den orsaken i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...