Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Daniel82

Feedback om Ryds 435 FC, innan köp.

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av Ryds 435 FC..!?..http://www.blocket.se/alvsborg/Ryds__435_FC___30hk_4_takt_43401300.htm?ca=15&w=2&last=1... Planerar att inköpa min första båt, och har kommit fram till att en kabinbåt passar familjen bäst, där man kan stänga en dörr in till kabinen, då vi kommer ha två hundar med oss på sjön. Jag är grön på allt vad båtar och framför allt motorer innebär. Just denna båt överstiger min tilltänkta budget, men samtidigt är det den som är mest praktiskt av båtarna jag tittar runt på. Men läste till mig lite negativa sidor om båten, med lätt för spricker i skrovet, och att den slår hårt i vattnet, låter som en skrämmande kombination, då den kommer användas mestadels till fiske på öppethav!?.. Får känslan av att det är lite av ett överpris, då den säljs av ett företag, men samtidigt funderar jag på om det inte skulle kännas tryggare för os, att som såpass okunnig som jag är, köpa från ett förtag som sysslar med båtar, och där man kan bygga upp en kontakt, för framtid hjälp vid fel eller dylikt... Skulle vara jätte tacksam för feedback och era erfarenheter. Vill inte att ens första båtköp, med relativt höga summor slutar i en besvikelse :P. Tack på förhand, Mvh Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur båtvan du är men jag skulle trots att jag haft båtar hela livet inte gå ut och fiska på öppet hav i en båt som är 4,35m.

Har till exempel gått över marstrandsfjorden (gbg skärgård) där det är öppet hav ett flertal gånger med en ryds 435gt, det kan vara ganska obehagligt när det är höga vågor...

Utbudet av denna typ av båt är ganska begränsat, i den storlek och prisklass som du tittar på, jag skulle nog kompromissa och titta på HT-båt istället. Då hittar du större och mer sjövärdiga båtar för pengarna.

Lycka till med båtköpet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för dina kloka ord. Jag har inga erfarenheter alls av båtar mm, så jag tar till mig alla tips jag kan få. När jag skriver öppet av, så tänker jag mig runt om gbg skärgård, så som danska liljan, vinga mm, är inte säker på om det klassas som öppethav. Men som du säger, ute på vinga kan det vara ordentlig sjö... Vi sneglar på en Uttern 5000 HT också, som faktiskt hade varit bra mycket mer praktisk...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att FR serien är mest tänkt för franska metare, 435 i mindre sjöar, där de kan meta braxen (eller vad man nu metar i Frankrike) och vid regn hålla sig torr i cabinen, där också lagret med röttjut kan hållas.....

Kolla gärna båten i sjön, då kommer du också att se hur minimala är utrymmen i en sådan båt.

Och den har nog inget i västkustvatten att göra, då behöver du minst en meter till, gärna två meter till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...