Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Superlinken

3-bladig eller 4-bladig propeller till 50hk E-tec?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Evinrude 50 hk e-tec motor från 2005 som sitter på en Electra 520. Motorn vill inte varva mer än ca 5100 varv. Den ska varva mellan 5500-6000v. Ska köpa en ny propp och min ekonomi passar en i aluminium, inte rostfri. Vi åker mest ut på dagsutflykter, badar, fiskar mm så topphastigheten är inte det viktigaste. Kommer att lastas med mer folk framöver då vi åker på nån dagstur. Funderar på en 4-bladig propp. För och nackdelar? Vilken ger lägst bränsleförbrukning? Kan ni hjälpa mig att hitta rätt propp? Det sitter en 3-bladig 14x17 (177131) propp på den nu. Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi var några som diskuterade ämnet förra året under strängen Angest motorval.....

Jag har en 50 hk Etec 2009 på en Uttern 5000AC. Jag kör med Solas Rubbex 13,25 x13 fyrbladig. Det är aluminium.

Den kostar ca 2000:- i Sverige inklusive hubsats. Fins även i version Amita med fast hub.

Jag har med lite bottenvård fått bättre egenskaper i år än jag hade i fjol. toppar 21 knop med 2 pers och 5700 varv. Helt perfekt alltså, optimum är 5600-5750 varv.

Marschfart ca 16-16,5 knop vid 4800-4900 varv. Motorn har ett fantastiskt ax med den proppen och är nästan helt okänslig för ökad last, 4 ombord behöver  kanske100 varv extra för att hålla farten. Det är rätt högt varvtal för så låg fart kan tyckas men motorn går lätt så det är nog inget som sliter. Din motor får mycket stryk med bara 5100, om du kollar ägarbloggen så varnar moderatorerna för all användning under 5500-5600 varv. Vi kör mest i låg fart på runt 5 knop, med barlast där framme så gräver den inte ner aktern. Det skakar mindre på låga varv än med den 3 bladiga och båten kan gå långa sträcker på alla varv utan att man rör ratten.  Hade jag mer pengar skulle jag köpt en original 4bladig Rouge i rostfritt, den lyfter häcken bättre än någon annan prop enligt Evinrude själva. Då hade jag kanske fått ner planingsfarten ytterligare, nu börjar den gå illa vid 14,5-15 knop. Man får jobba med trimmet.

Jag är tillräckligt nöjd med den här så det blir nog ingen annan.

En liten varning bara. Jag fick rätt hubsats, den innehöll rätt tryckbricka med rätt nummer men den var helt fel. Jag fick en ny av firman och sen passade det. Be dem kolla att det verkligen är rätt så slipper du mycket strul. Du bör nog ner till 13 tum som jag har om du har 17 tum nu. Du tappar ca 100-150 varv på att byta från 3 till 4 blad i samma stigning, 2 tum mindre stigning ger ca 400 varv. Formlen bör bli 5100-100+800 =5850-5900.Väljer du 15 tum så blir det 5450-5500, lite snålt och garanterat otillräckligt med stor last. Be att få testa proppen på öppet köp.

Lycka till./Lars

Ägarbloggen:

etecownergroup.com

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...