jsoderberg 0 Postad 25 Maj , 2013 Hej! Har två kopplingsplintar i min båt i batteriutrymmet. En plus och en minus med en del kopplingar på, ex kylskåp, ankarspel, matning elcentral förarplats, värmare osv. Dess är avsäkrade med hängsäkring allihop. Tänkte om man skulle sätta dit en säkringshållare som täcker alla dessa för bättre uppsikt, men då till frågan.... säkringar i batteriutrymmet? Det är väl inte bra. Ska jag dra om alla kablar och använda mig av ett annat utrymme? Mycket jobb isf... men på sikt kanske smartare. Man säger j att man ska ha säkringar så nära batteriet som möjligt... vad är nära isf? Vad säger ni? Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 25 Maj , 2013 Jag hade satt en huvudsäkring så nära batteriet som möjligt och sen en lämpligt grov matning till lämplig plats för en nya säkringshållare/plint och därifrån fördela ut matning via olika avsäkrade ledare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 25 Maj , 2013 Det skall vara kopplat med huvudbrytare så nära batteriet som möjligt men inte i samma uttrymme som batteri eller motor. Därefter skall det komma säkringar till de olika förbrukarna. Min erfarenhet av hängsäkringar är att de har en förmåga att börja krångla med glappkontakt som följd, så sätt gärna riktiga fasta säkringshållare, även dessa utanför batteriutrymmet. Vill du sedan dessutom ha en huvudsäkring på batteriet så är det ok, men ingen nödvändighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Maj , 2013 Sätt en huvudsäkring nära batteriet och en huvudbrytare utanför batterirummet. Sen kan sätta säkringscentralen där det är praktikt att ha den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Maj , 2013 Jag är av samma åsikt som bhemac. Skulle jag valt bort något så är det batterifrånskilljaren (Huvudbrytaren) Fast jag har både och - från igår. Dvs monterade nya huvudsäkringar så nära batteriet som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsoderberg 0 Postad 26 Maj , 2013 Tack. Blir liter mer pyssel och planering än vad man tror får göra delprojekt av detta tror jag. Högsäsong snart ju. Men huvudsäkring ok i batt utrymme? Har en bladsäkring 80 ampere jag tänkt montera på förbrukningsbanken på 16mm2 kabel. Och sen vidare till plikt.säkringshållare. Får flytta huvudströmbrytare likaså.. tänk om det var rätt från början ngn gång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Maj , 2013 Vad som är rätt eller fel är väl lite flytande. Det finns väl inget absolut rätt eller fel. Olika pesoner har olika åsikter. Det viktiga är kanske att det fungerar, är praktiskt att hantera, logiskt uppbyggt så det är lätt att förstå när det krpnglar och relativt säkert. Håller precis själv att bygga om batteri och laddningskretsen i min båt från 1975. Det var rörigt tidigareoch vissa saker hade sett sina bästa dagar. Efter motorbytet för styvt ett år sen kopplade jag det mesta provisoriskt så att det fungerade. Har fungerat bra i ett år, men jag har en viss erfarenhet av el och tar det hela kanske inte så allvarligt, även om jag är väl medveten om de risker som finns - av erfarenhet. Nu kommer det att bli snyggt, säkert, lätthanterligt, åtkommligt och funktionellt - efter mitt sätt att tänka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 26 Maj , 2013 Batterifrånskiljaren eller huvudbrytaren är bra mycket viktigare än huvudsäkringen enligt mig. Att kunna stänga av elen när man lömnar båten, för att undvika att sätta el i vattnet med galvansik korrosion som följd, eler att bara ha möjligheten att slå av strömmen när man skall in och göra omkopplingar i elsystemet är guld värt. Att det är en säkerhetsapekt i det hela gör inte att den är mindre värd, om det tillexempel blir en brand i elledningar eller liknande saker så är det även då värt väldigt mycket att kunna slå av strömmen. På http://www.batteknik.se/ finns det mesta att läsa om el i fritidsbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Maj , 2013 Ska erkänna att jag blivit omvänd! Jag har alltid varit emot huvudsäkringar, men efter att läst frågor och deltagit i trådar här om olika elproblem har jag blivit övertygad om att huvudsäkringar är nödvändiga. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Maj , 2013 Huvudbrytare ska finnas enl CE-reglerna. Jag kan tycka att de ofta snarast förorsakar problem men jag rättar mig efter reglerna, inför att jag måste utan för att jag tror de tillkommit av någon anledning. Att stänga av huvudbrytaren när man lämnar båten är förlegat. Idag har många larm, länspump och solpaneler. Då kan man inte stänga av strömmen om man inte kopplar förbi huvudbrytaren och då är ju vitsen borta? Eller ska man huvudbrytare och huvudhuvudbrytare.. Att kunna bryta stömmen om något händer är en god tanke. Men händer det i verkligheten? Har man läckströmmar eller jordfel så ska man åtgärda det problemet. Springer någon ner i en brinnande båt och slår ifrån? Möljligen skulle en kraschstömbrytare ala flyget vara vettigt, då kopplad till brandlarmet också. Men då blir det komplicerat. Jag har upplevt kabelbrand mellan batteri och säkringscentral. Sen dess har jag huvudsäkring. Att det fanns huvudbrytare gjorde ingen skillnad men en säkring hade förhindrat en mängd problem. Idag har vi ANL-säkringar, billigt och enkelt, använd dem! Till förbrukarna använder man automatsäkringar och de användar man också som brytare.När man kommer ombord slår man till kyl, belysning, vhf osv, alltså det man vill ha igång. Enkelt och smidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Maj , 2013 Har du slagit ifrån en huvudbrytare eller rättare sagt en batterifrånskiljare, när det har varit elektrisk brand i systemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 26 Maj , 2013 Har inte behövt det ännu, och hoppas att jag aldrig skall behöva det heller. Har däremot fått ta lossa pluspolen på batteriet ett par gånget på lastbilar som råkat ut för detta, men det är en annan historia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 26 Maj , 2013 Om det blir brand i kablar så finns det ingen säkring, och om det finns säkring så blir det aldrig någon brand som gör att man måste ha en huvudbrytare, så enkelt är det. Var och en får ha sin tro, det är dock trist att se att denna myt aldrig dör :-( Kanske med ny generation båtmänniskor om vi gamlingar slutar lära ut dumheter ! Huvudbrytare har sina poenger men är ett komplement till säkring. Redigerad p ga stavfel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsoderberg 0 Postad 26 Maj , 2013 Dum fråga kanske, men om man har en kopplingsdosa med säkringar som har ett lock, är det verkligen förenat med fara och ha det i batteriutrymmet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 26 Maj , 2013 Batterier avger knallgas och säkringar kan ge gnistor i vissa lägen. Knallgasen är explosiv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Maj , 2013 För säkerhets skull ska man helst inte ha något elektriskt i ett batterirum. Eh? En dålig anslutning kan ge gnistor. Men grejen är att man inte ska ha knallgas i batterirummet. Slutna batterier är ingen fara men öppna kan avge gas vid överladdning. Därför har öppna marinbatterier möjlighet att ansluta en ventilationsslang. Rent praktiskt är det så att ett batterirum ofta är ganska litet och det kan inte få plats speciellt mycket gas. Man ska nog mer oroa sig för var ev gas tar vägen i båten. Brukar man ladda batterierna så hårt att de gasar och är oroligt lagd får man sätta in en explosionssäker fläkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 27 Maj , 2013 Tror de farhågor som finns om brytare och säkringar i batteriutrymmet inte bara handlar om knallgas faktiskt. För att producera knallgas så måste du upp över 14,4V och om inte någon regulator är sönder så kommer du aldrig upp dit i båten. Sedan ska knallgas och syre blandas på rätt sätt... Nä? Den ena farhågan är praktisk mera, har du brytare och säkringar i en stängd batteribox/utrymme så är de svåra att fixa med, tex vid kortis? Det mer allvarliga är om batterierna inte är helt åtskilda från motorn, då vill man inte ha brytare och säkringar där, risk att ge tändande gnista? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser