Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
springer

Mercury f30

Rekommendera Poster

Jag har en mercury f30 2001. Det jag undrar är att när man gasar fult så sitter det en stopp såatt förgasarna inte öppnas helt. Jag kan gasa mer om jag gasar med gasarmen för hand.

Ska det vara så?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kunna gasa fullt, alltså öppna ett förgasarspjäll tills det ligger platt i förgasarloppet och därmed presenterar minst yta för den i halsen framstormande gasen borde väl rimligen ge bäst motor-maxeffekt? Men gissningsvis* så stämmer inte detta alltid, kanske kan du testa toppfarten och - med hjälp av nån modig bullerskydds-försedd assistent - kolla ifall det där sista manuella gaspådraget verkligen ökar effekten/toppfarten märkbart? Bara en lös fundering.

*) Förgasare kräver energi för att slita ur bensinspray ur munstycken, en ofrånkomlig naturlag helt enkelt. Den energin tar de genom att via en liten välformad förträngning (s.k. halskona) i förgasarens starka luft/gas-flöde åstadkomma ett litet men alltså helt nödvändigt undertryck. (Utbytbara halskonor tillhandahålls av förgasarfabrikanter med olika förträngnings-diametrar liksom munstycken, men nånstans måste allt balansera till en för motortypen välfungerande förgasare och vid motorfabrikens bestyckning undersöks och samtrimmas allt detta. Knappast något att själv labba med, originalbestyckningen är nog kort sagt den bästa.) Med allt detta i åtanke så blir väl frågan om spjällets rest-vinkel inte lika självklar längre, därav mitt förslag ovan att testa praktiskt. Kanske gör det ingen eller rent av negativ skillnad??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...