springer 1 Postad 25 Maj , 2013 Jag har en mercury f30 2001. Det jag undrar är att när man gasar fult så sitter det en stopp såatt förgasarna inte öppnas helt. Jag kan gasa mer om jag gasar med gasarmen för hand. Ska det vara så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 Maj , 2013 Att kunna gasa fullt, alltså öppna ett förgasarspjäll tills det ligger platt i förgasarloppet och därmed presenterar minst yta för den i halsen framstormande gasen borde väl rimligen ge bäst motor-maxeffekt? Men gissningsvis* så stämmer inte detta alltid, kanske kan du testa toppfarten och - med hjälp av nån modig bullerskydds-försedd assistent - kolla ifall det där sista manuella gaspådraget verkligen ökar effekten/toppfarten märkbart? Bara en lös fundering.*) Förgasare kräver energi för att slita ur bensinspray ur munstycken, en ofrånkomlig naturlag helt enkelt. Den energin tar de genom att via en liten välformad förträngning (s.k. halskona) i förgasarens starka luft/gas-flöde åstadkomma ett litet men alltså helt nödvändigt undertryck. (Utbytbara halskonor tillhandahålls av förgasarfabrikanter med olika förträngnings-diametrar liksom munstycken, men nånstans måste allt balansera till en för motortypen välfungerande förgasare och vid motorfabrikens bestyckning undersöks och samtrimmas allt detta. Knappast något att själv labba med, originalbestyckningen är nog kort sagt den bästa.) Med allt detta i åtanke så blir väl frågan om spjällets rest-vinkel inte lika självklar längre, därav mitt förslag ovan att testa praktiskt. Kanske gör det ingen eller rent av negativ skillnad?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stavhammar 313 Postad 16 December , 2013 MG TEST Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser