Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Skogskatt

Ett batteri eller två?

Rekommendera Poster

Hejsan

Har en motorbåt med utombordare,och tänkte nu koppla in en Garmin 526.

Bör man ha ett eget batteri till Garmin eller räcker det med det befintliga?

Det är på 75ah och jag har ingen extra utrustning förutom trim-plan, lanternor,trim o tilt på motorn,vatten-pump till diskhon, rädd att man blir stående till havs!

Undrar även om min gamla digitala Silva kompass stör min gps?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog det räcker med ett batteri för dig när du inte har mer utrustning. de mesta av de saker du nämner använder du dessutom mest när motorn är igång och laddar. Om du är osäker så kan du sättqa in ett startbatteri som är kopplat så det bara ger ström när motorn skall startas, tillexempel via ett skiljerelä eller en extra huvudbrytare.

När det gäller gps-en så brukar inte kompasser störa dessa, det är snarrae som så att gpsen kan störa kompassen vilket inte är bra när du behöver använda denna, detta ser du genom att se vad kompassen visar när gpsen är borttagen respektive när gpsen suitter på plats. Kompassen skall viasa samma i båda falle, annars störs kompassen och plaseringarna av dessa 2 instument behöver ses över.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan väl säga att plottern gör varken från eller till då den bara används när motorn är igång och du har laddning

Oavsett så är det aldrig fel med två batterier men som sagt inget du behöver pga din plotter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man inte skall komplicera det hela kan man ju ha två parallellkopplade batterier. Då har du ju tillgång till dubbelt så mycket ström.

Hur laddar du ditt batteri?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...