Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
SeacatC

Akut om Perkins, höger eller vänster?

Rekommendera Poster

Jag har en Perkins ht 6.354 med motornummer 354u1673ht och behöver veta om den är högergående eller vänstergående (när man står och tittar på den framifrån). Hur får jag reda på det snabbt?

Jag har nämligen fått hem en ny startmotor men vet inte om jag fått rätt eftersom den går åt fel håll om jag ska gå efter info jag fått tidigare men nu undrar om det är rätt. Har ingen gammal startmotor som jag kan kolla på, den är stulen.

Har givetvis ringt alla möjliga men ingen har öppet en lördag (eller fredagseftermiddag när jag började ringa).

Vore otroligt tacksam om någon kan hjälpa snabbt!!!

Madeleine

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Titta på propeller axeln och propellern. Då ser man direkt.

Om startmotorn passar i fästet så är risken att den går åt fel håll i princip obefintlig.

Skulle du montera och sedan ändå snurrar fel så får du inte igång motorn. Om inte förr så då får du reda på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det inte några märkningar, för inställning av insprutningstid, på svänghjulet eller liknande som du kan utgå från?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten ligger i så jag ser inte propellern, den sitter väldigt dolt. Kan inte heller montera startmotorn på prov eftersom jag inte får byta den då. Den är svindyr så jag vill inte chansa!

Tyvärr syns inga markeringar eller sånt heller. Om det har funnits så är de borta.

Fasen så frustrerande!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det att titta på kylpumpen? Vrida/rucka på motorn och se åt vilket håll som ger rätt rotation på impellern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det bara badalternativet kvar! laugh På med ett cyklop och hoppa i. Ok det går att fuska med en våtdräkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Om du med fram menar som jag tror så har du startmotorn på vänster sida när man står och ser på den och motorn roterar åt vänster dvs moturs!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklaste sättet att veta om din spis är höger eller vänstergående är att tänka efter hur din båt påverkas av propellerverkan.

O du ligger stilla i utan att vara förtöjd och slår back i maskin, slår aktern då åt BB ellerSB?

Slår aktern åt SB är maskin v-gående och åt BB således h-gående.

Vidare kan man säga att de flesta perkinsmaskiner vid singelmontage är högergående, men det finns såklart undantag.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack snälla för att ni försöker hjälpa till!  heart

johzac:

Tyvärr funkar inte det på grund av packningarna.

Soumi_batti:

Jag var rädd för att jag skulle bli tvungen att behöva bada men har fått reda på att det inte hjälper tyvärr (eller tack och lov).

Det beror på vilket håll backslaget går åt.

sdk780:

Det är en pannkaksmotor så startmotorn sitter i mitten.

Bosse:

Det är väldigt svårt att se propellerverkan när man inte kan starta båten. wink

Jag har aldrig kört den överhuvudtaget.

Jo jag trodde den var högergående men nu när startmotorn (beställd med motornumret) kom så visade det sig att startmotorn är vänstergående, alltså tvärtemot vad den borde vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ber om ursäkt att mitt inlägg blev så konstigt, hoppas det går att läsa ändå. Försökte redigera men det gick inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här kanske är ett lite väl långt skott men, kan du titta på kuggarna på startkransen och där se åt vilket håll den dragits tidigare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lossa ett spridarrör och se om insprutningspumpen reagerar lika (ger bränsle) beroende på åt vilket håll du vrider motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller tillbaka till kylningen, lossa en slang och se åt vilket håll den suger på rätt sida?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om startmotorn går moturs driver den motorn medurs!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja alldeles riktigt men vi vet fortfarande inte om startmotorn är rätt eftersom vi inte kan installera den utan att förbruka återköpsrätten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Jag måste fråga så det inte blir missførstånd, hur referarar du till startmotorn nær du sæger att den ær vænstergående ?? Har du pinjongen (kugghjulet) mot dig eller från dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv dubbla Perkins TH 6354 som snurrar åt olika håll , på diesel pumpens ID plåt finns det en pil som visar vilket håll pumpen skall rotera, öppna den lilla luckan på pumpen (2st små skruv) och vrid runt

motorn med lämpligt vertyg så ser ni hur motorn skall snurra och sedan lufta systemet som man skall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sdk780:

Mot mig.

jsbtango:

På just vår motorj***l så finns ingen pil på den plåten.

johzac:Vilken idéspruta du är! Tyvärr funkade det inte.

Tack alla för engagemanget!

Vi ger upp nu och väntar till måndag. Tyvärr fick pumpen åka tillbaka idag med min svärfar eftersom vi bor ute i skärgården och det snabbar upp det hela ifall den är fel, vilket är troligast i nuläget.

Har pratat med säkert 10 mekaniker i helgen och alla säger samma sak. Vi måste vänta till måndag för att få reda på om den är fel eller ej.

Känns lite surt just nu eftersom det här kan försena vår efterlängtade båtsäsong med flera veckor. Startmotorn skickas från England. sad

Återkommer med uppdatering på måndag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Full med dåliga idéer, uppenbarligen. Hoppas du lyckas lösa det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där var väl inte så dumt

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har det löst sig! Ett samtal till Falkmans så vet vi nu att motorn är högergående och startmotorn därmed fel.

Det var så enkelt att det ska vara ett x med i motornumret om den hade varit vänstergående.

Johzac: Absolut inte! Vissa ideér funkade inte på vår båt eftersom den är tömd på bränsle och har stått i flera år. Är verkligen tacksam för ALLA ideér!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...