froze 0 Postad 25 Maj , 2013 Hej! Hittade en återkommande symbol i sjökortet som jag inte hittar betydelsen av varken i kort 1 eller i förarbevislitteraturen. Symbolen ser ungefär ut som nedan: __|__ Någon som vet vad den betyder? Mvh /Froze Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Maj , 2013 Var står det på kortet? Du har ingen klipp ur det aktuella kortet? Det som jag kom att tänka på är symbolen för ensemärke. De står väl i så fall på land. http://www.sjofartsverket.se/pages/1681/beteckningar_INT_08.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidi 0 Postad 25 Maj , 2013 Med färska erfarenheter av finska sjökort kunde jag konstatera att vissa symboler skiljer sig från de svenska. Även vissa elektroniska sjökort har väl andra symboler? I så fall skulle det där betyda ett alltid synligt skär eller sten, vad som skulle vara en lite svart punkt i ett svenskt kort från Sjöfartsverket. Vänd upp och ned på den så är det en undervattenssten, och ett plus i samma kontext betyder en bränning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 25 Maj , 2013 Påle/stör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
froze 0 Postad 25 Maj , 2013 Jag tror ni tillsammans kan ha löst gåtan! Jag missade att nämna var att symbolenra visas i det elektoniska kortet. Papperskortet saknar utmärkningen helt. Symbolen visas oftast ganska nära land så pålar verkar inte helt osannolikt. Ska se om jag kan klippa in en bild från kortet lite senare så kanske någon kan bekräfta teorin. Glad Lördag! /F Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser