Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
EndZone

Avgasrök och lukt från fyrakts utombordare

Rekommendera Poster

Hej!



Köpte en båt begagnad igår och testkörde den länge och väl. Så långt allt väl. Motorn, en Yamaha 60 Hk från 2008 gick finfint. När jag kom hem till min hemmahamn och lade båten i vattnet och körde en halvtimme, såg jag när jag kom fram till bryggan att det rök ganska mycket avgasrök från motorn och det luktade mycket riktigt avgaser. Kändes konstigt med tanke på att det är en fyrtaktare och dessutom relativt ny. Motorn har servats och konserverats årligen förutom i höstas då servicen uteblev p.g.a motorn knappt gått något alls under säsongen. Endast konservering utfördes.

Imorse åkte jag ner till båten och satte mig i den, och körde igång den på tomgång. Startar jättefint och ligger på 900 varv för att sedan sjunka till rätt värde, 700 varv. Efter en liten stund, säg 1-2 minuter, låter det som att motorn tappar något i varvtal, men jag kan inte se det på varvräknaren som fortsatt visar 700 varv. I detta läge börjar motorn spotta ur sig rök som jag tycker mig se komma precis vid vattenlinjen. Ökar jag motorvarvet ryker det ännu mer, riktigt tydlig ljus avgasrök och det luktar avgaser.



Det här känns inte riktigt bra? Oljenivån ser bra ut och oljan som sådan ser också fin ut.

Hjälp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter ett par minuter öppnar termostaten och börjar släppa ut kylvatten tillsammans med avgaserna. Den extra rök du ser är vattenånga och bör som sådan övergå till att bli osynlig när den drivit en bit från motorn. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättetack för ditt svar! För att ytterligare understryka min status som landkrabba, funderar jag ändå på varför det luktar så pass mycket avgaser samtidigt? Eller är det bara jag som gått i tron att man varken kan se eller känna avgaser från en fyrtaktare?



Jag såg samma avgasrökstendens igår när jag lade till vid hemmabryggan efter en kort tur på 20 minuter. Trodde inte de rök så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enkla svaret är att det luktar avgaser därför motorn släpper ut avgaser.

Jämför du med en vanlig gräsklippare, så luktar din utombordare inte så värst annorlunda.

Jämför du med en modern bil så är skillnaden däremot stor. 

Kontrollsystemet till insprutningen på utombordare brukar vara av enklare typ. Den mäter varvtal, en eller ett par temperaturer, gasspjällets läge och (under)-trycktet i insugningsröret. Utifrån dessa data gissar kontrollsystemet hur stor mängd bränsle som skall sprutas in. Det blir aldrig särskilt exakt eftersom man inte har koll på hur mycket luft som sugits in i cylindern och en utombordare körs därför alltid med bränsleöverskott. En mindre mängd bränsle åker alltså med avgaserna ut och bidrar till odören.

I en bil är insprutniningen vanligen mer utvecklad. Mängden luft som sugs in i cylindrarna mäts t.ex. med en så kallad massflödesmätare/luftmängdsmätare. Mängden bränsle kan därmed styras mer exakt, men helt rena blir avgaserna inte.

För att göra det än mer exakt kompletteras styrningen med en syresond även kallad Lambdasond. Sonden mäter mängden syre i avgaserna. Syre i avgaserna beror på att mängden bränsle är för liten. Med kännedom om mängden syre kan kontrollsystemet kontinuerlit justera mängden bränsle så att förbränningen i princip blir fullständig. Kontroll systemet får feedback på hur det lyckats med injusteringen av mänden bränsle och kan rätta sig själv. Det brukar benämnas closed loop reglering.

Helt rena är dock avgaserna inte trots denna förbättring, de innehåller kväveoxider. Dessa kan dock renas nästan fullständigt i en katalysator. Det som blir kvar i avgaserna är bara vattenånga och koldioxid, vilket är luktfritt.

Du kan alltså inte förvänta dig att en utombordare är lika luktfri som en bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du anar inte hur tacksam jag är för att du tar dig tid med så utförliga förklaringar. Min oro grundar sig förstås mycket i att jag nyss köpt en dyr begagnad båt och vill inte att jag ska ha köpt en motor som strular. Jag har aldrig kört en fyrtaktare tidigare och allt är därför nytt. Blev dock lite häpen över röken då jag har för mig att man ofta lovordar fyrtaktare för att de varken ryker eller luktar. Blev rädd att det var något allvarligt fel på gång med min utombordare.

Jag har tittat lite på YouTube-klipp för att försöka hitta något liknande. Om man tittar på de första sekunderna av den här videon innan de drar på och sticker iväg, så är det ungefär samma rökutveckling som min motor avger kontinuerligt på tomgång. Kör jag den på ökad tomgång blir röken mer utvecklad. Är detta alltså fullt normalt även om min ryker aningen mer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den rökutvecklingen anser jag vara normal. 

För varje liter bensin motorn förbrukar producerar den en liter vatten mätt i flytande form i avgaserna. Vattnet avges som ånga/gas varför volymen är mångdubbelt större. Nu på våren är vattnet och luften närmast vattnet kall. Effekten blir densamma som när en bil startas på vintern, mycket synlig ånga som löses upp en bit från avgasröret. 

Om vi antar att röken är onormal, så skulle den bero på läckage av vatten in i en eller flera cylindrar. Ett sådant läckage borde vara oberoende av om termostaten är stängd eller öppen, möjligen skulle det läcka och därmed ryka mer då termostaten är stängd, du rapporterar det motsatta. Det borde också påverka motorns gång, vilket du inte märkt.

Ett vattenläckage bör gå att konstatera med ett kompressionsprov, så du kan göra ett sådant om du känner dig osäker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Jag läser och lär. Om du vore som jag, skulle du då känna att man lugnt kan ta båten på en repa en timme eller så med varierat motorvarv och känna hur den går, utan större risk att skada något? Den verkar ju gå riktigt fint enligt min lekmansbedömning, men å andra sidan är det först efter senaste turen som jag märker att den ryker. Har ju inte direkt tittat efter tidigare heller förvisso. Förblindad av glädjen över en ny båt :)



Jag är inte helknäpp om jag tar den på en tur en timme?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget av det du beskrivit tycker jag har varit onormalt men jag har inre sett och hört hur din motor beter sig och kan alltså inte helt  utesluta att du har problem.

Ni andra här på MG som har 4T utombordare i 60 hk klassen.



Ryker dessa mycket på tomgång nu på våren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter helt normalt, har dock inte noterat om min suzuki 25hp fyrtakt ryker något nämvärt!

 

Lägg gärna upp en liten film på just din motor :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska absolut ordna en film nästa gång jag tar mig en tur. Bör inte dröja särskilt länge, kanske blir av redan ikväll.

Kanske en dum fråga, men vart kommer denna rök ifrån egentligen? Det finns väl inget avgasrör ovanför vattenlinjen på en sådan här motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det finns ett utsläpp ovan vattnet på alla utombordare. Vid låga varv orkar motorn inte trycka ut avgaserna nere vid propellern, så utan detta utsläpp skulle motorn inte funka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mycket att lära mig :)

Tack igen!

Återkommer när jag filmat min kära motor. Tar ut den på en tur ikväll eller imorgon. Kan inte hålla mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått? Fått till någon film?

 

Ska se om jag kan filma min just när jag har startat och när jag har kört ett tag!

 

Dock ska jag nog tyvärr inte ut och åka förens lördag om vädret tillåter!

 

Som nybliven båtägare så är man ju åkabåtsugen hela tiden :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen har regn och rusk försvunnit och ikväll kunde jag äntligen sticka ut på en tur. Första filmen blev lite tokig, å andra sidan rök det i stort sett inget när jag startat båten idag. Däremot när jag hade varit ute en halvtimme och stannade till, då såg jag att det rök. Har nu filmat och lagt upp det hela på länken nedan. Är jag onödigt orolig, är detta helt normalt? Även att det som sagt luktar bensin när man puttrar fram i sakta mak?

http://youtu.be/nOhKqHrygK4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog bara varm motor i kombination med kallt vatten om motorn i övrigt går bra och ger full effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror också det beror på varmkörd motor och kallt vatten. Min ryker på samma sätt såhär års och på hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste nog säga att jag inte tycker detta verkar helt normalt...

Väldigt svag stråle vid tomgången och att det luktar bensin om en fyrtaktare från 2008 är inte något som jag tycker är ok.

Min egen Mercury 90 4T (från 2002) producerar ingen rök/ånga av denna typen och det luktar heller inte bensin (oavsett fart).

Hur beter sig motorn vid förhöjt tomgångsvarv, ökar vattenstrålen samt försvinner röken?

//Mikael

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker med min bedömning att motorn går riktigt bra. Svarar ordentligt på gaspådrag och ligger och puttrar tyst på tomgång. När jag ökar tomgångsvarvet ryker det mer intensivt eftersom gaspådraget ökar så att säga, strålen har jag faktiskt inte tänkt på att den skulle vara svag. Tyckte den hade okej tryck :)

När jag för några dagar sedan började skriva rådde ganska kallt väder. Då skedde fenomenet ungefär 1-2 minuter efter motorstart. Igår när det var riktigt varmt väder och jag skulle filma samma förlopp, kom ingen rök alls vid start. Omkring 22-tiden på kvällen, när det var klart svalare och jag hade varit ute och kört någon halvtimme, då filmade jag förloppet som jag länkat till ovan.

I övrigt ser motorvärdena bra ut. Ingen högre värme än normalt enligt instrumenten etc. Men ändå funderar man ju förstås. Och det är lååångt till närmaste serviceställe med en 30-kärra och jag har ju ingen större lust att åka dit om fenomenet helt enkelt är fullt normalt. Fortsätter lyssna på era funderingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, om du tycker den går bra så är det säkert så. :)

Tycker bara det låter konstigt att motorn vill dumpa ut avgaser genom motorns delar som är ovanför vattenytan.

Vad jag vet så brukar motorer evakuera avgaser genom ett hål i mitten av propelleraxeln och om man då ökar tomgångsvarvet så bubblar det rejält vid propellern.

Att släppa ut avgaser ovanför vattenytan kan inte vara så genomtänkt då det skapar komfort-problem med lukt och rök/ånga.



Men det kan ju vara så Yamaha vill ha det? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara tillägga att jag menar att det vid tomgång luktar avgaser. Inte bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bubblar rejält när man ökar tomgångsvarvet, absolut. Jag får mer för mig att det kanske handlar om att den mängd som ändå kommer ut ovan vattenlinjen ser ut att volymmässigt vara relativt stor p.g.a värme, avgaser och den kyliga omkringliggande luften från vattnet. Jag funderar mest och har inga vetenskapliga fakta :)



Se även YouTube-filmen som jag länkat till tidigare som inte är min egen. Den ryker ju också? Måste bara utreda om detta är normalt eller ej. Ack dessa funderingar och rädslor....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, avgasdoft är nog helt ok (kanske lite störande dock).

Jag hade kört båten ett längre tag (varierande farter) och kollat att den svarade på gas på ett jämnt och fint sätt. Samt håll koll på temperaturen så att den inte är för hög ELLER för låg.



Godkända temp borde finnas i motorns manual? Efter avslutad körning hemma vid bryggan skulle jag kolla oljan så den är svart och fin och inte innehåller stråk av vita nyanser (vatten).

Om allt detta funkar så hade jag bara kört med båten som vanligt och inte oroat mig mycket om eventuella fel.

Ta hand om felen när de kommer, onödigt att oroa sig i förväg. :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det ser alarmerande ut med skvallerstrålen. Ökar den när man ökar tomgången och om ingen varning om hög temp visas så är det med största sannolikhet inga problem med den.

Dock ska man ju alltid kolla strålen lite då och då och på min Yamaha F50 händer det att det bildas lite saltkristaller i genomföringen mellan slang och utlopp vilket ger en svagare och lite spridd stråle. Därför har jag en liten ståltråd med i båten som jag sticker in i hålet och därmed rensar utloppet för strålen. Strålen är ju bara en indikator på att kylningen fungerar och motorn kan kyla tillräckligt även om hålet är igensatt.

Vad gäller bensinlukten har det hänt att jag känt lite på min motor. Oftast direkt efter start. Aldrig när jag kört ett tag och går ner på tomgångsfart dock.

Jag tycker också röken ser helt OK ut. Även om 4-taktare är renare än 2-taktare generellt så genererar de också avgaser. Dessa åker delvis ut ovanför vattenytan.

Tror det är helt OK med din motor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är genomtänkt. Utan detta utsläpp fungerar ingen utombordare, så det är inte unikt för Yamaha och har funnit sedan många herrans år, så även din motor har detta utläpp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vad tror du guestsson, verkar röken normal även enligt dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då har jag missat att notera detta... troligen då pga att avgaserna varit osynliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge motorn går som den skall och det inte finns vatten i oljan tycker jag inte att du behöver vara orolig,  

Om du är osäker kan du ta ur stiften och kolla om de skiljer i utseende. Man skulle kunna tänka sig att det läcker in vatten i en eller ett par cylindrar, men inte alla fyra och då bör det gå att se skillnad på stiften. Med stiften ur går det även att göra ett kompprov.

Jag har lärt mig att  det skall vara en 18 mm tändstifthylsa till denna motor och tydligen måste den vara extremt tunnvägging i godset för att få rum i tändstiftbrunnarna.

Någon kanske kan tipsa om var det går att köpa lämplig en tändstifthylsa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mycket allihop! Känns trots allt som att jag kan vara något lugnare framöver :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

guestson skrev:

Någon kanske kan tipsa om var det går att köpa lämplig en tändstifthylsa.

Helt sant att det krävs en lite speciell hylsa. På min 50Hk fick jag med en liten verktygssats som bla innehöll en sådan. Borde kommit med även till TS's motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...