D6-350 0 Postad 24 Maj , 2013 Hej. Vet inte riktigt hur det ska vara men när jag bytte filtret för vevhusventilationen var det ganska oljigt. Ingen svart skitig olja utan ren och klar dito. Är det som det ska vara eller är det något galet? Motorn det gäller är en Volvo Penta D6-350 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 24 Maj , 2013 Är oljan ren och klar måste det väl betyda att du använder båten för lite;) Förutsatt att du byter VHV-filter efter en säsong så borde väl oljan vara lite svart. Jag kan inte ge ett bra mått på hur oljigt filtret skall vara vid byte, däremot vet jag att D6-orna är känsliga för alltför höga oljenivåer i tråget. Man skall hålla nivån lågt på mätstickan. Ligger den högt finns risk att motorn tokrusar eftersom den börjar förbränna oljan som kommer med luften från vevhusventilationen tillsammans med dieseln. Tror effekten blir något i stil med backgång i gamla tiders dieslar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
D6-350 0 Postad 25 Maj , 2013 Ja, det kan faktiskt vara lite för mycket olja i motorn. Efter det att sjövattenfiltret bytts till en metallburk ser det ut som att oljestickans rör blivit ca en halv centimeter längre än orginal. Blir ju inga jättemängder extra olja men dock... kanske ska ligga på nedre delen av markeringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
D6-350 0 Postad 1 Juni , 2013 Bumpar den här tråden litegrann. Jag vet inte hur vhv funkar men om det nu är olja vid filtret (ren, klar olja) är det ok eller något som är fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser