Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
D6-350

vevhusventilation

Rekommendera Poster

Hej. Vet inte riktigt hur det ska vara men när jag bytte filtret för vevhusventilationen var det ganska oljigt. Ingen svart skitig olja utan ren och klar dito. Är det som det ska vara eller är det något galet?

Motorn det gäller är en Volvo Penta D6-350

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är oljan ren och klar måste det väl betyda att du använder båten för lite;)

Förutsatt att du byter VHV-filter efter en säsong så borde väl oljan vara lite svart.

Jag kan inte ge ett bra mått på hur oljigt filtret skall vara vid byte, däremot vet jag att D6-orna är känsliga för alltför höga oljenivåer i tråget. Man skall hålla nivån lågt på mätstickan. Ligger den högt finns risk att motorn tokrusar eftersom den börjar förbränna oljan som kommer med luften från vevhusventilationen tillsammans med dieseln. Tror effekten blir något i stil med backgång i gamla tiders dieslar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det kan faktiskt vara lite för mycket olja i motorn. Efter det att sjövattenfiltret bytts till en metallburk ser det ut som att oljestickans rör blivit ca en halv centimeter längre än orginal. Blir ju inga jättemängder extra olja men dock... kanske ska ligga på nedre delen av markeringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bumpar den här tråden litegrann. Jag vet inte hur vhv funkar men om det nu är olja vid filtret (ren, klar olja) är det ok eller något som är fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...