Gaskon 17 Postad 23 Maj , 2013 Vart tar strömmen vägen när batteriet är fulladdat. En fråga som slår mig när jag håller på att installera en solpanel med regulator. Strömmen kan väl inte bara försvinna eller hur funkar det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 23 Maj , 2013 Regulatorn kan mycket grovt ses som en strömbrytare hemma. När Du är färdig i köket så släcker Du lyset med strömbrytaren. Fortfarande så är det spänning fram till strömbrytaren men inte efter. Samma med regulatorn, den styr ner laddningen så att när batteriet är fullt släpper den inte förbi mer, men fortfarande så ligger spänningen från panelerna in i regulatorn (om det är sol så det räcker förstås) det är bara att merparten inte kommer vidare.... :-) I verkligheten så bryts aldrig laddningen helt, regulatorn försöker underhållsladda så gott den kan om den har spänning in så det räcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin-Winga29 1 Postad 23 Maj , 2013 Är det verkligen så enkelt? Har börjat intressera mig för det här med mitt elsystem i samband med att vi ska sätta in ett separat startbatteri. Ju mer man läser och lär sig desto mer bekymrad blir man. Se denna tråd, vad är det som gäller angående regulator? http://www.maringuiden.se/forum/;thread=476742 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 23 Maj , 2013 I princip ja, jag gav en väldigt förenklad beskrivning över principerna. Låt dig inte skrämmas, jag hade inte läst just den tråden tidigare men tyckte inte att det var något speciellt med den, en seriös och god tråd om framför allt regulatorer/solpaneler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 23 Maj , 2013 Jag tror att din knäckfråga bygger på att du blandar ihop ström och spänning. Grovt förenklat kan man säga att ström uppstår när du har ett överskott på elektroner på ett ställe och underskott på ett annat. Mellan dessa finns en spänning. Kopplar du ihop dessa två med ett ledande material dundrar elektronerna över mot den sida som har underskottet. likström! I solpanelen alstras ett överskott på elektroner medan batteriet har underkott. Då kommer panelen att sträva efter att jämna ut detta. När jämnvikt uppstått kommer det att sluta. Nu är det ju emmellertid så att ett batteri behöver lite överspänning för att laddas effektivt vilket innebär att det aldrig kommer att bli fullständig jämnvikt. Det kommer alltså att fortsätta att ligga lite everspänning på, och därmed ström in i batteriet. Regulatorn slår då av. En bra regulator låter däremot en svag, svag överspånning ligga kvar och skapa en blygsam ström till batteriet även vid fulladat, Underhållsladdning, För att undvika av/på effekten som skulle uppstå när batteriet tappar lite laddning. Jämför med termostaten på en kyl som slår på vid ... Låt säga.. 6 grader och slår av vid 4,5. Om du inte har eb regulator så tar inte strömmen vägen någonstans. Den upphör helt enkelt. Man brukar säga att en klen solpanel, under 22 w inte behöver kopplas över regulator eftersom den inte kommer att orka lägga på så mycket överspänning i det fulladdade batteriet och därmed inte skada batteriet med värmeutveckling och andra negativa effekter. Det stämmer... Till viss del. Ett batteri mår alltid bättre av att få en kontrollerad underhållsladdning så regulator rekommenderas ändå. Ditt batteri kommer att ,å mycket bättre även om du har en klen panel. Detta var, som sagt, en mycket grov förklaring. Det finns massor av faktorer som spelar in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 24 Maj , 2013 Och som gammal elektrikare så avsäkrar jag allt... Som jag gjort på mina solpaneler är att jag tagit två brytare (säkringar ) för 230V - ty de är godkända för likström också - satte dem i ett litet hus som finns färdiga att köpa för två säkringar. På det viset kan du enkelt bryta plus och minus från solpanelen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 24 Maj , 2013 .....för att ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Maj , 2013 För att solen inte ska överbelastas antagligen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 24 Maj , 2013 ... för att alla ledningar som går från batterierna avsäkrar jag... Dels med en huvudsäkring direkt efter batteriet. Dels med en förbrukarsäkring, storlek anpassad efter lämplig amperestyrka mot förbrukaren. Solpanelen ska iofs skapa effekt och inte förbruka? Så om jag tolkar dig Jocke och bhemac så säger ni att just konstruktionen på solpaneler är sådan att el-fel aldrig uppstår? Tja, då spar du in den hundralappen som säkringarna kostar. Fast jag själv tycker det är praktiskt med en på/av knapp också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 24 Maj , 2013 Nu gissar jag, men det bör väl vara så att när regulatorn brutit laddningen till batteriet så genereras ingen ström i solpanelerna. Istället kommer den lilla andel av solenergin som annars skulle blivit ström att omvandlas till värme i panelen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 24 Maj , 2013 Om du jämför elektrisk ström (dvs ett flöde av elektroner) med ett vattenflöde, så blir frågan som ställdes: Vad händer med vattenflödet/strömmen i rören när jag stänger kranen? Jo, det upphör. Samma sak med elektriska strömmen, när regulatorn stänger av så upphör den också :-) Edit: När jag läser din fråga noggrannare så kanske ett förtydligande är på sin plats. Eftersom ingen ström flyter när regulatorn stänger av blir det heller ingen förlusteffekt eller värme i panelen. Ingen ström flyter, inga elektroner flyttar sig, ingen värme vare sig i panel eller någon annanstans. Det är inte så att antingen laddar du batteriet eller så blir panelerna varma, men det var kanske inte så du menade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Maj , 2013 Funkis: Solpanelen är kortslutningssäker och regulatorn lämnar ingen spänning ut mot panelen så där är säkring overkill. F ö är säkringar väldigt bra. -- Ang. ursprungsfrågan så är liknelsen mellan regulator och strömbrytare bra. Regulatorn anpassar spänningen så att batterierna laddas optimalt och när de är fulla och glada så ser regulatorn till att batterierna bara får en underhållsladdning. Regulatorn anpassar också laddingsspänningen med hänsyn till rådande temperatur. Regulatorn är extremt viktig för batteriernas livslängd, samtidigt är det idag väldigt enkel att konstruera och tillverka. Därför fungerar en regulator för någon hundralapp lika bra som en för tusen kronor dvs den dyra ger inte mer laddning eller bättre batterilivslängd. En dyrare regulator kan däremot ha finesser som tex display. Detta gäller PWM-regulatorer. När det gäller MPPT-regulator kan det vara större skillnad. I praktiken kan dessa ge 10-15% mer laddning genom att de belastar solpanelen mer optimalt och sen gör om överspänning till ström. Att paneler på 22W inte skulle behöva regulator är fel. Med stor batteribank och användning under begränsad tid kommer inte batterierna skadas. Men en kontinuerligt inkopplad panel ska ha en regulator för att inte skada batterierna på sikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 24 Maj , 2013 En liten anings varmare blir de nog faktiskt. Den lilla del av den solenergi som panelen omvandlar till el kyler den faktiskt. Fast i alla praktiska sammanhang är det antagligen försumbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaskon 17 Postad 24 Maj , 2013 Tack för alla svar När man sitter själv och funderar och inte har kunskapen så blir det lätt fel. Ett tag satt jag och tänkte, ström, ström mer ström som inte används, då börjar det väl brinna i ledningarna tillslut. Har fått bra klarhet i detta nu. Kommer även sätta en säkring oxå, den ska väl sättas mellan regulatorn och batteriet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Maj , 2013 Jag har satt en liten säkringspanel för flatstiftssäkringar direkt på batteriet före huvudströmbrytaren. Faktsik 8 säkringar. 2 till mina två Maxpoweregulatorer, till två automatiska länspumpar, batteriladdare och till värmren och en till en signallampa till värmaren. Just nu har jag också tillfälligt lagt topplanternan på en säkring på den centralen, under ombyggnaden av elsystemet. Det är ju ytterst sällan man användet topplanterna och jag får bekväma mig att sätta i en säkring de få gångerna. Kommer nog att dra en ny ledning till topplantenan från strömbrytarcentralen - vilket år som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Algot_R 17 Postad 20 Juni , 2013 En följdfråga blir ju då: Vart tar ljuset vägen när man släcker? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Juni , 2013 Ljuset far iväg rätt snabbt. Kan vara svårt att se om man står för nära. Från en annan planet ska det vara möjligt. Vet att en stjärna man beskådar en stjärnklar natt kan ha släckts för längesen. Faktiskt miljarder år sen. I det perspektivet är det konstigt om man inte skulle kunna se bakänden av ljuset när det far iväg. Det handlar nog om koncentration som dansken sa när vi inte förstod ett ord av vad han sa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 23 Juni , 2013 Bhemec: Solpanelen är kortslutningssäker och regulatorn lämnar ingen spänning ut mot panelen så där är säkring overkill. F ö är säkringar väldigt bra. Du skjuter bredvid mål. Säkringar är till för att skydda kablage mot strömmar större än kabeln kan leda utan att ta eld. Som du resonerar verkar du tro att man ska skydda kabeln mot normal användning, så är det förstås inte. Man skyddar kabeln mot det icke nominella fallet -oftast kortslutning. Självklart kan solpanelns kabel råka ut för en kortslutning var som helst utmed sin längd. I rimlighetens namn ska man sätta en säkring nära batteriet som är avpassad till kabeln största strömledningsförmåga. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Juni , 2013 För tydlighetens skull, jag pratar om kabeln mellan panel och regulator. Där behövs inga säkringar. En 50 W panel kan som mest ge 3,2A. En 2,5 - 4 mm2 kabel brukar rekommenderas. En 2,5 mm2 kabel brukar avsäkras med 16A, alltså en säkring här är helt onödig. På andra sidan regulatorn, mot battriet, är en helt annan sak. Allt som går till eller från batteriet ska vara säkrat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 23 Juni , 2013 Det var där jag satte mina säkringar... Ifall regulatorn skulle få spader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 Juni , 2013 Jag gillar som sagt säkringar på ledningar som är anslutna till blybatterier. De ska som sagt inte skydda mot normalfallet när allting fungerar som det ska, utan mot katastrof-fel som man inte ens kunde tänka sig. Typ kabel som lossnar och kortsluter batteriet, eller ledningar som ligger i kläm och nöts ner till kortslutning. På ett sätt som man inte kunde gissa ens i sin vildaste fantasi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser